Održan Auto moto forum / Nedostaje pravna predvidivost

Image

Dok smo prije krize vozili deset godina i četiri mjeseca stari automobil, sada nam je on prosječno star više od 12 godina. Sredinom proteklog desetljeća godišnje se znalo kupiti i po 90 tisuća novih vozila, a sada je taj broj smanjen na 30-ak tisuća s time da u tom broju značajan dio zauzima flotna prodaja koja je ostvarena s minimalnim maržama trgovaca

2.3.2015.
22:40
VOYO logo

Branšu muči i dalje siva ekonomija, česte promjene zakona, a mnogi trgovci upozoravaju na sigurnost u prometu zbog starenja voznog parke te brigu za okoliš za koju je svijest pokazao i zakonodavac stimulirajući prodaju vozila koje manje zagađuju. Upravo tim problemima i temama bavio se prvi Auto moto forum kojeg je organizirao Sektor za trgovinu Hrvatske gospodarske komore i Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima pri HGK.

„Vjerujem kako će prvi Auto-moto forum iznjedriti smjernice za uspješnije rješavanje problematika ove branše poput sive zone, ekologije, sigurnosti na cestama, odnosno ukupne regulative koja utječe na poslovanje ove grane industrije“, rekao je potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher otvarajući forum te istaknuo kako dugi niz godina ta branša trpi posljedice recesije koju snažno ilustrira podatak da je u 2013. godini prodano čak 68,5% manje vozila u usporedbi s 2008.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poznato je da je ulaskom Hrvatske u EU pojednostavljen uvoz vozila, te da se mijenjao Zakon o posebnom porezu na motorna vozila u kojemu su prihvaćeni prijedlozi Udruženja  trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK, čime je zaustavljen daljnji pad prodaje vozila. Mali optimizam budi i podatak o porastu  trgovine novim osobnim motornim vozilima od 20 posto u 2014. u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, to je još uvijek 60% manje prometa u odnosu na 2008. „HGK odnosno članice Udruženja aktivno surađuju s predstavnicima izvršne vlasti na rasterećivanju gospodarstvenika i olakšavanju njihova poslovanja, a zahvaljujući razumijevanju resornih ministarstava – Ministarstva zaštite okoliša i prirode i Ministarstva financija, usklađuju se naknade gospodarskim subjektima prilikom  unosa vozila u Hrvatsku na obostranu korist“, rekao je Zaher te istaknuo kako je upravo Komora most između gospodarstvenika i kreatora ekonomskih politika te tom prilikom pozvao na još snažniji angažman unutar njezinih tijela.

Predsjednik Udruženje trgovaca motornim vozilima i rezervnim dijelovima pri HGK dr.sc Zvonko Merkaš rekao je kako su pokretanjem ovakve vrste foruma članovi Udruženja željeli potaknuti i unaprijediti komunikaciju svih sudionika na tržištu motornih vozila kako bi se promjenom ili doradom zakonskih propisa obnovio vozni park u RH, smanjila tzv. 'siva ekonomija', povećala sigurnost prometa roba i putnika,  a djelovanje svih institucija usmjerilo na povećanje brige o zaštiti okoliša. Postizanje tih ciljeva u ovom značajnom segmentu našeg gospodarstva neophodno je za daljnji razvitak, društveno održivo poslovanje i svakodnevni ekološki prihvatljiv „život u pokretu“ hrvatskog stanovništva i putnika u tranzitu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Agan Begić, direktor Promocija plusa kroz izuzetno zanimljivu prezentaciju predstavio je tržište vozila i utjecaj čestih izmjena Zakona na prodajne rezultate. Prema popisu registracije novih osobnih vozila po markama Hrvati su najviše registrirali (prvih pet): Volkswagen, Opel, Škodu, Peugeot i Renault. „Ova je branša kroz posljednjih dvadesetak godina prošla kroz dvadesetak normativnih i fiskalnih promjena  (porezi/PDV, carine, trošarine, povlastice, homologacija, eko naknade)“, kazao je Begić i shodno tome istaknuo kako je za uspješnije poslovanje nužna pravna predvidivost kao važan preduvjet poticajne poslovne i investicijske klime. Rekao je i kako nelojalna konkurencija u obliku sive ekonomije i crnog tržište narušavaju jednakost poslovnih izgleda. Veći unos rabljenih vozila (gubitak prihoda od PDV-a) te umanjenje vrijednosti vozila (smanjenje prihoda od trošarina) naveo je kao izravne posljedice trošarinskog sustava na tržište vozila (ali i prihode proračuna). Za kraj je preporučio promjenu sustava trošarina, konkretno, pojednostavljenje sustava i ublažavanje razreda.

Tehničku ispravnost vozila koja ima izravan utjecaj na sigurnost u prometu na cestama  predstavio je Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske koji je rekao kako je tijekom 2014. godine tehničkom pregledu pristupilo je cca 1.9 milijuna vozila, a utvrđena je tehnička neispravnost na gotovo svakom četvrtom vozilu, odnosno na cca 22% pregledanih vozila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pomoćnik ministra zaštite okoliša i prirode Tonči Restović kazao je kako će  promjenama zakonodavnog okvira, kojima se regulira područje zaštite okoliša i trgovine motornim vozilima u Hrvatskoj, više od 50 posto vlasnika vozila plaćati manju naknadu nego što je to do sada bio slučaj, a to bi moglo pridonijeti povećanju kupovine motornih vozila. Stvoreme su pretpostvake da se promjenama u gospodarenju otpadnim vozilima i gumama i poslovni sektor rastereti za 25 milijuna kuna u ovoj godini.

Učinke primjene Zakona o posebnom porezu na motorna vozila predstavio je pomoćnik ravnatelja u Sektoru za trošarine i posebne poreze Carinske uprave Mario Demirović. Novim je zakonom tako uveden kombinirani sustav oporezivanja kojim se posebni porez utvrđuje na temelju postotka od prodajne (tržišne) cijene, kao vrijednosni kriterij i postotka od prodajne (tržišne) cijene ovisno o emisiji CO2, kao ekološki kriterij. Cilj zakona dakle, nije bio samo i isključivo fiskalni, već i ekološki, budući se potiče kupnju ekološki prihvatljivih vozila s niskim emisijama CO2. U odnosu na „stari“ zakon zadržano je osnovno načelo da se oporezuju negospodarska vozila namijenjena osobnoj uporabi Također, za razliku od „starog“ zakona, a radi poticanja gospodarstva (čime su usvojene primjedbe HGK i HUP-a), od oporezivanja su izuzeta i dostavna „van“ vozila, „pick-up“ vozila s jednostrukom kabinom i sanitetska vozila (izvedena iz karoserije osobnih automobila). Zahvaljujući primjedbama HGK i HUP-a, a s ciljem dinamiziranja tržišta, po prvi je put uveden i institut povrata posebnog poreza nakon izvoza/iznosa vozila iz RH koji bi se obračunavao u proporcionalnom iznosu u odnosu na plaćeni posebni porez i amortizaciju vozila. Novim Zakonom, objasnio je Demirović, način utvrđivanja porezne osnovice za obračun posebnog poreza bitno se i suštinski mijenja, pa se tako posebni porez na nova motorna vozila obračunava na maloprodajnu cijenu predmeta oporezivanja, odnosno isti više ne ulazi u poreznu osnovicu za obračun PDV-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I načelnica Odjela za porez na dodanu vrijednost Porezne uprave Renata Kalčić objasnila je kako je od ulaska Hrvatske u EU na snagu stupio Zakon o PDV-u kojim su propisane značajne razlike u odnosu na oporezivanje prijevoznih sredstva PDV-om, osobito u situaciji kada se nabavljaju u drugim državama članicama. „Stoga se unos prijevoznih sredstava iz druge države članice u RH ne smatra uvozom nego stjecanjem unutar Europske unije, a uvozom se smatra samo nabava prijevoznih sredstava u trećim zemljama (države koje nisu članice EU). Radi pravilnog poreznog tretmana prijevoznog sredstva, osobito kada se nabavlja u drugoj državi članici, bitno je da li je prijevozno sredstvo novo ili rabljeno, te da li je prodavatelj ili kupac porezni obveznik ili ne“, rekla je Kalčić.

Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo