Ostalo

Fenomen Big Brothera: kako je nastao najpopularniji reality i sve tajne kuće koju snima 50 kamera

"Žao mi je, ali imam loše vijesti za kritičare. Reality televizija je žanr koji će opstati zauvijek", rekao je John de Mol, osnivač kuća Endemol i Talpa, čovjek zaslužan za brojne hit-realityje, poput Big Brothera, Fear Factora i The Voicea.

Press
22.01.2018 15:28

Zahvaljujući milijunskoj publici diljem svijeta, Big Brother ove godine slavi 20. rođendan. Od nizozemske TV kuće tijekom godina su ga preuzele još 54 zemlje, a emitirano je oko 387 sezona.

Big Brother

Na ideju o Big Brotheru , rekao je De Mol u jednom intervjuu, došao je slučajno, tijekom razgovora s kolegom o američkom eksperimentu Biosfera 2, u kojem je osmero ljudi dvije godine u potpunoj izolaciji trebalo živjeti, raditi i uzgajati hranu pod staklenom kupolom. Mjesecima je sa svojim timom radio na razvoju ideje, a više od reakcija javnosti zabrinjavala su ga tehnička pitanja. Prvi put u povijesti televizije u jednoj je emisiji 120 kamera snimalo bez prestanka te je trebalo sav taj materijal pohraniti, urediti, sastaviti u emisiju... Najpopularniji show na svijetu trebao se zvati Zlatni kavez, no netko iz tima predložio je ime Big Brother, po uzoru na roman Georgea Orwella "1984." . U Hrvatsku je Big Brother 2004. godine doveo RTL , a početak showa 9. rujna prikovao je mnoge za TV ekran. Stanari su u kući proveli 100 dana, otprilike koliko su trajale gradnja i pripreme tog zdanja u zagrebačkoj Dubravi. Osnovni koncept showa u svim je zemljama isti, no razlikuje se u detaljima, poput veličine i uređenja kuće, zadataka, posebnih sezona showa, tajnih kuća... Hrvatski Big Brother najsličniji je australskom i britanskom, a američki se više temelji na igricama i taktiziranju. Naime, u početku su i u SAD-u kandidate izbacivali gledatelji, zbog čega su stanari Big Brother kuće bili "prepristojni". Već u drugoj sezoni producentica je promijenila pravila - ostanak u kući ovisio je o drugim kandidatima. To je rezultiralo manipulacijama, spletkarenjem i raznim strategijama. U hrvatskoj verziji showa konačnu odluku o ispadanju kandidata uvijek su imali isključivo gledatelji.

Big Brother

Na hrvatskom Big Brotheru, koji se u subotu vraća u program RTL-a s devetom sezonom, radit će oko 150 ljudi. Oni će za vrijeme showa sa 50 najmodernijih 4k kamera snimati svaki trenutak u Big Brother kući. Njihov je zadatak pobijediti tehničke izazove i svaki dan iznova od 24 sata snimki komponirati najzanimljivije dijelove u jednosatnu emisiju. Tijekom tih stotinu dana kandidati neće imati baš nikakav doticaj s vanjskim svijetom. Na raspolaganju će im biti psiholog, s kojim razgovor mogu zatražiti kad god požele, i po potrebi liječnik. Ako se netko ozbiljno razboli i mora otići u bolnicu na nekoliko dana, do tamo će ga prevesti s povezom na očima te će član produkcije s njim provesti baš svaki trenutak kako ne bi imao kontakt ni s kim osim s liječnikom. Izlazak iz kuće dopušta se još samo u iznimnim situacijam,a poput smrti bliske osobe. Stanari se drže u potpunoj izolaciji, ne znaju što se događa izvan kuće, nemaju pristup medijima, a iznimka je učinjena jedini put, kako bi im se priopćile vijesti o napadu na američke Blizance.

Ono što iz vanjskog svijeta stanari mogu unijeti u kuću samo je jedan kofer s odjećom. Ako se vrijeme promijeni, produkcija dopušta obiteljima stanara da im pošalju još odjeće. Izuzev osnovnih osobnih potrepština, u kuću ne smiju unositi ništa, čak ni knjigu. Jedina knjiga koju smiju čitati je Biblija, koja se nalazi u kući. Na zahtjev stanara, Big Brother im dopušta da neko vrijeme provedu sami u ispovjedaonici čitajući Bibliju. U kući nisu dozvoljeni ni papir ni olovka kako bi stanare potaknuli da međusobno komuniciraju, ali i da se spriječi svaka mogućnost tajne komunikacije među njima. Prije ulaska u kuću svaki kandidat obavlja razgovor sa psihologom te liječnički pregled koji uključuje i testiranje na spolne bolesti, a u kući uvijek ima kondoma. No, za razliku od uvriježenog mišljenja, seks nije ono što produkcija i gledatelji žele. Nagađanja o tome da je kandidatima plaćeno da zajedno završe u krevetu, producenti odbacuju jer, kažu, to je najdosadniji dio showa, koji nikoga ne zanima. Ono što gledatelje drži prikovane za program su zaljubljivanje i proces udvaranja, humor, svađe, zanimljivi zadaci... Najviše koristi od showa imali su kandidati koji su se natjecali u Velikoj Britaniji, SAD-u i Australiji. Mnogi od njih izgradili su uspješne karijere, i to većina njih u medijskom poslu, kao televizijski ili radijski voditelji. I danas, 20 godina nakon prve sezone, milijuni ljudi prate Big Brother. Tajna je u tome što se u svakome od nas krije mali voajer, tvrdi De Mol, kojega nazivaju i kraljem trash televizije.

- Uopće me nije briga. Ja radim za gledatelje, ne za kritičare - rekao je Nizozemac, čije bogatstvo magazin Forbes procjenjuje na 1,6 milijardi dolara.