Završni koncert sezone Cantus Ansambla, 9. svibnja 2022. u KD Blagoje Bersa s početkom u 19:30 sati, ujedno je uzvratna prijateljska utakmica! U goste Cantusu dolazi slovenski puhački kvintet Slowind – na uzvratni susret, jer Cantus Ansambl je u prosincu prošle godine nastupio na završnome koncertu Slowindovog proljeća, festivala koji taj ansambl organizira u Ljubljani. Tom je prigodom Cantus izveo djela hrvatskih autora, ali i jednog slovenskoga, Vite Žuraja. U zagrebačkoj epizodi suradnje dvaju ansambala, Slowind će izvesti djela četiriju slovenskih skladatelja, no na programu će također biti jedna hrvatska skladba, a domaći i gosti ujedinit će se i u zajedničkoj izvedbi.
Ansambli će izvesti skladbu "Lamentation (is When the Grief Pours Out)" naše skladateljice Ivane Kiš, a uoči samoga nastupa s njom smo popričali te nam je otkrila detalje o skladbi, ali i svojoj zavidnoj karijeri.
Cantus Ansambl na sljedećem će koncertu ponovno izvesti Vaše djelo Lamentation (is When the Grief Pours Out...). Može li se, prema Vašim opisima skladbe, zaključiti da ste htjeli komponirati prazninu", onu koja ostane nakon katarze? Rekli ste da je djelo jednostavno, a proces tugovanja u njemu ogoljen, možda je i u tome ključ višestrukih izvedbi odnosno interesa za skladbu?
Lamentacija opisuje proces pražnjenja" od tuge. Ponekad je nosimo sa sobom kao uteg, ali ponekad, kao u Lamentaciji, ona puni naše tijelo dok ne izgubimo kontrolu i tada isteče iz nas. Na kraju procesa ostaje praznina gdje je bila tuga. To je dobra, katarzična praznina. S tim procesom lako se poistovjetiti, svi smo ga iskusili, a tko nije, zna da jednog dana hoće. Muziku u Lamentaciji je lako razumjeti jer je lako razumjeti osjećaje koje prenosi. Koristila sam vrlo jednostavnu tehniku komponiranja emocionalnog naboja: produžene disonantne intervale i njihova rješenja (ili ne) u konsonantne intervale. Ta je tehnika stara koliko i glazba i svi je razumijemo na intuitivnom nivou. Zbog toga je tako lako osjetiti emociju u Lamentaciji: nema ničega što joj stoji na putu.
Cantus je nedavno, u sklopu iste hrvatsko-slovenske suradnje, praizveo Vašu na na na na, jeste li čuli snimku?
Jesam, ali s koncerta u Slavonskom Brodu.
Kako se tijekom godina razvijala Vaša suradnja s Cantus Ansamblom?
Na na na na treća je skladba koju sam napisala za Cantus, ali oni su izvodili i Unrepareble 7 minute study tako da je to zapravo naša četvrta zajednička skladba. Suradnja s Cantusom, barem s moje strane, daje vrlo dobar osjećaj, onaj koji imate kada, kao kompozitor, dajete skladbu u ruke izvođačima i znate da će dobiti dobar tretman.
Vaša novija djela izvedena i praizvedena u ovim krajevima su na na na za Cantus i One za čembalo (praizveo Franjo Bilić na MBZ-u), a nedavno su predstavljeni i nosač zvuka te slike nešto starije skladbe Supertramp's Journal: može li se reći da se svaki put za novo djelo pokušate okrenuti nekom novom sastavu ili se sada baš tako poklopilo?
Ma ne, tako se poklopilo, ali nije da ne volim izazove. Cantus je jednostavno već standardni ansambl za suvremenu glazbu, a zvuk čembala i gitare mi je jako drag. To su zvučno zanimljivi i tehnički izazovni instrumenti.
U pripremi je Vaš autorski nosač zvuka u izdanju Cantusa, po kojem ključu birate skladbe za izdanje?
Biram one koje više volim čuti. Nosač zvuka je za slušanje, možda čak i ugodno. Nisu sve moje skladbe takve da bih se išla okolo njima hvaliti, znate, kao kad imate puno djece pa ne mogu sva ispasti i lijepa i pametna... Biram one ljepše i pametnije, barem mi se tako čini.
Autorica ste prve hrvatske skladbe za gitaru i video, Supertramp's Journal, na kojoj svira Krešimir Bedek, a nedavno je predstavljen i DVD izdavača Croatia Records. Koji su izazovi rada na ovakvoj glazbenoj vrsti?
Prvo, pisanje za gitaru je samo po sebi izazov. To je zahtjevan instrument, ali kad se dobro prouči, ima široki dijapazon zvučnih mogućnosti. Drugo, pisanje djela za solo gitaru u dužini od preko pola sata suluda je ideja, ali ako se iskoristi prije navedeni dijapazon zvučnih mogućnosti, pola sata i nije tako dugačko, pogotovo u kombinaciji s videom. Treće, zahtjevna je koordinacija između četvero umjetnika koji istovremeno rade na skladbi (u ovom slučaju i u različitim državama), svaki od kojih je stručnjak u svom području, i stalnog podsjećanja istih da sam ipak ja tu glavna. I četvrto, izvođenje – skladbe su s videom tehnički komplicirane za izvođenje pa zahtijevaju hrabrost od izvođača.
S kime ste sve surađivali u izradi djela, je li polazište bila Vaša glazba (a njoj dnevnik Christophera McCandlessa) pa je prema njoj oblikovan video ili ste radili zajedno i istovremeno?
Polazište je bila moja glazba koja je inspirirala slike Liat Chen, koje su onda inspirirale video Roya Shapire zajedno s mojom glazbom, koji su tada inspirirali interpretaciju Krešimira Bedeka koja je utjecala na moje prepravke skladbe i tako smo se vrtjeli u krugovima.
Koliko iz Izraela pratite domaću glazbenu scenu, rad kolega i ansambala? Redovito ste ovdje?
Čitam vijesti o koncertima i pratim kolege, ali nije to kao kada ste fizički prisutni. Nažalost, osjećam daljinu u svakom pogledu. Dolazim redovito ljeti, ali to nije najbolja sezona za čuti koncerte u Zagrebu.
Kakvi su uvjeti rada za skladatelje suvremene glazbe u Izraelu i kakva je tamošnja koncertna scena?
Uvjeti rada nisu ništa bolji nego u Hrvatskoj, čini mi se možda i lošiji. U Hrvatskoj i dalje postoji prilična financijska potpora državnih institucija ozbiljnoj glazbi. Bez tih potpora ozbiljna glazba ne može funkcionirati, s obzirom na to da je gotovo potpuno neprofitabilna. Izrael je bitno kapitalističkije organizirana ekonomija, potpora države je manja. Unatoč tome, scena je vrlo vitalna s nekoliko ansambala i puno vrlo kreativnih pojedinaca, a i koncerti su sada u postkoroni sve češći. Postoji potreba za kulturom općenito pa tako i glazbom, pogotovo u većim gradovima.
Ulaznice za koncert po cijeni od 40 kuna možete nabaviti u sustavu ulaznice.hr te na blagajni Muzičke akademije, dva sata prije početka koncerta. Za svaku kupovinu koja sadrži 4 ulaznice, 5. ulaznica je besplatna. Besplatnu ulaznicu moguće je ostvariti isključivo na blagajni MUZA (ne i na online prodaji).