Ostalo

Astronomi otkrili dosad najudaljeniju galaksiju!

Galaksija koja ima masu oko milijardu puta veću od Sunca ima dva neuobičajena obilježja koja ju čine vidljivom za razliku od drugih potencijalnih sestrinskih galaksija.

RTL - Hina
24.10.2013 16:04

Astronomi su otkrili do sada najudaljeniju galaksiju što je otkriće koje omogućava znanstvenicima da vide kako je svemir izgledao oko 700 milijuna godina nakon njegova nastanka.

Svjetlosti s galaksije, koju su znanstvenici nazvali z8_GND_5296 , trebalo je oko 13,1 milijarda godina da stigne do Hubble teleskopa koji kruži orbitom oko Zemlje i do zvjezdarnice Keck na Havajima koje su otkrile galaksiju istom metodom uz pomoć infracrvenog svjetla.

"Toliko toga učimo o području koje je tako daleko u prošlosti da je teško shvatiti. Galaksija koju vidimo je od prije 13,1 milijarda godina i stoga je to nešto što je bilo kojih osam milijarda godina prije rođenja našeg Sunca", kazao je vodeći istraživač Steven Finkelstein , profesor sa sveučilišta Texas u Austinu.

Za znanstvenike je iznenađujuće to što je među 43 kandidata za udaljene galaksije z8_GND_5296 jedina koja je pokazala da ima ključni kemijski dokaz potreban za potvrdu njezine udaljenosti.

Zbog toga su se Finkelstein i drugi znanstvenici upitali jesi li otkrili tajnu većeg misterija - koliko je brzo svjetlost prvih zvijezda i galaksija u svemiru probila zavjesu plinovitog vodika koji je postojao na početku svemira.

Znanstvenici vjeruju da je visokoenergetsko ultraljubičasto zračenje nastalo eksplozijama zvijezda u jednom trenutku podijelilo atome intergalaktičkog vodika u elektrone i protone. Jednom ioniziran vodik je postao vodič za elektricitet i ne bi emitirao svjetlost. To se moglo dogoditi u vrijeme postojanja galaksije z8_GND_5296.

Prvo je da ona stvara zvijezde velikom brzinom izbacujući oko sto puta više zvijezda od Mliječnog puta pa može biti svjetlija od drugih kandidata galaksija. Drugo je da sadrži iznenađujuće visoki postotak elemenata težih od vodika i helija.

Ti se elementi stvaraju nuklearnom fuzijom unutar zvijezda, pa ili galaksija sadrži ostatke eksplozije masivnih zvijezda ili se stvorila u području svemira u kojem su već bili ostaci ranijih generacija zvijezda, kažu znanstvenici.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.