Ostalo

Bumbari znanstvenicima pomogli da dođu do važnog otkrića!

RTL - Hina
19.09.2013 16:00

Sposobnost bumbara da se u letu nosi s jakim vjetrom mogla bi pomoći znanstvenicima u otklanjanju problema s funkcioniranjem minijaturnih letjelica, prenosi BBC.

Znanstvenici s Harvarda su, prema radu objavljenom u časopisu Experimental Biology, proučavali kako bumbarima uspijeva održavanje stabilnog položaja tijekom leta u vjetrovitim uvjetima. Oni su snimali bumbare u vjetrovitom tunelu i utvrdili da se ti kukci pri naletu vjetra vrte kako bi promijenili smjer kretanja i anulirali utjecaj vjetra.

Voditelj istraživanja Sridhar Ravi kaže da se proučava način na koji amortiziraju brzinu vjetra i promjenu njegova smjera i uspijevaju i dalje održavati stabilni let.

"Najbolje minijaturne letjelice koje danas postoje s rasponom krila manjim od 25 centimetara imaju problema stabilizirati se čak i po najblažem povjetarcu, a čini se da insekti imaju sposobnost letjeti po najgorem vremenu", kaže Ravi.

Snimke su pokazale da bumbari smanje svoju brzinu kad su vjetrovi nestalni što im omogućava da energiju preusmjere u ispravljanje svoje putanje leta.

Snimke su pokazale da bumbare lakše destabiliziraju bočni vjetrovi od onih koji ih podignu ili spuste, kaže Ravi koji dodaje da se sada rade ispitivanja i na drugim kukcima kako bi se utvrdilo kako se oni nose s vjetrom.