Ostalo

Danis Tanović o Sarajevu, karijeri i novom filmu: 'Preopterećni smo teškim temama, nekad zaboravimo...

Slavni redatelj hvata se u koštac i s teškim temama, no u ova sumorna vremena donio je sjajnu odluku i snimio 'Deset u pola'. Duhovita, neopterećena priča i svojevrsno ljubavno pismo Sarajevu - vraća nas sebi na najbolji način. Danis Tanović u intervjuu za RTL.hr govori o kulturi, svom gradu, međunarodnoj karijeri i filmu kojim je oduševio regiju

B.M.
30.01.2022 20:00

"Živimo u psihotičnom vremenu i istina je da nekad sami sebe izgubimo. Zato je važno pronaći se, a umjetnost je oduvijek pravo mjesto za to", govori nam u intervjuu za RTL.hr veliki bosanskohercegovački redatelj Danis Tanović . Njegov film "Deset u pola" premijerno možete pogledati na PLAY Premiumu od 1. veljače, a tim povodom razgovarali smo sa slavnim oskarovcem o Sarajevu, koroni, umjetnosti i stvaranju... Upravo zaključak intervjua nameće se kao tema intervjua, ali i filma. Danis Tanović odavno je poznat regionalnoj, ali i svjetskoj publici, a ovim neopterećenim, jednostavnim i duhovitim uratkom uspio je u svom naumu - pomoći nam da pronađemo sebe, i u ovim vremenima. Film je svojevrsno ljubavno pismo Sarajevu i duhu ovih prostora, pismo koje je neopterećeno, lagano i slojevito. Upravo u ovim teškim, tjeskobnim vremenima, Danis je odlučio govoriti o ljepoti življenja. Sve rjeđe je vidimo, a ipak nas ona, kaže Tanović - čini ljudima.

Za prikaz nam je potreban tvoj pristanak za umetanje sadržaja s društvenih mreža i trećih pružatelja usluga.


Filmom 'Deset u pola' vratili ste se, na neki način, regiji, a kritike kažu da je ovo vaš najpopulističniji uradak dosad. Što kažete na takvu ocjenu?

Svaki film se pravi za publiku, i pravi se iz želje da se ispriča neka priča – hoće li on biti manje ili više gledan zavisi od više faktora. Film "Deset u pola" je komedija, duhovita, jednostavna priča o Sarajevu prikazanom iz jednog drugog, meni zanimljivog ugla, o prijateljstvu, o mladima koji razmišljaju otići ili ostati... Osjeti se tu energija s kojom smo film stvarali, snimali smo ga u vrijeme pandemije, uvjeti nisu bili jednostavni, ali uspjeli smo. Drago mi je da se film gleda i po svim reakcijama – publika ga voli.

U prilog toj tezi svakako govore i brojke. Film obara rekorde diljem regije. Jeste li očekivali takav uspjeh filma?

S pandemijom smo naučili da je teško nešto očekivati ili predvidjeti. Pred početak snimanja došlo je do novog vala pandemije, brojevi pozitivnih na COVID su rasli, mjesec dana pred početak snimanja nismo znali ni počinjemo li. Onda se sve malo smirilo i krenuli smo. Za postprodukciju i završetak filma nismo smjeli ni govoriti jer nismo znali šta nas očekuje, ali smo ipak uspjeli završiti film i premijerno ga prikazati na otvaranju prošlogodišnjeg Sarajevo Film Festivala. Prikazati film pred domaćom publikom, na domaćem festivalu, vidjeti, čuti i osjetiti reakcije publike, za nas je bilo sjajno i dobar pokazatelj da će film biti gledan u kinima. Ne znam za rekorde u regiji, ali u Bosni i Hercegovini je taj film među pet najgledanijih filmova prikazanih u bh. kinima u 2021. godini.

Što taj uspjeh poručuje filmskim djelatnicima na ovim našim prostorima? Čini li vam se da publika traži svojevrsno rasterećenje?

Filmski autori se bave temama koje ih zanimaju, za koje smatraju da je važno da budu ispričane, baš tada, u tom trenutku. Tako sam i ja počeo raditi na filmu "Deset u pola" – u vrijeme tjeskobe, zatvorenosti. Htjeli smo napraviti laganu, neopterećujuću priču, koja ima nekoliko slojeva. Sigurno je da smo preopterećeni i zatrovani' političkim i drugim teškim' temama od kojih ne možemo pobjeći, a ni puno utjecati na njih i da su upravo te teme najistaknutije i u medijima – za razliku od kulture koja nije skandalozna ni populistička i ima sve manje prostora. Publika prije svega traži dobru, snažnu i kvalitetnu priču, koja će je pomjeriti, pokrenuti, nešto promijeniti, izazvati emociju.

Jeste li ovim filmom 'napisali' svoje ljubavno pismo Sarajevu?

Jesam, na jedan način. Toliko smo preopterećeni crnim vijestima, negativnošću sa svih strana, da nekad i zaboravimo vidjeti ono lijepo čime smo okruženi, a i ljepotu u ljudima kojima smo okruženi. Nekad je naša stvarnost toliko nasilno iskrivljena da ne vidimo suštinu, nešto što je lijepo i dobro ostane skriveno, šteta. A ipak je to ono što nas čini ljudima.

danis tanović

Foto: Josip Regović/PIXSELL

Suprotstavili ste u filmu tradiciju i neka nova, moderna vremena. Kako to jedno s drugim funkcionira u društvu Sarajeva danas?

Svako vrijeme nosi neke svoje specifičnosti ili trendove, promjene dolaze s vremenom, to je neminovno, i to je dobro. A svako novo' nosi u sebi dio onog naslijeđenog iz tradicije, i tako i funkcionira u Sarajevu i svugdje.

Kažu da je biti Sarajlija dijagnoza. Slažete li se i zašto je tome tako?

Grad koji volite i u kojem je obitelj, kuća, ljubav, neodvojiv je dio ličnosti. Tako i Sarajevo mene. Ne znam da li bih to nazvao dijagnoza', ili kako bih to imenovao. Ima još nekoliko gradova koji su mi važni, za koje sam vezan i u kojima se osjećam kao kod kuće zahvaljujući ljudima koji me dočekuju kao svoga i još neki za koje me vežu neke uspomene.

Dodirnuli ste se u filmu i korone. Koliko je utjecala na stanje u kulturi? Je li ta nesretna pošast na neki način i inspirativna?

Ako mislite na konkretno ovaj film – nije mi korona bila insipracija, ali jeste bila i danas je dio naše stvarnosti, i to se u filmu vidi. Da bismo uspjeli snimati, redovno smo se testirali, provodili sve mjere, glumci su mogli nositi maske cijelo vrijeme snimanja. I imali smo sreće. Stanje u kulturi odavno nije bajno, korona sigurno nije utjecala da to stanje promijeni nabolje, a i u ovakvom vremenu je pokazala potencijal koji nosi. Kao i uvijek, umjetnici su ti koji su i u ovakvoj situaciji nastojali odgovoriti na izazove koje im je korona postavila kako najbolje znaju – kreativnošću, prilagođavanjem i snalažljivosti da iz toga izvuku najbolje. Ne mogu reći da mi je bila inspirativna, ali mi jeste otvorila neke nove ideje o kojima prije nisam razmišljao.

Film 'Ničija zemlja' otvorio vam je vrata svijeta. Bosanskohercegovački film na međunarodnoj sceni jako dobro stoji, a 'Ničija zemlja' bila je predvodnik tog dobrog puta, barem u postratnom periodu. Je li vam takav uspjeh u vašim mladim (životnim i karijernim) godinama bio teret, jeste li ga tako shvatili?

Uspjeh Ničije zemlje' je i tada i danas za mene sretno razdoblje u svakom pogledu. Upoznao sam i svijet i sebe, i to još uvijek radim. Istražujem.

Kako funkcionirate na međunarodnoj sceni, kako je snimati filmove vani? Ima li razlike u stvaralačkom smislu? A u onom praktičnom, produkcijskom?

Drugačije je. S jedne strane ima više slobode jer je riječ o drugačijoj vrsti sistema i organizacije pa ne morate razmišljati o puno stvari o kojima ovdje morate, a s druge strane, upravo to umanjuje slobodu u jednom drugom smislu, slobodu koju imate ovdje, i u ideji i u mijenjaju ideje kroz realizaciju, uz sve financijske, a time i organizacijske poteškoće. U svakom slučaju, dobro i značajno iskustvo.

deset u pola ekipa s filma

Foto: Armin Durgut/PIXSELL

Nameće se dojam da je scena u regiji živnula, nešto se događa, ljudi su željni domaće produkcije, vlastitog jezika i okruženja. Jeste li istog dojma, i koji je tome razlog? Događa se nekakav pozitivan val, barem tako izgleda.

Ljudi su željni domaćeg sadržaja, možda i zato što se kod nas ne snima tako puno i tako često, ali nadam se da će se i to promijeniti i da će se mijenjati sve više. Uvijek je bio bliži domaći sadržaj – ovo govorno područje, posebno kvalitetan sadržaj. Zašto? Vjerovatno jer se ljudi prepoznaju, bliska im je ta emocija i jer imamo kvalitetne autore koji imaju što reći i pokazati.

Čini se kao da smo sami sebi nedostajali, da na platnima gledamo vlastite živote ili barem njihove djelomične varijante?

Ljudi su preopterećeni svakodnevnicom, vijestima, zatrpani smo ogromnim brojem informacija sa svih strana. Nekad je jednostavno neophodno napraviti odmak, zastati malo, okrenuti glavu od mobitela bar na sat vremena, otići u prirodu, gledati čovjeka s kojim razgovarate, pročitati nešto, imati hobi. Ili otići u kino i pogledati film. Siguran sam da ćete se barem negdje pronaći, ako ništa barem na par minuta, i vratiti sebi. Živimo u psihotičnom vremenu i istina je da nekad sami sebe izgubimo. Zato je važno pronaći se, a umjetnost je oduvijek pravo mjesto za to.

'Deset u pola' pogledajte premijerno na PLAY Premiumu od 1. veljače