S dalekog Sjevernog pola Djed Božićnjak krenuo je u srijedu na put oko svijeta kako bi u 24 sata svoj djeci stigao isporučiti darove, objavio je Zapovjedni stožer sjevernoameričke zračne i svemirske obrane (NORAD).
NORAD u tradiciji dugoj više od pola stoljeća svojom naprednom tehnologijom prati kretanje Djeda Božićnjaka i obavještava javnost kada ga se može očekivati u kojem kraju.
Američka protuzračna obrana vrlo je ozbiljna služba stvorena u doba Hladnog rata, zadužena za zaštitu SAD-a i Kanade i opažanje zračnih napada i lansiranja nuklearnih projektila. No kao i svake godine od 1955., njezini se moćni radari i sateliti koriste i u "prave" svrhe.
Svake godine američki mediji ponavljaju priču kako je, običnom zabunom, došlo do "spoja" NORAD-a i Djeda Božićnjaka. Tradicija je počela prije 59 godina kada se u reklami robne kući Sears, Roebuck & Co djecu pozvalo da Djeda izravno nazovu na određeni broj telefona.
Broj u reklami je, međutim, sadržavao i jedan "tipfeler". Umjesto broja privatnog Djedovog telefona djeca su tako dobila broj Kontinentalnog zapovjedništva zračne obrane, prethodnika NORAD-a.
U NORAD-u su brzo shvatili što imaju u rukama i prihvatili su igru. "Stvorena je jedna od najboljih vojnih PR kampanja 20. stoljeća. U doba Hladnog rata vojska je odmah prigrlila ideju da je Djed Božićnjak pod zaštitom američkih snaga", kaže Matt Novak, autor popularnog bloga Paleofuture koji se bavi povijesnim idejama i vizijama.
Od tada se tisuće volontera javlja s NORAD-ovih telefona u kontrolnom centru u Colorado Springsu i djecu obavještava gdje se u tom trenutku nalazi Djed Božićnjak.
Prošle je godine NORAD odgovorio na više od 117.000 telefonskih poziva. Može ga se pratiti i putem Twittera, Facebooka i e-maila. Posebnu internetsku stranicu za tu namjenu posjetilo je 19,5 milijuna ljudi, a na Facebooku je imao 1,45 milijuna "lajkova". Djeca najčešće pitaju jesu li na popisu dobre ili zločeste djece i što je potrebno da se posvoji jedan od Djedovih sobova.
A kako taj veseli debeljko bijele brade, koji je, osim što razveseljava djecu diljem svijeta, simbol i dobre volje prema čovjeku, božićnog duha, ali i pratećeg konzumerizma, stigne obići cijeli svijet u 24 sata? Odgovor je zapravo vrlo jednostavan - putuje brzinom zvjezdane svjetlosti, kažu u NORAD-u.