Složit ćete se da je jako mala šansa da nakon grabljenja kuglice sladoleda ostane baš onakav uzorak koji se vidi tek kad se reklama uspori. Seksualne poruke dovoljno kratke da uopće nismo svjesni da smo ih vidjeli urezuju nam se u mozak i mnogi ih brendovi koriste u reklamama. Pisac i bloger Ratko Martinović je posvetio mnogo vremena proučavanju subliminalnih poruka i ove je godine o tome napisao i knjigu. Tvrdi da su takve poruke raširenije nego što mislimo.
"Ukoliko se odlučujemo za jedno od dva gazirana pića sličnog okusa, ubacujemo neke suptilne sličice i mislim da je u jednoj studiji na britanskom sveučilištu dokazano da je do 80 posto vjerojatnije da se osoba odlučuje za jedan proizvod naspram drugoga ako je u reklamu ubačena seksualna poruka", kaže Ratko.
Reklame nas prate na svakom koraku i ne možemo okrenuti glavu, a da ih ne vidimo. Svuda su oko nas, barem oko toga spora nema. Upadaju nam i u oko i u uho i utječu na naše odluke.
Neke su skrivene poruke, i to one moralno nakazne, primijećene i tamo gdje nikad ne bi trebale biti, kao što su reklame za djecu ili čak crtići.
"Ono što je interesantno u toj priči je da subliminati i subliminalne poruke nisu službeno priznate i kao takve nisu stavljene u program Ekonomskog fakulteta, smjer marketing. Ali isto tako neosporno je kroz neka dosadašnja istraživanja da postoji vrlo jak učinak na donošenje odluke prema kupnji ukoliko su prema percepciji potrošača bile usmjerene subliminalne poruke", kaže Nikša Sviličić iz Instituta za antropologiju.
Prema hrvatskom zakonu umetanje bilo kakve subliminalne poruke strogo je zabranjeno. Ako ste se zapitali jesmo li i mi bili izloženi subliminalnim manipulacijama, stručnjaci govore kako vjerojatno jesmo, ali nitko još nije uhvaćen.
"Apsolutno nikad nisam dobio sličan zahtjev. Uvjeren sam da su neki brandovi pokušavali i da naivno i dalje pokušavaju u tom smjeru, ali mislim da to nije praksa, već da je u rangu chemtrailsa i sličnih priča", kaže kreativni direktor reklamne agencije Jakov Vilović .
Za primjer tek polusubliminalne poruke koju smo svi vidjeli i kod nas, izdvojit ćemo jednu koja je vidljiva tek na drugu. Kad je Angelina Jolie kod nas promovirala svoj film 'U zemlji krvi i meda' , malo se tko baš zadubio u plakat. Kapljice krvi nisu pošpricane bez veze, što je nekoga tko je plakat pogledao u prolazu moglo naknadno zaintrigirati.
"Ne treba stvari gledati senzacionalistički da će svi parkirati auto i buljiti u plakat Angeline Jolie. Neće, ali će posredno stvoriti potrebu za dodatnim angažmanom da se informiraju kakav je to film, o čemu se radi i na principu velikih brojki matematika će napraviti svoje", kaže Sviličić.
Zanimljivo je pregledavati internet, tražiti primjere umetnutih sličica ili prepoznavati suptilne znakove, ali 90 posto primjera su jako navučeni i manje govore o masovnoj manipulaciji nas kao kupaca, a više o paranoji onih koji podsvjesne poruke vide u skoro pa svemu.