Pop zvijezde. Prva asocijacija su pjevači, ali novi trend je uzeo
maha. Prave pop zvijezde sada su političari. Njihova uža
specijalizacija je pop politika.
Jedan od najočitijih primjera ovog fenomena u Hrvatskoj je
sigurno Milan Bandić.
"On je odličan za analizu ovog fenomena. Dakle, njegova je priča
'ja sam jedan od vas' i on se prikazuje u situacijama koje su
građanima bliske. To je klasik privatizacije politike. On se
prikazuje u situacijama gdje s kućnim ljubimcem, obitelji i tako
dalje", pojasnila je sociologinja politike Marijana
Grbeša.
Đogiranje, obilazak svakog raspoloživog eventa, izravna
komunikacija s ljudima - to je Bandićeva mantra. Ako treba, puzat
će u čarapicama po snijegu, ali položit će svoj vijenac
braniteljima, jer to narod od njega očekuje.
Jednom je jedan čovjek ulazeći u najviši politički sloj jasno i
glasno napomenuo kako ga zanima samo ozbiljan posao. Ipak, i
Ivo Josipović je pokleknuo. Predsjednikovi
estradni aduti su klavir i pjesma.
"Kampanja je završila tako što je Ivo Josipović zapjevao s grupom
pjevača, iako je mislio da će tome odoljeti. Eto, na kraju ipak
nije", kazala je Grbeša.
No, Jadranka Kosor je žrtva posebnog poglavlja u
politici, koje se zove - žene.
"Ne samo ona nego, recimo, Angela Merkel i druge
liderice. Pokušajte zamisliti Jadranku Kosor u Josipovićevoj
ulozi. Pokušajte zamisliti nju kako je snimila spot s
Baretom u kojem pleše, svira klavijature i tako
dalje. Svi će u najmanju ruku ili okrenuuti očima ili se
nasmijati.
Ako imate muškog političara koji uzme u naručje sina i kaže da
ljubi sina dva put na dan, reći ćete da je divan otac. Ako to
isto napravi žena, reči ćete da je patetična", pojasnila je
Grbeša.
Međutim, naša reporterka Nataša Božić smatra
kako je bivša premijerka jako dobro znala iskoristiti svoju ulogu
u politici.
"Svi se sjećamo njene izjave o tome da će od vrućeg krumpira,
koji joj je došao kada je preuzela vlast od
Sanadera, napraviti krumpir salatu ili toga da
je proračun smišljala dok je prala suđe. Ona je balansirala.
Itekako je znala koristiti ženske adute", smatra Nataša
Božić,
politička reporterka RTL-a
A Barak Obama, kaže Marijana Grbeša, koristi sva
raspoloživa sredstva.
"On je zaista dao sve od sebe da uključi elemente pop kulture u
svoj nastup. Pa tako imate Obamu s Bruceom
Springsteengom, koji mu je odradio zaista prvu kampanju,
pa onda i ovu drugu. Bruce Springsteen koji je ikona jednog
određenog dijela biračkog tijela", naglašava Grbeša.
Kako pop kultura spaja visoku politiku i obične građane, time je
poručio: 'Ja sam jedan od vas'. Jedan od njih bio je i
Bill Clinton, školski primjer estradizacije
politike i čovjek zahvaljujući kojem je cijela ova priča krenula
munjevito.
"Ako želite u enciklopediji u jednoj slici prikazati taj fenomen
popularizacije politike, vjerojatno bi stavili Clintona sa
saksofonom. Clinton i Blair su na neki način
dali ubrzanje cijelom tom procesu", ističe Grbeša.
Riječ je o procesu kojeg je dobro iskoristio i bivši francuski
predsjednik kicoš, neponovljivi Nicolas
Sarkozy.
"Ako imate Carlu Bruni i ona se oženi za
političara, to je medijska bomba. I naravno da će mediji iz toga
iscijediti maksimalno, a onda s druge strane, što političaru
preostaje", pita se Grbeša.
No, pop politika nije boljka ili prednost novog doba, ona je
naprosto fenomen koji se pojavio s televizijom. Prvi ju je
pedesetih iskoristio američki predsjednik Nixon.
Nakon Watergatea snimio je spot o svom
privatnom životu i time nastojao pridobiti javnost.
Mišljenja o privatizaciji politike su podijeljena. No, u cijeloj
priči najvažnije je odrediti gdje je granica.
"Mislim da nije problem kada političari na popularan i
pristupačan način pokušavaju približiti kompliciran sadržaj
građanima. Međutim, problem je kad sadržaj ispari, a ostane samo
pop i spin", naglasila je Nataša Božić.
No, paket bez sadržaja može prolaziti jedno vrijeme, ali kad tad
to dolazi na naplatu. Na sljedećim izborima. Iako mnogi
političari misle suprotno, ljudi nisu ovce.