Europski parlament u svom izvješću nedavno je ocijenio kako u Europi ima premalo žena poduzetnica i onih samozaposlenih što ostavlja posljedice na razvoj gospodarstva. Iako je žena u poduzetništvu relativno novi pojam u ekonomiji - to ne znači da uspješne i emancipirane rukovoditeljice u Hrvatskoj ne postoje! Iako brojka pokazuju da su muškarci i dalje dominantni na rukovodećim pozicijama, neke žene odlučile su poboljšati statistiku i stati na kraj predrasudama i stereotipima prema sposobnosti žena za uspješno vođenje poslova i rada na rukovodećim pozicijama. Na globalno važnim upravljačkim pozicijama mnoge žene usvojile su muški stil vođenja, a mi smo razgovarali s poduzetnicom koja je tijekom svoje dugogodišnje karijere usvojila jedno bitno pravilo - bit ću svoja!
Jana Dužanec , internacionalni Master edukatorica, međunarodna sutkinja na Nail Design natjecanjima, autorica svih edukacija koje se održavaju u JN akademiji i osnivačica svjetski priznatog brenda Jana Nails u razgovoru za RTL.hr otkrila je kako je izgledao njezin početak, je li ikada bila žrtva predrasuda, tko joj je bio najveća podrška, ali i kako izgleda život uspješne žene čiji je stil prepoznat u svijetu. Nikada nemoj odustati - njezina je misaona vodilja, a kako je izgledao put od trnja do zvijezda, saznajte u nastavku.
Za čitatelje koji nisu upoznati s vašim radom – možete li nam se predstaviti?
Zovem se Jana Dužanec, mama sam jednog prekrasnog dječaka i zaljubljena sam u svoj posao. Osnivačica sam brenda Jana nails" koji je danas prisutan u 24 zemlje. Već više od 20 godina nokti su moja ljubav, a zadnjih deset se bavim osmišljavanjem i izradom kozmetičkih proizvoda za njegu i uljepšavanje noktiju. Posebno volim nail art, crtanje efektnih minijaturnih crteža na noktima.
Kako je izgledao Vaš početak? Jeste li jedna od onih koji su od malih nogu znali čime će se baviti ili ste se u određenom trenutku našli na pravom mjestu i zvijezde su se jednostavno poklopile?
Sam početak nije izgledao nipošto glamurozno i jednostavno, moglo bi se reći da je to bila klasična priča o počecima iz sobice". Dok sam na fakultetu studirala ekonomiju i marketing, usputno kao hobijem sam se bavila i izradom umjetnih noktiju koji su tada bili u svojim počecima. Ništa spektakularno i glamurozno – u studentskoj sobi s dvije rašpe i jednim gelom. Uz ogromnu podršku roditelja, malo po malo krenula sam na edukacije, štedjela, ulagala dalje u znanje i proširivala vidike, istraživala nešto drugačije. Kako se odmalena bavim i crtanjem – pokušala sam spojiti izradu noktiju i umjetnost, te počela oslikavati minijature na noktima koje su klijenticama bile jako zanimljive, jer u to doba, prije 15 - 20 godina, zaista ništa osim frencha", boje i pokojeg dijamantića nije postojalo. Malo po malo širio se krug klijentica do te mjere da sam radila od jutra do mraka. Salonski rad sam preseljenjem u Zagreb proširila te u to doba i počinje interes" od strane drugih salona i kolegica te nail designera izvana za nail art. Uslijedila su brojna putovanja po Europi, Rusiji, UAE, te sam tamo održavala edukacije godinama. Tu ustvari započinje moja karijera edukatorice. Nakon puno rada vani i u Hrvatskoj, skupljanjem iskustava, testiranja raznih materijala i ostvarenih kontakata odlučila sam pokrenuti malu liniju proizvoda pod imenom Jana Nails". S doslovce deset proizvoda smo krenuli malo po malo, širili se, stalno tragajući za kvalitetom te danas brojimo preko pet tisuća vrsta proizvoda te smo prisutni na tržištu u 24 zemlje s tendencijom širenja i stvaranja novih trendova.
Možete li nam reći što točno nudite i zbog čega je baš Jana Nails pronašao svoje mjesto na tržištu?
U ponudi se najviše baziramo na materijal i opremu za salone - gelove, trajne lakove, sav popratni pribor, nail art, spa liniju, rašpice, elektroniku, lash liniju, ali imamo i zanimljivu ponudu gadgeta" koje su prihvatile i žene koje nisu usko povezane s ovom djelatnosti. To su, primjerice posebno dizajnirani i personalizirani rokovnici, slatke šalice, mali dio make upa, a posebno su popularni i naši mirisi za automobil.
Neki će reći da je površno, ali teško je ne primijetiti da ste jedna od onih žena koja itekako pazi na svoj izgled. Jesu li vas zbog atraktivnog izgleda često u poslovnom svijetu manje ozbiljno doživljavali ili nikada niste bili žrtva predrasuda?
Iz mog iskustva, nikada nisam bila žrtva predrasuda, barem koliko ja znam. Moje ime, a time i ja osobno smo direktno povezani s brandom i smatram da će godine moga rada i ulaganja u znanje uvijek biti ispred nekakvog fizičkog izgleda. Mnogi brendovi koriste zaštitno lice kako bi privukli pozornost, ali smatram da izgled ili zaštitno lice nikako nisu bitniji od samog branda ili proizvoda. Kvaliteta i usluga su ono čime se ponosim i oni donose vjerne klijente.
Kako izgleda vaš prosječan dan?
Dan mi počinje vrlo rano, između četiri i pet ujutro kada ukradem pola sata za kavu samo za sebe uz obavezan notes i kemijsku olovku za popis obaveza i raznoraznih brainstormova. Zatim slijedi spremanje sina za vrtić i kreće produktivna" ludnica na poslu. Kažem ludnica" jer doslovce nama je svaki dan drugačiji i prepun novih izazova, što stresnih radi rokova, što veselih, ali nikada dosadnih. U tvrtci smo podijeljeni na odjele i dan uvijek kreće s meni dragim odjelom grafike gdje ustvari svakodnevno radimo na novim proizvodima, novim idejama, i pokušavamo biti ti koji stvaraju trendove. Moram reći da kada si vlasnik tvrtke i radiš za sebe, radni dan nema kraja, ali u prosjeku efektivni rad traje 12 sati. Popodne i večerima se pokušavam maksimalno posvetiti sinu te provesti kvalitetno vrijeme s njim, iako i on zna sa mnom otići na posao.
Pokrenuli ste i liniju kozmetike namijenjenu za nokte, lice i tijelo. Koliko ste zadovoljni uspjehom? Mogu li danas mala poduzeća konkurirati svjetskim proizvođačima čija je cijena često jako pristupačna?
Moram priznati da sam jako zadovoljna s obzirom na to da dolazimo iz male zemlje. Naš trud, rad, brand i same proizvode su prepoznali i izvan Hrvatske na puno većim tržištima – što nam samo dokazuje da smo na pravom putu. Cjenovno smo dosta dobro prihvaćeni i uspjeli smo pronaći dosta dobar omjer kvalitete i cijene.
Koje su ključne usluge koje nudi Vaše poduzeće i tko su Vaši ključni kupci?
Naša tržišna niša su oduvijek bili profesionalni saloni i nail designeri koji su educirani. Od prvog dana naglašavamo važnost educiranja te koliko je bitno istinski znati posao kojeg radiš i posvetiti mu se sto posto. Iz tog razloga, svi naši distributeri su prvenstveno i sami vrlo iskusni nail tehničari i edukatori te imaju stručno osoblje koje stoji na raspolaganju svakome kupcu. Naš tim rado pomaže krajnjim kupcima koji traže informaciju jer tako njima olakšavamo odluku, a sebi osiguravamo kvalitetnu povratnu informaciju.
Što je neophodno, najvažnije imati kada se kreće prvi put u svijet poduzetništva? Znanje? Hrabrost? Podrška najbližih? Ili nešto četvrto?
Univerzalan i savršeni recept" ne postoji, ali mislim da je potrebna ogromna volja, predanost, trud i najbitnije, rekla bih, ne odustati kada je najteže i kada misliš da nema dalje. Motivacija za uspjehom je taj moment koji te trgne i kreneš još jače. Biti inicijativan i inovativan su dva ključna faktora. Naravno da i doza sreće uvijek igra ulogu.
U kojem trenutku ste odlučili da je vrijeme za širenje?
Nismo planirali širenje poslovanja, čak mogu i reći da nas je u jednom trenutku zateklo" nespremne. Doslovce smo se od jedne male firme, neplanski i vrlo brzo proširili na strana tržišta. To je za sobom povuklo povećani interes klijenata, veću potražnju pa onda i ponudu proizvoda, što je rezultiralo povećanim brojem zaposlenika, te smo u skladu sa svime proširili sve pogone, skladišta i broj dobavljača.
Danas ste uspješna poduzetnica i više niste novi u svijetu poduzetništva. Što je najčešći razlog zbog kojeg se žene odlučuju za poduzetništvo, odnosno pokretanje vlastitoga posla?
Ono što sam mogla vidjeti iz vlastitog iskustva od uspješnih žena oko mene, koje se bave srodnim djelatnostima, je to da sve težimo sličnim stvarima. Ono što ženama jako dobro ide je stvaranje nečega iz ničega", tu je i vlastita satisfakcija, financijska neovisnost i zadovoljstvo dobro obavljenim poslom, rekla bih da su to ti pravi motivi koji nas pokreću.
Koje su specifičnosti ženskog poduzetništva? Je li danas poduzetnicama lakše nego prije desetak godina?
Žensko poduzetništvo" je noviji pojam gdje su žene tijekom slijeda okolnosti i gospodarskih kriza u jednu ruku bile primorane pokretati vlastite poslove radi vlastite egzistencije. Najveći stereotip koji i dan danas postoji je da je primarna društvena funkcija žene biti majka i domaćica, te su radi toga često raspršene na više strana jer je izuzetno teško ostvariti karijeru kao poduzetnica i istovremeno se realizirati na privatnom planu. Ono što žene, sudeći prema mom iskustvu i mom okruženju, čini drugačijima jest da imaju veću senzibilnost prema radnicima i timskom okruženju, vrlo dobre organizacijske sposobnosti i fleksibilnost, multitasking, stavljanje nekakvih osobnih uspjeha" i zadovoljstva na mjesto prije samog profita. Kod žena oduvijek postoji taj osjećaj rastrganosti" između privatnog i poslovnog, pogotovo zato što i dalje postoje poslovi i uloge koji su samo ženske". Danas je ipak poduzetnicama lakše, prvenstveno time što se veliki dio posla radi online i putem društvenih mreža.
Po čemu se razlikujete od konkurencije?
Tu bih svakako rekla inovativnost i stvaranje trendova! Lavovski se trudimo biti drugačiji od drugih i prepoznatljivi. Kvaliteta nam je uvijek bila i ostala na prvom mjestu, a zadovoljstvo kupaca i pozitivan feedback na novitete koje napravimo nam je najbolji pokazatelj da idemo u dobrom smjeru.
Što mislite o svijetu poduzetništva u Hrvatskoj, ali i u svijetu danas iz perspektive jedne poduzetnice?
U Hrvatskoj je po mom mišljenju dosta loša poduzetnička klima upravo radi tog početnog, opravdanog straha, jer u trenutku kada otvoriš svoj posao moraš imati određenu zalihu ili backup za tzv. hladni pogon", za minimalno šest mjeseci jer ako to nemaš dolazi do nesigurnosti ili preranog zatvaranja poslovanja. Također je prisutan strah što ako vlastiti posao propadne. Gdje se zaposliti? Država je zadnjih par godina našim djelatnostima (salonima) omogućila razne poticaje, što je bila financijska injekcija upravo u kriznom periodu dok se posao ne uhoda, ali opet ne dovoljno za sve koji bi se usudili" ući u ove vode. U svijetu je situacija donekle bolja, s naglaskom da se ljude puno više educira o samom poduzetništvu, ekonomiji, pristupu radu i financijama. Također u nekim zemljama se obrt/firma otvara u doslovice 15 minuta bez nepotrebne papirologije i čekanja kao kod nas, uz benefite države poput odgađanja plaćanja doprinosa prvih god dana itd. Sve je to dovelo do toga da se vani puno češće žene odlučuju na samostalan business nego kod nas.
Kakav ste tip poduzetnice? Koje su Vaše top tri vrline koje biste izdvojili? Imate li mjeru u poslu ili ponekad zaboravljate stati i uzeti vrijeme za sebe?
Moram biti iskrena i reći da sam teški radoholičar i da mi mozak konstantno vrti" moguće ideje. Što naravno nije previše pohvalno i dovodi do burnouta. Sreća je da sam okružena s ljudima iste energije pa se možemo međusobno pratiti jer bi inače bilo jako teško. O vrlinama je dosta nezahvalno govoriti sam za sebe, ali možda bih izdvojila empatiju, energičnost i upornost.
Kakva su Vaša iskustva s kolegicama poduzetnicama? Je li žena ženi najveća podrška ili su jedna drugoj vuk?
Kako većinom radim sa ženama, one s kojima radimo zaista su ogromna podrška i vjetar u leđa, što sam im nebrojeno puno puta rekla. Pohvala od žene nama ženama znači puno više nego kada dođe od strane muškarca. Naravno da nije sve tako bajno i sigurno postoje žene i konkurencija koja će ili dati loš komentar ili pokušati podmetnuti, ali s tolikom količinom posla nemamo vremena trošiti se na nepotrebnu negativu, usudila bih se čak reći da nas to još vise motivira u pozitivnom smislu, što i jest smisao zdrave, netoksične konkurencije.
Što smatrate svojim najvećim uspjehom u životu?
Definitivno moj sin, a onda zahvalnost i zadovoljstvo što su godine truda i rada imale odjeka u poslovnom svijetu.
Iz vlastitog poslovnog iskustva, što biste poručili ženama koje razmišljaju o ulasku u poduzetništvo? Tko je bio vaša najveća podrška na putu do uspjeha?
Ako su dovoljno motivirane, bilo da je riječ o financijskoj neovisnosti ili bilo kojem drugom motivu, potrebno je predano raditi i pokušati ostati svoj i prepoznatljiv. Ulaganje u sebe i svoje znanje kroz cijeli poslovni vijek je najveći benefit koji samo može pomoći poslovanju. Iako se uz poduzetništvo veže ogromna doza stresa i iscrpljenosti, finalan produkt je na kraju krajeva i sreća i zadovoljstvo postignutim, što se odražava i na ostale sfere života.
Iz današnje perspektive – što biste na svom poslovnom putu promijenili, a na čemu ste najzahvalniji?
Vjerujte mi, iskreno, ništa osim malo one prvotne naivnosti. Na svakoj grešci sam naučila nešto i svaki neuspjeh je rezultirao još jačom reakcijom i akcijom.
Kako provodite slobodno vrijeme? Gdje vas se može 'naći' kada ne radite?
Najveći dio mog slobodnog vremena je posvećen sinu. Preko tjedna me nema nigdje osim na poslu i u kući, ali zato tu i tamo koji vikend znam ukrasti" i provesti ga s prijateljicama.
Postoji li neka poznata Hrvatica koja je po Vašem mišljenju uvijek tip top kada je riječ o fizičkom izgledu i brizi o svom tijelu?
Prva osoba na koju pomislim je Severina jer smo blizu godinama. Ona mi uvijek izgleda sjajno.