Ostalo

Žohari dobili još jednu evolucijsku bitku protiv ljudi

Američki znanstvenici s državnog sveučilišta Sjeverne Caroline otkrili su da su mutirani žohari 'reorganizirali' svoj osjet okusa učinivši da osjeća glukozu kojom se premazuje otrovni mamac ne kao slatku nego kao gorku.

M.B. - HINA
25.05.2013 09:45

Jedan soj žohara u Europi evoluirao je kako bi nadmudrio šećerne zamke koje se upotrebljavaju da ih se iskorijeni, piše BBC.

Američki znanstvenici s državnog sveučilišta Sjeverne Caroline otkrili su da su mutirani žohari "reorganizirali" svoj osjet okusa učinivši da osjeća glukozu kojom se premazuje otrovni mamac ne kao slatku nego kao gorku.

Istraživači su još prije 20 godina opazili da neka sredstva za suzbijanje štetočina ne uspijevaju iskorijeniti žohare jer kukci naprosto odbijaju pojesti mamac.

Dr. Coby Schal objasnio je u časopisu Science kako je novo istraživanje otkrilo živčani mehanizam koji stoji iza ovog odbijanja.

U prvom dijelu eksperimentu u kojem je gladnim žoharima ponuđen maslac od kikirikija koji sadrži malo glukoze i džem bogat glukozom žohari mutanti su nakon što su ga okusili odbili jesti džem a rojili su se oko maslaca od kikirikija.

U drugom dijelu eksperimenta znanstvenici su utvrdili kako su receptori okusa, stanice koje reagiraju na okus a smještene su u mikroskopskim dlačicama na insektovim ustima, koji inače reagiraju na gorko reagirali na glukozu kod žohara mutanata.

"Oni dakle osjećaju glukozu kao gorku tvar", rekao je Schal.

"Stanice koje reagiraju na slatko isto tako reagiraju, ali gorki spojevi koče reakciju tako da konačno gorkost nadvlada slatkoću", rekao je.

Dr. Schal kaže kako je ovo još jedno poglavlje u evolucijskoj utrci u naoružanju između ljudi i žohara.

"Mi nastavljamo bacati insekticide na njih, a oni nastavljaju razvijati mehanizme za njihovo izbjegavanje", rekao je.