Ostalo

Baterije sadrže metale koji su vrlo toksični: Evo gdje ih bacati, a da pritom ne zagađuju okoliš

Procjenjuje se da će se do 2030. koristiti 14 puta više baterija nego sada, a gotovo petina, točnije 17 %, u Europskoj uniji

Ana Trcol
07.06.2023 23:00

Akumulatori u moru, raznorazne baterije na odlagalištima gdje im nije mjesto, a posljednji podaci porazni - čak 6 tisuća tona baterija bacili smo u okoliš.

Vrlo je jednostavno učiniti pravu stvar: gdje baciti potrošene baterije i koliko su štetne za ljude i okoliš?

One su u automobilima, romobilima, mobitelima - o baterijama ovisimo, pomoću baterija se i trujemo.

Baš zato što ih koristimo svakodnevno - trebamo ih i pravilno bacati u smeće.

"Sve tvrtke koje stavljaju na tržište baterije su dužne su obavezne po Zakonu i primati stare baterije. K nama kupci i kada dođu po nove ili kada ne dođu po nove - slobodno donesu stare. Za to imamo kontejner koji smo dobili od tvrtke koja sakuplja opasne otpade", ističe Danijel Pitteroff , vlasnik trgovine baterija u Zagrebu.

Jer baterije su baš to, opasan otpad. Zato što sadrže teške metale poput žive, olova, kadmija.

"Najbitnija je edukacija građana, da građani shvate da takve baterije ne smiju bacati u komunalni otpad, to je velika stvar. Nego da ih predaju tamo gdje je za to odvojeno prikupljanje takvih baterija", kaže Zvonimir Majić iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

A osim u trgovine, baterije se mogu odnijeti i na reciklažno dvorište. Od tamo odlaze na reciklažu u Hrvatsku ili inozemstvo, ovisno o vrsti. 2021. u Hrvatskoj je stavljeno 20 tisuća tona baterija na tržište. Od toga je 14 tisuća tona prikupljeno, no čak 6 tisuća tona je nepropisno zbrinuto, što znači da je završilo na odlagalištima, divljim deponijima, morima.

"Odbacili smo recimo toplomjere koje sadrže živu. Ove baterije sadrže te teške metale koji su vrlo toksični. I zato je jako bitno da oni ne dođu u kontakt s hranom, vodom, okolišem", kaže Majić.

Vedran Bobanac iz Zavoda za visoki napon i energetiku FER-a navodi:"Bit će veliki broj tih starih baterija i trebat će ih na neki način ponovno iskoristiti. To se može raditi kroz drugi život ili second life. Primjer je primjena starih baterija iz električnih vozila za stacionarni spremnik energije - primjerice za spremanje viška energije dobivene iz obnovljivih izvora energije".

Procjenjuje se da će se do 2030. koristiti 14 puta više baterija nego sada, a gotovo petina, točnije 17 %, u Europskoj uniji.