Kolumne / Ladislav Tomičić

Komentar

Tradicijo u narodnoj bluzi, priđi bliže pa mi se naguzi

Tradicijo u narodnoj bluzi, priđi bliže pa mi se naguzi
Vijesti.hr

Pravi bećar će platiti kaznu i nastaviti dalje. Ovaj dečko to nije napravio, dakle nije pravi bećar

"Mala moja, ti u plavoj bluzi / skini gaće pa mi se naguzi..." Svi ste čuli za ovaj bećarac, koji je Branimir Čolaković prije tri godine na manifestaciji 'Ljeto valpovačko' otpjevao policajki na dužnosti, da bi zbog toga prije nekoliko dana bio osuđen na globu od dvije tisuće kuna. Već sama činjenica da je policajka Marija IIičić prijavila bećara zbog napjeva kojim se našla uvrijeđena, kao žena i kao službeno lice na dužnosti, izazvala je lavinu jalove javne polemike, u kojoj nisu izostali niti glasovi slavnih pjevača bećaraca poput Miroslava Kiće Slabinca. "Stručna javnost", radom i činjenicom mjesta rođenja vezana za narodni napjev koji je uvršten i na UNESCO-vu listu nematerijalne baštine, jednodušna je u ocjeni da je pravna država pretjerala, odnosno da policajka Iličić nije postupila u duhu slavonske tradicije, koja, kad je o bećarcu riječ, uglavnom nalaže onome tko mu se nađe na meti da šuti i trpi ili da jednakom mjerom uzvrati - bećarcem na bećarac. Uz ovu ocjenu, da je pravna država pretjerala u progonu nepoćudnog bećarca, pristalo je i većinsko narodno mišljenje, uz različitu argumentaciju.

- Bećarac je bećarac i u njemu je svašta dozvoljeno. Tko se na to vrijeđa, nije spreman za bećarac. U ovoj konkretnoj situaciji radilo se o povorci i kulturnoj manifestaciji u kakvoj su takve stvari normalne. (...) U povorci se svašta pjeva. Kad se na Đakovačkim vezovima prolazilo pokraj katedrale pjevalo se i biskupu. Naravno, ništa ružno, ali nije se uvrijedio, komentirao je valpovački slučaj Alen Jakobović, još jedan "stručnjak", pjevač tamuraškog sastava Garavi.

Slučaj je uistinu zanimljiv i vrijedan polemike i o njemu se može raspravljati na više razina, od prava službene osobe da u vrijeme obavljanja dužnosti ne trpi ništa što smatra uvredom, preko prava žene da ustane protiv uvrede i poniženja makar bili odjeveni i u narodnu nošnju, do razine koja propituje političku korektnost i daje na znanje da neozbiljne, bolje rečeno vedre stvari poput bećarca naprosto ne treba shvatiti preozbiljno.

Prema enciklopedijskoj definiciji, "bećarac (prema tur. bekār: neženja, od perz. bīkār: besposlen) je vedar pučki napjev, često razuzdan, koji se izvodi u svatovima  i drugim veselim prigodama". Kao što iz navedenog primjera vidimo, on je vrlo često lascivan, što će reći puten, bludan; raspušten, razvratan; sablažnjiv, bestidan. Takve bećarce, lascivne do neukusa, uglavnom izvode muškarci, a meta su im, naravno, žene. Ženski bećarci su kudikamo "blaži", da ne kažemo pametniji od muških: "Moj dragane, žene su me klele / što sam jela tvoje karamele." Dakako, u slavonskim selima naći će se i slobodnijih, jačih žena, koje ne pristaju na potčinjenost ni u čemu pa ni u bećarcu. Nađete li se u svatovima s takvom bećarkom, možda ćete čuti i ovaj bećarac: "Mili bože koji bolje može / da je znati pa da mu je dati." Međutim, takvih bećarki je malo i gotovo u pravilu ih bije glas kakav prosječna žena u slavonskom selu sebi ne želi priuštiti. To nam, između ostalog, govori da je slavonska žena u bećarcu i u životu podređena muškarcu, da joj je, kako se ono kaže, mjesto u kuhinji.

Policajki Mariji Iličić, međutim, mjesto nije bilo u kuhinji. Njezino je mjesto bilo na ulici, gdje je održavala javni red i mir za vrijeme "bećarske manifestacije". Ona nije sudjelovala u bećarskom dijelu priredbe. Bećarac podrazumijeva natpjevavanje, odnosno mogućnost odgovora - bećarcem na bećarac - policajka Iličić nije bila u poziciji da odgovori bećaru Čolakoviću. Ali pustimo finese. I bez toga savršeno je jasno da je Marija Iličić imala svo pravo da se nađe uvrijeđena, a kako je bila u poziciji službene osobe imala je i načina da bećaru svoju uvrijeđenost jasno stavi na znanje. U uniformi na cesti ona želi imati autoritet i to u punoj mjeri, u kojoj ga uživaju i muškarci u uniformi. Kad je netko iz kolone folkloraša pjesmom pozove da dođe i naguzi mu se, policajka može biti samo predmet podsmijeha.

Marija Iličić, dakako, ima puno pravo da se nađe uvrijeđena i kao žena. Svjesno ili nesvjesno, policajka je ustala protiv dijela hrvatske tradicije koji ženu svodi na seksualni objekt. Zašto bi bilo koja žena morala pristati da je netko pjesmom ili na kakav drugi tradicionalan način poziva da mu priđe, odnosno da skine gaće i da mu se naguzi? (Policajka kaže da je pjevao "skini gaće", a bećar tvrdi da je pjevao – "priđi bliže". op.aut). Marija Iličić nije pristala, a zakon je na njezinoj strani. S druge strane, u bećarcu Branimira Čolakovića nema ničeg što bi doprinijelo javnoj stvari ili dalo doprinos slobodi govora u pozitivnom smislu njezinog značenja. Kad naprijed citirani pjevač tamuraškog sastava Garavi prepričava kako su bećarac na Đakovačkim vezovima pjevali i biskupu, on obavezno dodaje - "naravno, ništa ružno". A kad je u pitanju žena - onda može ružno? Sve žene Slavonije mogu se s tim pomiriti, kako se već mire, i bezpogovorno pristati na poredak stvari kakav su Slavoniji u amanet, zajedeno s tradicijom, ostavili stari. Međutim, onog trenutka kad se prva među njima nađe uvrijeđena - ona će biti u pravu. I neće joj biti lako, kao što niti policajki Iličić nije lako. Takve žene nekoć su spaljivali kao vještice.

Dakako, u ovom slučaju iz vida ne treba izgubiti još jednu stvar. Branimir Čolaković ponio se kao pravi bećar. Otpjevati takav bećarac uniformiranoj policajki, to jest bećarski i u to nema sumnje, dok njegovo kasnije ponašanje, skrivanje iza tradicije i usklađivanje priče s ostalim članovima njegovog KUD-a - priče prema kojoj je taj bećarac otpjevao nekoj folklorašici iz druge kolone - to nije bilo niti najmanje bećarski. To je bilo kukavički. Jedan od brojnih komentara na društvenim mrežama je, kako nam se čini, pogodio metu: "Bećarac je ok. I kazna je ok. Pravi bećar će platiti kaznu i nastaviti dalje. Ovaj dečko to nije napravio, dakle nije pravi bećar."

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Stavovi koji su izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora te ne odražavaju nužno stav redakcije portala Vijesti.hr

Izdvojeno

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i putem mobilne aplikacije te na našoj Facebook stranici Vijesti.hr!

Reci što misliš!