Ostani doma
Novosti / Hrvatska

svi detalji

Sve što niste znali o Pelješkom mostu: Tko ga je prvi zamislio, tko projektirao i tko je kriv što je hrvatski teritorij prekinut?

1997. spominje ga u svojoj kampanji SDP-ov dubrovačko-neretvanski župan Ivan Šprlje. Ali ne, Luka Bebić tvrdi da je on idejni začetnik mosta, i to još 1998.

Prvi put nakon 300 godina Hrvatska iz dva dijela večeras će opet biti cijela.
Gotovo dvadeset godina se o tome pričalo, najavljivalo, planiralo, započinjalo, pa otkazivalo, jedni su bili za most, drugi za koridor , treći za tunel.

I da je ovisilo o nama tko zna kad bi ovog Pelješkog mosta bilo ako bi ga ikad uopće bilo. Jer 550 milijuna eura za rezanje svečane vrpce čak si ni Ivo Sanader nije mogao priuštiti, a nije da nije htio. Pa su na kraju hrvatsku diku i ponos, projektirali Slovenci, izgradili Kinezi a platili Nijemci.

Faze gradnje Pelješkog mosta

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Nije animacija, stvaran je. Most svih mostova tu je nakon dva desetljeća.Dug je 2404 metra. Širok - 23 metra. Drži ga 12 stupova od kojih je deset u moru. Za izgradnju je trebalo čak 70 000 kubičnih metara betona i 100 tisuća tona čelika. Stanovnici Pelješca gledaju i ne vjeruju.

Vezana vijest

oleg

"Evo vidiš ja sam se već sada naježio, ovo nam je super stvar, znaš. Bit će večeras i suza i smijeha i plača, ovo je divota. Jeli se jedva čekao? Ovo je strašna stvar, mi moramo u Dubrovnik u bolnicu i po papire", priča Neno Vučković, Ston.

Pelješki most

"Značit će mnogo jer smo mi ovdje bili građani drugog reda. I svaki odlazak bilo gdje u Hrvatsku osim u Dubrovnik mi idemo preko dvije granice, ljeti su to ogromne gužve", kaže Lukša Jozić, Ston.

"Lipo ga je vidjeti, svaka čast ljudima i ekipi što su ga napravili i mislim da će to puno pomoći našem turizmu", rekla je Iva Butin, Opuzen.

Vezana vijest

most

Sve to omogućila nam je Europa koja ga je platila i 670 radnika i inženjera predvođenih Kinezima koji su ga napravili. Nakon 300 godina sjever i jug su spojeni. I to od Komarne, naselja sa 100-tinjak stanovnika do Brijeste. Pelješki most među najvećima je mostovima sagrađenima u 21. stoljeću.

"Trebao je biti gotov 2012. Gradila ga je Sanaderova, Milanovićeva i Plenkovićeva vlada. Sanader je radove otvarao dva puta. 2005. pa dvije godine kasnije", rekla je Gordana Hreljak Kovačević, Građevinski fakultet u Zagrebu.

"Hajdemo da to bude i ranije. Ja mislim da se most može izgraditi nešto i ranije. Da ne čekamo pune četiri godine", rekao je Ivo Sanader u listopadu 2007.

Desetogodišnja djevojčica iz Orebića koja pozira sa Sanaderom i pleše na svečanosti tobožnjeg otvaranja radova, danas ima 24 godine.

"Nekih desetak godina sam imala i ono što se sjećam je da je to je tada bila opća radost. Svi su mislili da će započeti radovi. Došla je cijela svita političara. Meni kao djetetu je to tada bio doživljaj. Plesali smo s folklorom i baš se sjećam da je to bio veliki događaj koji je značio život za Pelješac, a na kraju se uspostavilo da ćemo ga čekati a nikad dočekati", priča Lucija Mrgudić, Orebić.

U 20-godišnjoj eri Pelješkog mosta izmijenilo se osam vlada... pa i ona sadašnjeg predsjednika koji na današnji spektakularni događaj nije ni pozvan.

"Potpuno smo u pravu kad kažemo da će se taj most graditi. Da će to početi vrlo brzo i da će procedura biti dovedena do kraja u zadnjem kvartalu ove godine", rekao je Milanović u srpnju 2015.

Sedam godina kasnije, Milanovićeva Vlada zbog visoke cijene raskida ugovore s izvođačima , a 209 milijuna kuna bačeno je u vjetar. Svojedobno se predlagala i autocesta kroz BiH, ideje su išle toliko daleko da se pričalo i o podvodnom tunelu. A tko je prvi predložio most? 1997. spominje ga u svojoj kampanji SDP-ov dubrovačko-neretvanski župan Ivan Šprlje. Ali ne, Luka Bebić tvrdi da je on idejni začetnik mosta, i to još 1998.

Izvršeno je konačno nakon godina i godina iščekivanja. Mijenjale su se vlade, ministri i projektanti. Prvi projekt koji je propao izradili su Jure Radić i IGH u suradnji s Građevinskim fakultetom. A onda nam je trebala slovenska pomoć. Novi otac Pelješkog mosta postaje Marjan Pipenbaher s kojim smo razgovarali prije tri godine.

Ja uvijek kažem most mora imati dušu.

Jug i sjever više neće biti razdvojeni do sada nezaobilaznim Neumom. Put od Zagreba do Dubrovnika skratit će se za dva sata, putnicima na graničnom prijelazu Klek skratit će se vrijeme čekanja. Nema ludih gužvi ali ni jeftinog šopinga u Neumu. Otpisali smo ga 1699, povjesničari kažu; kriva je dubrovačka republika.

"Kada se vršilo razgraničenje Osmanskog carstva s jedne strane, a Mletačke republike i Dubrovnika s druge strane Dubrovačka diplomacija se bojala Venecije i založila se da oko dbk stvori tampon zona pod kontrolom Osmanskog carstva i tako je Neum pripao Osmanskom carstvu. /Inicijalno Dubrovačka republika je kriva što sada s Pelješkim mostom moramo spajati sjever i jug", rekao je Neven Budak, povjesničar.

San Francisco ima Golden Gate, London Tower Bridge, Šangaj Nanpu. Budimpešta Sečeni. a Hrvatska Pelješki. Koji bi se doduše mogao zvati i - Kineski most. 

Preporučujemo ti još sadržaja

Reci što misliš!