Ostani doma
Novosti / Hrvatska

POTVRDIO SUD

Štulić je bio u pravu kada je govorio da mu je Croatia Records otuđila snimke: 'Cijela ta industrija je reket'

Štulić je bio u pravu kada je govorio da mu je Croatia Records otuđila snimke: 'Cijela ta industrija je reket'
Thinkstock, Wiki

Odgovorili su i iz Croatia Recordsa

Visoki upravni sud Republike Hrvatske donio je pravomoćnu presudu da najveći domaći diskograf Croatia Records nije pravilno privatizirala nekadašnji Jugoton, otuđivši iznimno vrijednu diskografsku imovinu. Radi se o takozvanim fonogramima, originalnim prvim snimkama izvođača kao što su Azra, Bijelo Dugme i Novi Fosili, na kojima je Croatia Records desetljećima zarađivala milijune kuna, prenosi Telegram.

Vrijednost tih snimki nikada nije procijenjena, niti je za nju Croatia Records ikada išta platila.  Plaćene su nekretnine i druga imovina nekadašnjeg Jugotona, no vrijedna diskografska materija preuzeta je, prema odluci Visokog upravnog suda, u nepravilnom procesu; a radi se ovdje o tisućama master snimki, kompletnih opusa nekih od najpopularnijih naših izvođača. Jugoton je preimenovan u Croatia Records, pa je tako CR 28 godina koristila i zarađivala na snimkama koje nisu legalno bile njezine.

Prema informacijama Večernjeg lista 2015. godine,  Croatia Records prosječno je prihodovala oko pet milijuna kuna godišnje na starim snimkama, od čega se oko polovice odnosi na snimke Jugotona. Odnosno, CR je do danas zaradila nekoliko desetaka milijuna kuna na temelju Jugotonovih snimki koje nije platila. 

Država je tako potencijalno oštećena za milijunske iznose u procesu privatizacije, jer je imovina Jugotona plaćena bitno manje nego što realno vrijedi. Taj se novac koristio za financiranje privatnog poduzeća. Pravomoćno je tako utvrđeno da vrijedne fonograme Croatia Records nije smjela svih ovih godina koristiti jer nisu bili njezini.

Vezana vijest

Dvorac na napuhavanje

Što će se dogoditi nakon ove presude? 

"Ako su se nelegalno koristili fonogrami, nelegalno se su i koristile i izvedbe izvođača", objašnjava Delfin Kanceljak, odvjetnica Hrvatske glazbene unije za Telegram .

Iz sredstava koja se naplaćuju korištenjem fonograma pak trebali bi se plaćati dalje izvođači, ovisno o ugovorima kakve imaju s izdavačima. Fonogrami se, dodaje Delfin, moraju izdvojiti i utvrditi koji dio čini kulturno dobro, pa procijeniti vrijednost. Nacionalnim blagom mora se adekvatno postupati. Dodaje i kako bi državi trebalo biti u interesu nešto od čega može imati prihod. 

Oglasili se iz Croatia Recordsa

Iz Croatia Recordsa naknadno su se oglasili o presudi Visokog upravnog suda.

“Navedenom presudom ni na koji način ne dira se u vlasništvo fonograma, već se prema mišljenju Croatia Recordsa pogrešno, nezakonito i neutemeljeno utvrđuje da fonogrami nisu procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe i privatizacije društvenog poduzeća Hrvatska naklada zvuka i slike, pravnog prednika Croatia Recordsa.

U postupku pretvorbe i privatizacije društvenog poduzeća Hrvatska naklada zvuka i slike, nije bilo ništa izuzeto te je društvo privatizirano u cjelini, a postupak privatizacije dovršen. Navedene tvrdnje proizlaze iz rješenja Agencije za restrukturiranje i razvoj iz 1993. kojim je utvrđeno da se pretvorba društvenog poduzeća obavlja u skladu s uvjetima i na način tada važećim zakonskim propisima, slijedom čega je rješenjem Hrvatskog fonda za privatizacijuz iz 1993. godine donesenom u postupku kontrole provođenja pretvorbe društvenog poduzeća, utvrđeno da se pretvorba obavlja u skladu s izdanom suglasnosti Agencije. U konačnici, 2003. godine obavljena je revizija pretvorbe i privatizacije Državnog ureda za reviziju te je ocijenjeno da je postupak pretvorbe i privatizacije obavljen u skladu s odredbama Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća.

Također je bitno za istaknuti kako se donesenom presudom ni na koji način ne dira u pravo raspolaganja Croatia Recordsa nad fonogramima, a kako su to neki mediji pogrešno i senzacionalistički naveli temeljem donesenih zaključaka koji nemaju uporišta ni u presudi ni u zakonskim aktima.

Iz tog razloga Croatia Records po ovoj presudi ne namjerava poduzeti ništa čime bi se promijenilo dosadašnje stanje po pitanju fonograma koji su činili predmet ovog postupka već nastavlja pravnu bitku u ovoj stvari, odnosno radi na ulaganju tužbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske kojom želi očuvati svoje pravne interese te tradiciju izdavanja zvučnih zapisa dugu gotovo 75 godina”, navodi odvjetnik Igor Svilar pravni zastupnik Croatia Recordsa, prenosi ovaj portal.

Štulić je bio u pravu

Branimir Johnny Štulić, frontman Azre, godinama je prozivao Croatia Records zbog neovlaštenog korištenja njegovih snimki, pozivajući se pritom na autorska prava.  

"Jugoton je nacionalizirana firma, on je već sam po sebi nelegalna firma. Sve je nelegalno. Ja mislim da je najbolje vratiti svakom svoje. Cijela ta industrija, kako oni to zovu, muzička industrija, to je sve bazirano na izvlačenju kapitala, to je reket, oni su oslobođeni bilo kakvih nameta, mogu raditi što hoće, zaštićeni su kao bijeli medvjedi, kao na primjer ZAMP. Ako ubiješ čovjeka, imaš prava, ali ovo ako ne platiš, gotov si odmah. To je sve prijeki sud. To nema veze s razumom, ali ima kad se radi o izvlačenju kapitala. Šibicarenje, samo umotano u celofan", rekao je Štulić za Index. Dodaje da je od početka sve bila pljačka. 

 

Preporučujemo ti još sadržaja

Reci što misliš!