Novosti / Zanimljivosti

Istok ili zapad?

Kako preživjeti jet lag? Putovanje na jednu stranu svijeta gore je nego na drugu - evo zašto!

Kako preživjeti jet lag? Putovanje na jednu stranu svijeta gore je nego na drugu - evo zašto!
Shutterstock

Na poslovnom putovanju, primjerice, drijemanje može pomoći, no bolje je držati se rasporeda spavanja na koji smo se naviknuli kod kuće

Jet lag je "kletva" suvremenog poslovnog života. Kada zrakoplov prođe kroz nekoliko vremenskih zona, putnici obično ne uspijevaju zaspati noću i iscrpljeni su tijekom dana, što ne čini baš veselim početak bilo kojeg putovanja.

No je li učinak teži letite li na istok ili na zapad?

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

"Za mnoge putnike jet lag je gori ako putuju na istok", kaže Andrea Rodenback, koja istražuje poremećaj sna u njemačkoj bolnici Porz am Rhein.

"Većina ljudi ima unutarnji dnevni i noćni ritam koji je zapravo malo duži od 24 sata. To je razlog zašto se može činiti lakše produžiti dan, što se zbiva putuje li putnik na zapad. Skraćivanje dana u slučaju putovanja na istok dovodi tijelo u konfuziju", navodi.

Poremećaj unutarnjeg sata

Gubljenje sna prilikom putovanja pridonosi poremećaju našeg unutarnjeg sata, tumači Rodenback. "Oni koji se mogu opustiti i uhvatiti barem malo sna tijekom leta lakše će podnijeti promjenu nekoliko vremenskih zona", dodaje.

Ako je vremenska razlika od 10 do 12 sati, čini se pametnim ostati budan dok doista ne bude vrijeme za spavanje u mjestu u koje ste stigli. "Jedno ili dva drijemanja od najviše 20-ak minuta i šalica kave pomoći će vam da izdržite dan", kaže Hans-Günter Weess iz njemačkog Društva za spavanje.

Dnevno svjetlo također pomaže da ostanemo budni. "Na taj način relativno brzo prihvaćate obrazac spavanja koji vrijedi za to odredište", dodaje. 

Drijemajte!

"Ako pak idete u drugu vremensku zonu na manje od dva dana boravka, tada ne trebate poduzimati napor kako biste se naviknuli na vremensku razliku", kaže Weess i dodaje da je tada pametnije ostati pri svom ritmu spavanja.

Na poslovnom putovanju, primjerice, drijemanje može pomoći, no ipak je bolje držati se obrasca spavanja na koji smo se naviknuli kod kuće.

Treba pripaziti kada je u pitanju uzimanje tableta za spavanje. Prema Weessovim riječima, nije za sada jasno mogu li tablete pomoći kod jet laga. "Podaci su dvojaki", kaže on.

Odlučite li se ipak za tablete, ne biste ih trebali uzmati dulje od dvije noći, kaže on, jer biste se brzo mogli naviknuti na njih. Njihovo uzimanje također trebate provjeriti kod kuće, po mogućnosti tijekom vikenda. "U rijetkim slučajevima tablete mogu imati suprotan učinak od očekivanog", ističe Weess.    

Izdvojeno

Reci što misliš!