Potraga

potraga istražuje

ACI kupuje 6 jedrilica za 2,2 milijuna eura, a posao su sklopili bez javnog natječaja: 'Sve je po zakonu'

Potraga istražuje tko kontrolira kako se troši novac u jednoj od najperspektivnijih državnih tvrtki s 22 marine diljem obale

U obnovu marine u Rovinju uloženo je više od 150 milijuna kuna. Potpuno obnovljena,  ekskluzivna, kategorizirana s 5 sidara, s iz temelja obnovljenim Grand hotelom Park. Okružje za turiste s dužim brodovima i dubljim džepovima.

"Razvoj nautičkog turizma prije 30 godina i danas nije jednak, došlo je do rasta veličine brodova, naše marine se nalaze u centrima mjesta i radimo na rekonstrukcijama marina", rekao je predsjednik Uprave ACI-ja Kristijan Pavić.

Samo dvadesetak dana prije nego što je pred premijerom Plenkovićem, nekoliko sadašnjih i ponekim bivšim ministrom, pred županima, gradonačelnicima i biznis kremom otvorio rekonstruiranu marinu u Rovinju, predsjednik Uprave ACI-ja potpisao je zanimljiv kupoprodajni ugovor.

Vrijedan čak 2 milijuna i 280 tisuća eura za šest jedrilica s jednom od najprestižnijih nautičkih kompanija na svijetu. No proveden je bez javnog natječaja.

To je jedan od iznosom težih ugovora koji neki od predsjednika uprava poduzeća u većinskom državnom vlasništvu može potpisati. Iznos je veći od polovice prošlogodišnje dobiti. 30 milijuna je ACI zaradio protekle, ocjenjuju rekordne, godine.

"Naravno da nije ugodno objašnjavati ovakve odluke, ali sve je rađeno zajedno u suglasnosti s Nadzornim odborom", rekao je Pavić.

"S jedne strane su pravila stroža, a s druge strane je samostalnost u donošenju odluka nešto veća, ali i odgovornost. Ako smo donijeli štetnu odluku, mi odgovaramo po zakonu sa svom svojom privatnom imovinom... nije lako dignut ruku", rekao je predsjednik Nadzornog odbora ACI-ja Dražen Ivanušec.

ACI posljednjih mjeseci ubrzano obnavlja flotu i redovito raspisuje natječaje. Oglasili su nedavno natječaj za nabavu katamarana na jedra i nabavu motornih brodica.  Za regatne jedrilice - nisu.

Ipak projekt i ugovor blagoslovio je Nadzorni odbor, Priopćenje o odluci objavljeno je na Zagrebačkoj burzi, no potpis je jedan, a onih koji - doduše ispod glasa - rogobore i u ugovaranju bez natječaja vide spornu proceduru - nemalo.

"ACI nema nikakva eksterna pravila kako će nešto kupiti, trgovačkim sustavima nitko ne propisuje kako će nešto kupiti, kao što sam nešto pripomenuo RH ima 78 posto dionica", rekao je Ivanušec.

ACI, kompanija kojoj je država većinski vlasnik, nije obveznik javne nabave, objašnjava Dražen Ivanušec, predsjednik Nadzornog odbora ACI-a i glavni tajnik u Ministarstvu pomorstva i prometa. Kaže da su unatoč tome u proces nabave unijeli dodatne osigurače.

"Zna se što je državna imovine i nalaže se neka to bude transparentno, s obzirom na moj 'background' donijeli smo sami svoja pravila. Nismo ih trebali donijeti, ali smo ih donijeli, to vam je kao light ISO standard, sami stvarate procese jer vas netko monitorira sa strane. Da imamo, vjerujte, jako bi se to temeljito radilo", rekao je Ivanušec.

Gospodin Pavić kaže da je ugovor s Nautorom povoljan za ACI. Nije samo riječ o investiciji u nove brodove nego i ulaznici u prestižni klub jahtaša.

"Ne govorimo o kupnji nego o paketu koji ide. Govorimo o brendingu s Nautor Swanom, i razvoju nautičke akademije, gdje imamo ekskluzivno pravo i za Hrvatsku, i za svijet, da razvijemo takav proizvod. Najprije idemo u Hrvatsku, a kasnije u svijet", rekao je Pavić.

Što zapravo ACI kupuje? Početkom svibnja u mondenom talijanskom resortu kompanija Nautor predstavila je svoju novu ljepoticu - jedrilicu Club Swan 36. Premijerom ovoga elegantnog sportskog plovila obilježili su 52 godine otkako je finska tvrtka porinula prvu jedrilicu Swan. Taj je brodograditelj postavio visoke standarde u svijetu regatnog jedrenja i stekao kultni status.  

"Kamo sreće da imamo više takvih brendova na našem Jadranu", rekao je Pavić.

Kompanija kojoj je sada na čelu sin slavnoga kreatora Salvatorea Feragamma, sinonim je za kvalitetu i luksuz. Vlasnici Nautorovih Swan jedrilica neki su od najmoćnijih  ljudi svijeta. Na njihovim regatama natječu se predsjednici uprava globalnih kozmetičkih divova i naftnih kompanija. "Kada na Swanu uploviš u neku marinu, svi ti se klanjaju", kaže jedan od sugovornika s kojim smo se konzultirali.

"Swan je u nautici ono što je Rolex u svijetu satova i Bentley u svijetu automobila. Kao takav je razuman izbor", rekao je Ivan Kljaković Gašpić.

Razuman izbor, kako kaže Ivan Kljaković Gašpić, jedan od naših najboljih jedriličara, za novi projekt koji ACI razvija.

"To se radi u partnerstvu s Nautor Swanom, najjačom kompanijom koja se bavi nautikom i jedrenjem. To je usporedivo s automoto svijetom, centar izvrsnosti kao što je Porsche Driving Academy ili kao što je škola vožnje Bentleyja. To je najviši nivo izvrsnosti u nautici", rekao je Kljaković Gašpić.

U ACI-ju kažu da kada su se odlučili na razvoj ovakvog projekta i odlučili se za Nautor, da su im sami prišli.

"To je naša ekskluziva, našli smo zlatnu žilu", rekao je Kljaković Gašpić.

To, kažu, nije tvrtka s kojom u suradnju idete preko javnog natječaja.

Od Dubrovnika do Umaga - 22 ACI-jeve marine raspoređene su u nekim od najljepših sredozemnih uvala. 

Kompaniji se tepa da je zlatna koka ili obiteljsko srebro, no nerijetko se prigovara da perjanica nautičkog turizma svoje potencijale nije iskoristila. Ukratko, ACI zarađuje, ali ne dovoljno s obzirom na prirodni kapital kojim raspolaže.

Ono što se nekad zvalo ANA, sada nosi radni naziv AJA, a ovih dana je na Burzi objavljeno da se projekt zove ACI Sail.

Kritičari nabave ovih jedrilica, a koji nisu htjeli pred kamere, kažu nam da ne vjeruju  da će projekt biti profitabilan. Sugeriraju da nema dovoljno jahtaša koji bi mogli platiti najam takva broda. u ACI-ju su uvjereni u suprotno.

"Ima ih čudo puno. Mi smo imali već šest sastanaka. Ne mogu vam reći tko su, to je poslovna tajna", rekao je Kljaković Gašpić.

"Čak znamo i koliko novca bismo trebali zaraditi, na kraju 10 godina zarada bi od ovog projekta trebala biti 40 milijuna kuna. U biznisu u kojem su vam zrak, more, sunce i  vjetar glavni resursi, faktor koji direktno utječe na prihod", rekao je Ivanušec.

Kristijan Pavić predsjednik je Uprave ACI-ja, jedinstvenog sustava od 22 marine na cijelom Jadranu. U prošloj je godini uprihodio, pokazuje financijski izvještaj, 710 tisuća kuna.

Pavić više od godine vodi tvrtku koja je u većinskom vlasništvu države. Izravno je pod kontrolom dva resora - onog ministra Olega Butkovića i Garija Cappelija, posredno mu je šef Goran Marić koji je kao prvi čovjek CERP-a odlučivao o kadrovima u ovom državnom poduzeću. Isti je ministar Marić prije dvije godine kritizirao prethodnu garnituru rekavši javno kako je nedopustivo da ACI sa svim marinama ostvaruje prihode manje od tvrtke koja ima samo jednu marinu.

"Konkurencija, ACI od 22 marine, 17 ih radi cijele godine, 4 su sezonske, mi imamo marine koje imaju preko 400, a neke 120 usporediti male marine s velikim nije jednostavno. Kad uspoređujemo, najbolje ide u istu rečenicu i brojem sadržajima, u konačnici", rekao je Pavić.

U ACI-ju su zadovoljni prošlogodišnjim rezultatima i glavnu skupštinu društva koja će se održati za manje od tri tjedna dočekuju mirno. Jednako tako brane i poslovnu odluku da kupe regatne jedrilice.

"Mi smo uvjereni da je taj poslovni projekt OK, da će nam donijeti novac. Ne nama, donijet će ga vlasniku. Ako to ne bude tako, jedino što se očekuje od vlasnika da se svima nama zahvali."

Kući je, većinski vlasnik, odnosno politika, nerijetko slala prve ljude ACI-ja u posljednjih dvadesetak godina. Prosjek Uprave ACI-ja, izračunali su u toj tvrtki, je 2 godine i 10 mjeseci. Ponekad i dulje od mandata nekih vlada.

Category: 4129 - 4129

Izdvojeno

Reci što misliš!