Ostani doma
Potraga

upozorava sve mjerodavne, ali ništa

POTRAGA EKSKLUZIVNO DONOSI: Jedini stručnjak HŽ-a za sigurnost tvrdi da je pitanje dana kada će se dogoditi tragedija

Da je pruga potencijalno opasna, Mario Fabijanić već godinama upozorava baš sve mjerodavne službe

Godinama je sve prijavljivao nadređenima, mjerodavnim službama, ministarstvu, Vladi, DORH-u, a sada je odlučio istupiti javno.

"Možemo reći da danas na HŽ Infrastrukturi nije sigurno odvijanje prometa. Ni teretnog ni putničkog iz razloga što nisu odrađena zakonom propisana mjerenja željezničkog podsustava", rekao je Mario Fabijanić, voditelj Grupe za kontrolu i mjerenje elektrotehničkog infrastrukturnog podsustava HŽ Infrastrukture.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Ozbiljno je to upozorenje, a još ozbiljnije kad dolazi od čovjeka koji je u HŽ Infrastrukturi zadužen za kontrolu i mjerenja. Mario Fabijanić tvrdi: godinama se ne radi zakonito - i potvrđuje to dostavljenim nam podacima. Zbog toga kaže da nije u mogućnosti jednako toliko dugo obavljati naložene mu zadatke. Stalno je na rubu otkaza. Fabijanić je, a što nam je potvrdila i Uprava na sastanku, jedina osoba u Hrvatskoj obučena za kontrolu, mjerenje i analizu izmjerenih parametara kontaktne mreže na hrvatskim željezničkim prugama. Strahuje za vlastiti život.

Narušeno mu je zdravlje, objašnjava nam, višegodišnjim mobingom Uprave koja ga, kako tvrdi, prisiljava na nezakonite radnje koje mogu prouzrokovati njegovu odgovornost za ljudske živote i nastalu štetu mogućom željezničkom havarijom. Da mu je zdravlje ozbiljno ugroženo, vidi se iz dokumentacije koju nam je dao on, ali i Uprava. Prema zakonu, mjeri se kolosijek i kontaktna mreža.

"I jedno i drugo utječe na sigurnost prometa", objašnjava Mario. 

"Što se tiče geometrije ili parametara kontaktne mreže, ono se mjeri posebnim vlakom, elektrotehničkim mjernim vagonom. Parametri mreže se ovisno o osi kolosijeka tako namještaju da vučni pantograf od elektromašine negdje ne ispadne, da se ne dogodi lom, da ne dođe do havarije, što bi padom mreže i nosećih elemenata sigurno uzrokovalo pogibiju ljudi i tragediju."

Vezana vijest

Potraga

Pantograf je, laički rečeno, skija koja spaja lokomotivu na električnu mrežu. Prema hrvatskim, ali i europskim direktivama koje smo ugradili u naše zakone, postoji striktno određeni protokol o mjerenjima sigurnosti prometa na željeznicama. Posebnim uređajima i željezničkim vozilima mjeri se građevinsko stanje kolosijeka i stanja kontaktne mreže koja napaja vučna vozila na tridesetak posto najfrekventnijih hrvatskih pruga. Fabijanić tvrdi da se dio mjerenja ne obavlja već šest godina, a radi se o mjerenjima u stvarnim uvjetima.

Pojednostavljeno, vlak za mjerenje mora proći stvarnom brzinom kako bi bili sigurni da to isto mogu ponoviti i vlakovi u kojima se voze građani ili teretni vlakovi teški tisuće tona čije bi iskakanje pomelo sve pred sobom i neizbježno dovelo do enormne štete i ljudskih žrtava. 

"Svoja izvješća o stanju pruge sada već unazad skoro šest godina sam dostavio Ministarstvu, Agenciji za sigurnost prometa, premijeru, ministru osobno. S obzirom na mobing, javio sam se čak i Ministarstvu branitelja, kao branitelj, koje mi je odgovorilo da nije pod njihovom nadležnošću", kaže Fabijanić.

Obratio se i pučkoj pravobraniteljici koja ga je podržala. Odbila je komentirati slučaj iz proceduralnih razloga, ali stoji iza ranije napisanog. Pokušali smo doći do prozvanog ministra Butkovića. Njegova glasnogovornica nam je odgovorila da u ovoj situaciji, valjda predizborne kampanje, ne može do njega. Do njega nije mogao ni glasnogovornik HDZ-a, a nismo dobili ni pisani odgovor.

O detaljima i konkretnom sadržaju u Upravi nisu htjeli pred kamerom. Pozvali su nas na sastanak koji nismo smjeli snimati. Sastanku su prisustvovali predsjednik Uprave HŽ infrastrukture Ivan Kršić sa suradnicima. Među njima i Goran Nujić, voditelj Ureda upravljanja sigurnošću u tvrtki i nadređeni Mariju Fabijaniću. Osim nastojanja diskreditiranja Fabijanića nisu nam dostavili podatke niti pojasnili nijedno pitanje koje je važno za raspetljavanje ove priče.

Dobili smo samo šturu izjavu jednog od članova Uprave koji demantira Fabijanića.

"Sve što je propisano našim propisima se radi svakodnevno i radi se u skladu sa važećim propisima", kazao je Nikola Ljuban, član Uprave HŽ Infrastrukture pa dodao:

"Nije bilo nikakvog pritiska. Gospodin Fabijanić zapravo vrši pritisak na Upravu uslijed svojih nerealiziranih poslovnih ambicija. Počeo je vršiti pritisak na Upravu da mu da drugo radno mjesto i tako dalje. Kako Uprava na to nije pristala, počeo je fabricirati navodne afere."

"Meni se to nudilo kada nisam htio potpisati da je sigurnost prometa u redu. Kada sam im dostavio sve mailove, podatke da je ugrožena sigurnost, meni su nudili i veću plaću i koeficijent, nudili su mi bolje uvjete, dobio sam odmah novi laptop", Fabijanićeva je strana priče.

Isto se može zaključiti i iz vjerodostojne korespondencije koju nam je ustupio.

"Moji nadređeni su napisali jednu izjavu u kojoj tvrde da su sva mjerenja izvršena i da nije sigurnost prometa ugrožena. Da bi nakon što sam ja sve prijavio Ministarstvu i Agenciji, kada su prolazili mjeseci i godine i ništa se ne događa, ja sam se odlučio na ovaj jedini Zakonom o prijaviteljima nepravilnosti dopušteni put kako bih izvijestio javnost da spriječimo Rudine, Kaštel Sućurac i Križevce jer sam vidio da se film vrti samo u istom smjeru. Ja ne ulazim koji su razlozi za to, ali kao osoba koju se tjeralo da potpiše da je pruga u redu, da je mreža u redu, kao voditelj tima u asset managementu koji je pratio propadanje pruge, a poslije su me maknuli s toga mjesta i nakon svega što sam prijavio, ništa se nije dogodilo", naglasio je Fabijanić.

Što se događa u HŽ Infrastrukturi, je li željeznica sigurna, kako je moguće da u Agenciji za sigurnost željezničkog prometa ne postoji osoba koja bi mogla iščitati podatke - više u priči Ivana Žade...

Reci što misliš!