Ostani doma
Potraga

NA METI PREVARANATA

Naručio tri proizvoda, tri puta ga prevarili! Potraga istražuje kako prevaranti vrebaju sve više građana koji kupuju online i kako se zaštititi

Internet trgovina u Hrvatskoj ruši rekorde i u nju se upušta sve više starijih građana. Potraga otkriva kako se zaštititi od prevaranata koji samo čekaju pogrešan potez.

Punom parom radi se u distribucijskom centru jedne od najveće online trgovine u zemlji. U Mall.hr-u ne prestaje se otpakiravati pristigla roba jer u nešto manje od pet godina, koliko ova trgovina postoji, nikad nisu imali ovoliko posla. Povećali su broj zaposlenih, kao i ljude u korisničkoj službi. Voditeljica trgovine Kristina Šlatka objasnila nam je kako se moraju i infrastrukturno prilagoditi novim izazovima. 

"Rast je znatan, naše centralno skladište koje se nalazi u Sloveniji dokaz je tome. Prebacujemo kapacitet sa 6000 kvadrata u novo skladište od 12 000 kvadrata kako bi mogli pratiti povećanje obujma posla".

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Ovogodišnji Crni petak bio im je rekordan u svim pogledima. Ludo dobra prodaja samo se prelila u prosinac, mjesec darivanja. 

"Tijekom zadnjih 2 mjeseca ono što smo najviše prodavali bili su televizori, hrana za kućne ljubimce, kava- Hrvati piju puno kave, to smo mogli vidjeti iz naših rezultata. Aparati za kavu, kao i robotski usisavači, kao i sušilice rublja".

Mnoge su se trgovine posljednjih mjeseci prebacile i na online i krivo procijenile koliko im logistike za to treba. Zato su često kasnile isporuke, čemu je kumovala i Hrvatska pošta koja je zbog problema u organizaciji napravila kaos u isporukama i onih paketa koji su na vrijeme poslani. A brojke pokazuju kako je uslijed nikad većeg interesa za kupovinom preko weba znatno porastao i broj prevaranata. Šibenčanin kojega sam uhvatio u Zagrebu u posljednje je vrijeme prevaren čak tri puta. No, Denis Periša Darkman haker je koji zna internetske cake, pa često i policiji pomaže u pitanju prijevara i hakiranja računa. Kaže da je namjerno naručivao s očito sumnjivih stranica da vidi što će mu zapravo doći.

"Naručio sam garažu koja se preklapa. To me zanimalo hoće li išta doći jer je smiješna bila cijena, tipa 30 eura ili tako nešto. Rekao sam čak ako dođe od kartona, to će biti super jer bi volio vidjeti kako to oni zeznu ljude. Naručio sam još par stvari. Jedan uređaj koji mjeri kvalitetu zraka. Došla je neka kuverta s kartonom, nešto tipa čestitka. Naručio sam i jedan stalak za laptop, metalni koji se preklapa i koji je zgodan kad si u krevetu. To sam čak mislio da će možda doći, bilo je iz Švicarske slano s tracking brojem, a došla je na kraju neka dječja ploča drvena koja je još bila i napuknuta, imala neke rupe, nešto bez veze", kazao je.

Ovako rade prevaranti s lažnih Facebook trgovina. Naprave stranicu koja djeluje profesionalno. Ukradu promotivne videe i fotografije kako bi promovirali proizvod. Cijenu spuste i za 90 posto od originalne i čekaju one koji će nasjesti. Često prodavač pošalje paket kako bi imao dokaz da je robu poslao, no u paketu se umjesto primjerice skupe trenirke, često nalazi stara iznošena majica ili, kao u Denisovu primjeru, komad cijevi za vodu.

"Na jednome sam dobio povrat para jer sam tražio da paket nikad nije stigao. To je jedini način da se izvučete. A ako ikad prijavite da vam je paket oštećen ili da ste ga primili, a on nije taj izvorni paket koji ste naručili i traže da ga vi vratite natrag pošiljatelju. Pošiljatelj je tu isto lukav. Meni su tako napisali adresu na kineskom, pa onda vi to trebate prevodit jer ne možete tako napisati na pošti i morate dostaviti unutar 5 dana što je zeznuto jer velike kompanije uzimaju strašne pare za to poslati novac. Tako da to obično bude više od vrijednosti samog paketa", ispričao je.

Na prvu bismo rekli kako velikim igračima paše ako se netko opeče na upitnoj stranici, pa će idući put kupovati kod nekog provjerenog. Ali, to ne funkcionira baš tako, objašnjavaju nam u Bazzar.hr-u, u kojemu također ne staju s isporukama darova. Rade s preko 700 tvrtki iz Hrvatske koje garantiraju da imaju originalnu robu i da se ona normalno može vratiti u slučaju reklamacije. Korisnička služba im radi 12 sati dnevno, no voditeljica trgovine Tana Zimmernann rekla nam je kako ljudi koje je jednom netko prevario, često i dobre i loše trpaju u isti koš.

"Najčešće ljudi kad se osjećaju prevareni, krive cijelu web shop industriju. Svi web shopovi su krivi i vrlo često zaključuju, prevario me ovaj, znači prevarit će me svi. To nije tako. U Hrvatskoj postoji 4-5 izuzetno velikih web trgovina i još stotine manjih specijaliziranih web trgovina koje su apsolutno sigurne, koje poštuju sve zakone i to su trgovine gdje bi kupci trebali kupovati putem interneta."

Prava online trgovina mora imati jasno navedene sve podatke koje joj zakon nalaže.

"Prva stvar koju svaka trgovina treba imati je ime firme, adresa tvrtke, tu tvrtku se treba moći naći na registru registriranih tvrtki u Hrvatskoj. Adresa, odnosno url treba početi sa https, što znači dodatnu sigurnost. Bilo bi dobro da podržava primanje kartica jer kartičarske tvrtke ne potpisuju ugovore s fizičkim osobama, što znači da iza stoji tvrtka. Onome tko prvi put kupuje bih predložila da kupuje od provjerenih šopova od kojih je čuo, za tvrtke od kojih je čuo, po mogućnosti iz Hrvatske jer mu zakon o zaštiti potrošača tu može pomoći ako dođe do problema."

Dobar dio kupaca baš ima problem sa stranicama iz Srbije, Bosne i Hercegovine, SAD-a, Kine i drugih izvan Unije. Državnom inspektoratu se posljednjih mjeseci žalilo devet posto više ljudi nego lani i imaju nikad više posla u otkrivanju varalica među poštenim trgovcima. Od svibnja je na snazi uredba prema kojoj nacionalna tijela surađuju kako bi se lakše otkrili međunarodni trgovci koji izigravaju zakone. Vedrana Filipović Grčić iz DIRH-a sve propise ima u malom prstu. 

"Čak 11 tijela u Republici Hrvatskoj- od Hrvatske narodne banke do Agencije za nadzor turističkih usluga, tržišne inspekcije, inspekcije Ministarstva zdravstva, farmaceutske. Što je intencija svih tih postupanja je praćenje financijskih tokova, praćenje tijeka poštanskih pošiljki. Probna kupnja pod tajnim identitetom. Evo, mi smo sad proveli probnu kupnju pod tajnim identitetom gdje inspektor tajno kupuje proizvod i na taj način prati otkud je došao proizvod, tko ga isporučuje, gdje je taj trgovac registriran, je li registriran, gdje je njegova domena", kazala je Filipović Grčić. 

Online kupnja ima jednu ogromnu prednost u odnosu na klasičnu. Imate 14 dana da vratite proizvod, a samo morate platiti poštarinu. Trgovac vam je dužan vratiti novac čak i ako on nije ništa krivo učinio, već ste se na primjer vi predomislili tek tako. Nešto što vam u većini klasičnih trgovina nikad ne bi prošlo. Online kupnja ipak donosi i zamke, a na Facebooku je u posljednje vrijeme niknulo mnogo lažnih trgovina iza kojih se skrivaju prevaranti. Ipak, postoje načini na koje se sumnjivi prodavači mogu provjeriti prije nego što nasjednete jer organizirani građani su uglavnom brži od institucija. Facebook grupa Crna lista prevaranata jedna je od korisnih stranica jer ljudi pišu tko ih je i kako prevario, te koga treba izbjegavati. Jer kad su prevaranti do kraja razotkriveni, naprave novi profil, lažnu tvrtku preimenuju i samo nastavljaju dalje. Prevarenima često preostaje pravdu tražiti privatnim tužbama koje su skupe i dugotrajne. Odvjetnica Dijana Kladar već godinama se bori za prava potrošača. Ukazuje na prve znakove kad nešto kod online prodavača smrdi.

"Ako neki trgovac na webshopu nema opće uvjete, to vam je već znak za bježite, a drugi znak koji vam može pomoći da prepoznate je li netko prevarant je da u općim uvjetima nema napisano koja firma stoji iza firme... ako nemate te podatke, to znači da želi otežati potrošaču koji ima prigovor", rekla je Kladar.

Kako biste se dodatno zaštitili ne samo od prevaranata koji vam robu neće poslati, već i onih koji vam žele ukrasti podatke s kreditne kartice, postoje neki savjeti koji bi vam mogli olakšati.

"Ako netko prvi put kupuje online, definitivno mu preporučam da si u banci otvori karticu na koju će staviti određen iznos novca. Ne znam, tisuću ili dvije, neki iznos koji, ako mu haker i uzme, neće biti veliki problem. Isto tako preporučam da si registrirate račun na Paypal servisu jer ako imate kontakt s nekim prevarantom, onda će vas PayPal obeštetiti."

Prosinac još traje, a u udarno vrijeme za kupovinu darova pred popularnim trgovinama čeka se u redovima, pa se sve više ljudi odlučuje kupovati preko ekrana. Kupovina putem interneta uglavnom funkcionira dobro, brzo i pouzdano. Samo treba dodatno pripaziti i potražiti iskustva drugih ukoliko želite biti sigurni da vam na adresu doista stigne ono što ste naručili. 

Preporučujemo ti još sadržaja

Reci što misliš!