samo od prošlog tjedna / Šest najuzbudljivijih znanstvenih otkrića koja nam mnogo toga čine jasnijim!

Foto: NASA

Ako će prošlotjedno rješenje grčke dužničke krize ući u povijest kao najveća prebrođena kriza eurozone i katastrofa makroekonomskog upravljanja državom, onda izvještaj o klimatskim promjenama koji upozorava kako je stanje nepovratno mora biti ključna točka od koje će čovječanstvo početi brituti za jedini planet kojeg ima. Donosimo vam najznačajnije vijesti iz znanosti od prošlog tjedna!

20.7.2015.
NASA

Prošli tjedan bio je jako uzbudljiv za znanost. Naime, brojna otkrića i događaji ozbiljno su uzdrmali zaljubljenike u racio i nauku.

Donosimo vam najvažnije događaje iz svijeta znanosti od proteklog tjedna:

1. Fotografije New Horizonsa otkrile ledene planine na Plutonu

Znanstvenici su u srijedu objavili prve fotografije koje je sonda New Horizons snimila na povijesnom letu pored patuljastog planeta.

NAKON DEVET I POL GODINA /

New Horizons nazvao Zemlju i javio da je preživio 'jurnjavu' od 49.000 km/h!

NAKON DEVET I POL GODINA /

New Horizons nazvao Zemlju i javio da je preživio 'jurnjavu' od 49.000 km/h!

Svemirska letjelica prošla je pored Plutona u utorak i približila mu se na 12.500km te prikupila gomilu podataka.

Na Plutonu postoje planine sastavljene od leda i visoke poput Stjenjaka u SAD-u, pokazale su fotografije. Također su otkrile znakove geološke aktivnosti na Plutonu i njegovu mjesecu Charonu.

(Foto: NASA)

Znanstvenik John Spencer rekao je novinarima da prve snimke površine Plutona otkrivaju teren koji se na površini pojavio zahvaljujući nekom geološkom procesu, poput vulkana, prije najmanje 100 milijuna godina.

2. U CERN-u otkrivena nova vrsta čestica!

Znanstvenici, koji rade na Velikom hadronskom sudaraču (LHC) u CERN-u, novu vrstu subatomskih čestica nazvanih pentakvarkove.

Situacija je slična kao i s Higgsovim bozonom. Naime, takva vrsta čestice zadnjih 50 godina postojala je u teoriji, no znanstvenici je nikako nisu mogli dokazati. Fizičari Murray Gell Mann i George Zweig su još 1964. godine, neovisno jedan o drugome, iznijeli teoriju postojanja postojanje subatomskih čestica poznatih kao kvarkovi.

Foto: CERN
Foto: CERN

(Foto: CERN)

"Pentakvark nije bilo koja nova čestica. Ona predstavlja način na koji se grupiraju kvarkovi, po uzorku koji nije viđen u više od 50 godina dosadašnjih eksperimentalnih istraživanja. Proučavanje njihovih svojstava omogućit će nam da bolje razumijemo kako je tvar, protoni i neutroni od kojih smo svi sastavljeni, ustrojena", pojasnio je glasnogovornik LHCb-a Guy Wilkinson.

3. Zagrijavanje oceana je nezaustavljivo!

U izvješću o klimi za 2014. godinu, temeljenom na istraživanjima 413 znanstvenika iz 58 zemalja, zagrijavanje oceana zbog klimatskih promjena je nezaustavljiv proces. Nakon rekordnih temperatura prošle godine, znanstvenici smatraju kako su dizanje razine more i ekstremne vremenske nepogode neizbježne u budućnosti. Stoga, upozoravaju kako ljudska vrsta pod hitno mora reducirati emisije ugljikovog dioksida.

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock

(Foto: Thinkstock)

4. Robot prošao test samosvijesti: umjetna inteligencija je pristojna

Znanstvenici s njujorškog instituta Rensselaer AI and Rearoning Lab (Rair) gurnuli su svijek korak u budućnost, ili, kako bi skeptici rekli, u SF film strave i užasa. Naime, oni su pred tri humanoidna robota postavili zagonetku. Dvojici je rečeno kako su dobili 'pilulu za zaglupljivanje', koja im oduzima dar govora. Nakon toga su sva trojica upitana koji od njih može govoriti. Dvama robotima je isključena mogućnost da govore, a treći je odgovorio: "Ne znam". Međutim, nakon što je čuo vlastiti glas i prepoznao ga kao svoj, predomislio se: “Oprostite, sada znam. U stanju sam dokazati da ja nisam dobio tabletu za zaglupljivanje”.

Taj odgovor je jasno demonstrirao kako su razvijeni roboti koji imaju početnu razinu samosvijesti, ali i pristojnosti.

5. Pronađena stanica sperme stara 50 milijuna godina

Fragmenti sperme stariji više od 50 milijuna godina pronađeni su zarobljeni u fosiliziranoj čahuri crva na Antarktici. U studiji objavljenoj u časopisu The Royal Society journal Biology Letters zaključeno je kako je riječ o uzorku sperme 10 milijuna godina stariji od dosad najstarijeg poznatog uzorka životinjske sperme.

6. Pronađeni fosili najvećeg dinosaura u Japanu

Dva fosilizirana zuba najvećeg dinosaura mesoždera koji je ikada živio na području današnjeg Japana pronađena su u sloju zemlje starom 81 milijun godina na jugozapadu zemlje, objavljeno je u utorak.

Zubi su prvi fosili dinosaura iz porodice Tyrannosauridae pronađeni na području Japana, objavio je Muzej dinosaura u Fukuiju. Procjenjuje se da je dinosaur bio dugačak oko 10 metara.

Foto: Nagasaki City Board of Education/Fukui Prefectural Dinosaur Museum
Foto: Nagasaki City Board of Education/Fukui Prefectural Dinosaur Museum

(Foto: Nagasaki City Board of Education/Fukui Prefectural Dinosaur Museum)

Riječ je o važnom nalazu budući da je velik broj fosila dosad pronađenih u Aziji pokazao da su na tom kontinentu živjeli relativno mali dinosauri mesožderi, u usporedbi s područjem današnje Sjeverne Amerike.

Dinosauri iz porodice Tyrannosauridae živjeli su u Sjevernoj Americi i Aziji u razdoblju Krede (prije 145 do 66 milijuna godina), a bili su dugački od pet do deset metara.

Toma