NOVI FAKTOR RASTA / Đikić otkrio kako se stvaraju neuroni

Otkriće se može iskoristiti u medicinske svrhe za lokalno stvaranje živčanih stanica na mjestima oštećenja uslijed moždanog udara ili raznih neurodegenerativnih bolesti.

30.6.2009.

ZAGREB - U lipanjskom broju uglednog američkog znanstvenog mjesečnika "Nature Cell Biology", znanstvenici Ivan Đikić i Mirko Schmidt s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Frankfurtu objavili su rad o otkriću na području matičnih stanica mozga te njegovoj mogućoj primjeni kod liječenja oštećenja mozga.

Riječ je o otkriću novog faktora rasta koji potiče matične stanice na stvaranje zrelih i funkcionalnih neurona u mozgu. Ono je značajno jer se može iskoristiti u medicinske svrhe za lokalno stvaranje živčanih stanica na mjestima oštećenja uslijed moždanog udara ili raznih neurodegenerativnih bolesti, priopćila je agencija Briefing.

"To je otkriće prvog prirodnog blokatora signalnog puta Notch koji kontrolira sazrijevanje neurona u mozgu, a taj je faktor nazvan EGFL7. Laboratorijskim ispitivanjem dodavan je purificirani EGFL7 u matične neuralne stanice te je tako potaknuto više od 80 posto stanica na diferencijaciju u zrele živčane stanice koje mogu nadomjestiti oštećene moždane stranice. Do otkrića smo došli slučajno u potrazi za receptorima na koje se veže EFGL7 i bili smo jako iznenađeni kada smo dokazali da se EGFL7 veže na Notch receptore i blokira njihovo djelovanje", pojasnio je Đikić.

Kao budući izazov Đikić je najavio stvaranje terapijskih metoda koje će omogućiti lokalnu primjenu tog faktora u oštećenim dijelovima mozga gdje je neophodno stvaranje novih živčanih stanica.

EGFL7 faktor povezan je i sa stvaranjem novih krvnih žila, pa uz opisani utjecaj na živčane stanice, može imati vrlo značajnu ulogu i u drugim fiziološkim procesima u organizmu. Na temelju tog otkrića znanstveni dvojac prijavio je i patent aplikaciju koju su zaštitili unutar Europske unije.

O originalnosti i značaju otkrića piše i web stranica Nature Reports Stem Cells, dok je mreža Nature Signaling Gateway, koja obuhvaća više od 165 tisuća znanstvenika biomedicinskih znanosti, izabrala taj rad kao vodeći ovog tjedna u području biomedicine.

fnc 15