Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču
'NIJE MI ŽAO'

Nakon priloga Potrage, inspekcija ponovno u vinkovačkoj bolnici. Anesteziolog koji je iznio optužbe: 'Sve bih...

Nakon što je, sa suprugom, za Potragu javno progovorio o brojnim nepravilnostima u svojoj bolnici, dobili su mnoštvo poruka podrške, ali i naišli na osudu dijela kolega

Marijana Čikić/ 24.1.2022. u 20:00
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Ovih dana inspekcija je ponovno bila u Vinkovačkoj bolnici. Dok se dio problema nakon priče RTL Potrage riješio, dio je ostao. Od korištenja improvizirane opreme do prijevoza hitnih pacijenata u neadekvatnim uvjetima, ali i sami građani javljali su svoja iskustva.

Stigao je tako i video teško pokretne starice kojoj su u toj bolnici, umjesto kolica dali uredski stolac.

"Meni je obraz čist, savjest mirna. Ja bih ovo ponovno sve napravio, a ti ljudi nek pričaju što god hoće. Ne mislim da sam napravio nikakvo kriminalno djelo niti izdaju bolnice, nego sam ovo napravio da bi se digla kvaliteta usluge u bolnici", tako danas govori Josip Jelić, anesteziolog u Općoj županijskoj bolnici Vinkovci.

Svašta se doktoru Jeliću i njegovoj supruzi, također liječnici vinkovačke bolnice, dogodilo u protekla dva tjedna od kad su u našoj emisiji ukazali na brojne nepravilnosti u bolnici u kojoj rade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Osjetili 'mobing' na poslu

"Jednostavno sam osjetio odbojnost zbog tog čina što sam napravio što sam izašao u medije ispada da sam osramotio bolnicu. Kod supruge je situacija isto bila, ona je dobila intelektualno šikaniranje dolaskom na posao to je bilo nekih četiri pet dana nakon priloga", priča nam anesteziolog Jelić.

Ne talasaj, to nije njihova deviza. Osobito ne nakon što već godinu dana upozoravaju na pogreške u radu koje štete i osoblju i pacijentima. Jedna od najtežih je, tvrdio nam je doktor Jelić, činjenica da njegovi kolege daju anesteziju više pacijenata iz iste šprice.

"I znači umjesto da imate pet šprica i navučete pet puta po 2 ml, vi uzmete jednu špricu, navučete 10ml, date jednom pacijentu, dođe drugi pacijent iz iste te šprice dobije on, dođe treći iz iste šprice dobije on, dođe četvrti iz iste šprice dobije četvrti pacijent i peti pacijent dobije iz iste šprice," objašnjava Jelić u Potrazi početkom mjeseca.

To se, kaže, ne radi u svijetu već 40 godina, od pojave HIV-a.

'Lijek se drži otvoren mjesec dana'

"Dolazi do rizika prijenosa zaraznih bolesti tipa HIV-a, hepatitisa, bolničkih bakterija.  Zašto se to tako radi? Pa na ovom odjelu se to radi zbog štednje. Štednja u iznosu od 50 lipa koliko košta šprica i 10 do 20 kuna koliko koštaju naši anesteziološki lijekovi", kazao je Jelić.

Ti bi se lijekovi potom čuvali u takozvanim šaržama u hladnjacima.

Jelić na to odgovara: "To je slika dana inspekciji. Znači lijek otvoren 15.12., a slikano 16.1. znači taj vam lijek stoji mjesec dana u šarži, čeka pacijenta koja će ga primiti. Još je korišten na pacijentima ranije, plus čuvan je još mjesec dana".

Govorio nam je Jelić i da njegov šef, ravnatelj Šporčić istodobno obavlja anesteziju na nekoliko pacijenata, ostavljajući ih bez nadzora liječnika. Tvrdio je i da nemaju dovoljno opreme, pa za intubacije, umjesto medicinskih uvodnica koriste obične žice. Kao i da jednokratnu opremu iskuhavaju dok se ne raspadne.

Javio se i ministru Berošu

"Ova maska desno to je jednokratna maska takozvana e g l maska koja se stavlja pacijentu i ona se prema utjecaju topline pacijenta formira prema njegovoj usnoj šupljini i zbog toga se ne smije nikako sterilizirati. Kod nas se ona sterilizira i nakon toga dobijete jedan skvrčeni komad plastike, lateksa", tvrdi Jelić.

Prije godinu dana počeo je Jelić upozoravati na ove i brojne druge probleme. Pobrojao je 24 nepravilnosti i prije godinu dana počeo slati redom: Upravnom vijeću bolnice, liječničkoj komori, udruzi bolničkih liječnika, županu, čak i ministru Berošu.

"I onda nekih dvadesetak dana nakon što nije reagirao na dopis poslao sam mail u kojem sam iznio da ću se obratiti medijima ukoliko ne dođe inspekcija ministarstva zdravstva. I onda je on na to, znači, poslao inspekciju 22. i 23. travnja u vinkovačku bolnicu", kazao je Jelić početkom godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Sve je krenulo od RTL-ove Potrage 

Tu su za Jelića nastupili novi problemi. Od tad, znači osam mjeseci, nije mogao dobiti čak ni običan Zapisnik inspekcije, iako je povjerenik za pravo na pristup informacijama Ministarstvo tri puta upozorio da riješe njegov zahtjev.

Dobio ga je tek nakon što smo mi počeli raditi priču. Tad je i nama Ministarstvo jedva priznalo da su pronašli 18 nepravilnosti, ali do zaključenja prošle priče nisu nam htjeli reći koje su to točno nepravilnosti ni tko će za njih odgovarati.

"Prema podacima koje smo mi dobili od ministarstva zdravstva pronađeno je 18 nepravilnosti. Koje su to nepravilnosti? Ne to su to nisu nepravilnosti, to je bilo 18 nekakvih primjedbi od strane kolege koji je prijavio nepravilnosti", govorio je Krunoslav Šporčić, ravnatelj Opće županijske bolnice Vinkovci.

Ravnatelj nam je, za prošlu priču, spremno stao pred kameru. Zajedno sa županom, budući da je Županija osnivač bolnice. Tvrdio je da je riješio problem odsisnih anestezioloških plinova koji su ugrožavali osoblje, da je prestao raditi paralelne anestezije, ali i da nije istina da više pacijenata prima anesteziju iz iste šprice.

"Ali kažem vam, stvar je u tome da se to ne treba i ne smije koristiti", rekao nam je ravnatelj Šporčić i dodao kako tvrdi da ni jedan pacijent nije dobio špricu koju je netko drugi već koristio.

Je li riječ o politici?

Jelić je tada iznio još jednu zanimljivu teoriju, budući da su i ravnatelj i župan članovi HDZ-a, baš kao i resorni ministar, bio je uvjeren da su njegovu prijavu pokušali politički zataškati. Tim više što mu župan nikad nije ni odgovorio na očitovanje koje mu je poslao.

Potvrdio je početkom siječnja Damir Dekanić, župan vukovarsko-srijemski, da je član HDZ-a.

Danas, nakon skoro tri tjedna Jelić govori: "Nakon vaše priče je riješen problem korištenja istih šprica za anesteziju nakon 40 godina koliko odjel postoji možda i više. Znači vi ste vašom emisijom od 15 minuta riješili problem koji mi ovdje ne možemo riješiti preko 40 godina."

Nabavljeno je, kaže, i nešto jednokratne opreme, ali gomila problema na koje je ukazao ostala je ista. Pred kamere RTL-a pokazuje kakvom se još "medicinskom" opremom koristi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Pate i oni najmlađi...

"Slikao sam u sali neki dan običnu pocinčanu žicu koja se stavlja kao uvodnica za tubus i nije medicinska oprema, to se ne bi smjelo u anesteziološkoj sali uopće koristiti. To je ručni rad nekog od naših tehničara vjerojatno", ispričao je Jelić.

Na pitanje koristi li se to na djeci doktor odgovora: "Da, to su uvodnice za dječje tubuse. Ja izbora nisam imao, tu je bilo dvoje male djece ja sam to morao koristiti drugog nisam imao".

Ravnatelj, koji ovaj put nije htio stati pred kamere, u pisanom odgovoru, unatoč fotografijama, tvrdi: "Za stilet se ne koriste obične pocinčane žice".

"Jedan veliki problem koji ostaje je transport hitnih pacijenata koji se i dalje vrši u neadekvatnim sanitetskim kolima", objašnjava Jelić.

Nedostaje opreme 

Nedavno su, kaže, jednog pacijenta jedva spasili u takvim kolima jer nije bilo opreme. Opisuje nam kako to inače izgleda kad prevoze kritične pacijente.

"Imamo pacijenta kojeg treba staviti na respirator mi ga tu intubiramo, stavimo na respirator i onda zovemo sanitetski prijevoz doma zdravlja Županja ili Vinkovci znači ovisno o mjesto stanovanja i onda vozilo saniteta dolazi u bolnicu mi skupljamo opremu sa strane i ukrcavamo pacijenta i opremu u vozilo. To je prazno vozilo bez ikakve opreme ima jedino bocu kisika znači sva ta oprema u tom vozilu nije fiksirana i to vam sve leti," tvrdi Jelić.

Problem je, dodaje Jelić, i činjenica da je većina voditelja odjela, uključujući i glavne sestre u funkciji vršitelja dužnosti.

"I ako taj šef nema mandat, nema ni kredibilitet da ide u promjene na svom odjelu nego se tako održava ta klijentelistička mreža. Dok je voditelj odjela radi po napucima uprave. On na tom mjestu ako proba nešto promijeniti ili izađe iz tih tračnica može se jednostavno smijeniti", napominje Jelić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Ravnatelj prebacuje lopticu 

Ravnatelj se pravda da je rješenje tih pitanja unazad nekoliko godina više puta prolongirano budući da je Upravno vijeće ustanove zauzelo stav kako je prije imenovanja voditelja organizacijskih jedinica potrebno donijeti novi Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu i sistematizaciji radnih mjesta ustanove. To se, eto, nije dogodilo godinama. No, Jelić mu više ne vjeruje.

"Ravnatelj je u prošlom prilogu slagao javnost i to mogu otvoreno reći i to beskrupulozna slagao prvo da pacijenti nisu primali lijekove iz iste šprice, što nije istina. Pacijenti su primali do vaše prošle emisije lijekove iz iste šprice" naglašava anesteziolog.

Ravnatelj Šporčić opet tvrdi: "Iste šprice za više pacijenata nisu se nikada koristile".

Upitali smo liječnika Jelića potvrđuje li da su s istom špricom tretirali više pacijenata, a on odgovara: "Tako je do 6.1. dan poslije vaše emisije se to radilo."

Optužuje ravnatelja za još nekoliko laži kojima je, kaže, obmanuo i Ministarstvo.

"To ispada po očitavanju ministra da je doktor Šporčić dopisima, s četiri dopisa izvijestio ministarstvo da je on uklonio sve probleme na odjelu. Zadnji taj dopis je bio iz rujna i ministarstvo je po tome shvatilo da je problem vinkovačke bolnice riješen, ali taj problem nije riješen do danas, a pogotovo ne do rujna", žali se na institucije Jelić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Što kažu iz udruge za promicanje prava pacijenata?

"Takva priča zaista ostavlja trag na svima nama. Angažirali smo se odmah, pokušali smo vidjeti pozadinu priče. Zaista su izašle informacije koje su relevantne i za prava pacijenata i za sigurnost pacijenata, za cjelokupni zdravstveni sustav", govori Jasna Karačić, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata.

Nažalost, dodaju iz ove udruge, često im se liječnici žale na teške propuste, ali rijetko tko, poput Jelića stane otvoreno pred kamere i želi govoriti o tim problemima.

"Evo mi imamo desetak liječnika koji su nam se javili, naravno ne želeći otkriti svoj identitet iz straha da im se neće ugroziti njihova pozicija. Nemaju tu autonomiju kao što to imaju liječnici u drugim zemljama da mogu biti samostalni u donošenju odluka i da rade ono što je najbolje za pacijente u tom trenu isto tako da ukažu na nepravilnosti", objašnjava Karačić.

Na nepravilnosti u vinkovačkoj bolnici su nam, nakon prve priče, ukazali i brojni pacijenti. Među njima i Ramona koja je sa suprugom nedavno na pregled u bolnicu vodila svoju teško pokretnu 80-godišnju baku. Ostavili su je u automobilu i krenuli u potragu za kolicima kojima bi je dovezli na pregled.

Umjesto kolica, koriste se uredske stolice

"Međutim, na porti smo dobili odgovor da oni nemaju kolica jer njima pacijenti ukradu kolica. Ja sam samo pitala što da mi sad radimo, kako da baku dovezemo na dogovoreni pregled. Oni su rekli da to jednostavno nije njihova briga, neka se snađemo", kaže Ramona Stapić iz Vinkovaca.

Šetali su tako od odjela do odjela, pitali za kolica čak i na hitnom prijemu, ali ništa.

"Deset minuta do pregleda odlučimo tražiti doktora kod kojeg ona treba ići. Tamo dolazim, nisam mogla doći do doktora jer je imao nekakav pregled, ali sestra koja pripada toj ordinaciji nam je ponudila jedina nekakvo rješenje. Mislim, rješenje je apsurdno i smiješno, ali je u tom trenutku nama jedino rješenje, jedini spas da uopće baku dovezemo na dogovoreni pregled. Ponudila nam je gospođa svoju uredsku stolicu na točkiće. Da moju baku prevezemo umjesto u bolesničkim kolicima kakva spadaju u bolnicu za transport pacijenata, da ju prevezemo u uredskoj stolici", priča Stapić.

I na kraju su baku preko parkinga, pa kroz bolnicu dogurali na pregled u stolcu.

"Dolazimo na zakazani pregled, nitko nam ništa ne komentira niti se ispričava što vozimo pacijenta u uredskoj stolici. Ja sam, naravno, zahvalna toj sestri koja je ponudila bilo kakvo rješenje, zahvalna sam i doktoru koji je stručno obavio zahvat dalje na baki, ali ne mogu vjerovati da u 21. stoljeću, ne mogu vjerovati da nemaju osnove, nemaju sredstvo za transport pacijenata."

Za tu smo situaciju pitali i ravnatelja koji kaže:  "Slučaj koji navodite nije prijavljen u ravnateljstvo i smatram kako je netočan jer u ustanovi postoji 60 komada kolica za transport nepokretnih pacijenata".

Što o svemu kaže Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata?

Predsjednika Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Vukovarsko-srijemske županije Davora Bandića upitali smo je li povjerenstvo upoznato sa situacijom u vinkovačkoj bolnici, na što on odgovara: "Pa povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata ako pitate o tome nije upoznato s time jer to nije način na koju naše povjerenstvo radi."

Prema zakonu, svaka županija koja je osnivač bolnice mora imati Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata. Oni bi se, primjerice, trebali brinuti o slučajevima poput bake u uredskom stolcu, ali i dijeljenjem jedne šprice na nekoliko pacijenata, no time se nisu bavili.

"Da smo mi možda došli kao povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata prije nego što je već to nešto došlo ovako da kažem u javnost to bi sigurno osjetili kao nekakvu potrebu i vjerujem da bi mi onda odreagirali na način da bi, mi nemamo nikakve ovlasti u tom smislu, ono što mi možemo obavijestiti ove službe ove institucije koje su već taj dio odradile", poručuje Bandić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Inspekcija ponovno došla...

U međuvremenu, javlja nam doktor Jelić, inspekcija je, nakon našeg odlaska, ponovno posjetila bolnicu, baš kako su nam i najavili u prošloj priči. Doduše, stigli su nakon što smo ih ponovno upitali kad misle opet u nadzor. Kaže Jelić, bila su to mučna dva dana, u kojem se on osjećao kao krivac.

- Nije vam žao što ste istupili? "Ne, nije mi žao i to bih ponovno napravio. Žao mi je samo što taj postupak toliko traje. To je skoro već godinu dana od prvog dopisa komori. To si ne mogu objasniti zašto to toliko traje. Zašto institucije ne reagiraju godinu dana", pita se Jelić.

Ni nama nije jasno zašto Ministarstvo uporno nije htjelo otkriti koji su propusti pronađeni i tko će za njih odgovarati. Na naše inzistiranje, ali tek nakon emitiranja prve priče, poslali su nam detaljnije koji su to zaključci stručnog mišljenja i što sve bolnica treba napraviti, a na što ovaj liječnik već godinu dana upozorava, ali do danas cijelo stručno mišljenje na kojem inzistiramo, nismo dobili.

Kao ni odgovor na pitanje tko će za ove propuste odgovarati. Jer ako je pronađeno čak 18 nepravilnosti, onda bi odgovorna uprava sama trebala tražila krivca. Ova ga nije našla ni nakon nekoliko naših upita. Možda im osam mjeseci nije bilo dovoljno. Naviknuli smo da se u zdravstvu dugo čeka. 

Marijana Čikić/ 24.1.2022. u 20:00
Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Više s weba

Pročitajte još

Pročitajte još

Imaš priču? Javi nam se!Pošalji priču

Više s weba

Imaš priču? Javi nam se!

Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.

Pošalji priču