GLAS STRUČNJAKA / Što se zaboravilo u online nastavi: 'U nejednakim uvjetima ne možemo imati jednake kriterije za sve'

Image
Foto: Pixabay

Situacija s koronavirusom snažnije je obojila socijalne nejednakosti i podcrtala nedovoljan trud i suradnju političara sa stručnjacima

7.4.2020.
15:27
Pixabay
VOYO logo

Iako je obrazovanje važno, nisu svi u poziciji držati ga visoko na listi prioriteta jer veliku važnost imaju i okolnosti u kojima dijete odrasta i na koje ne može utjecati, a na to se i u ovo doba pandemije koronavirusa često zaboravlja.

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izvori nejednakosti u obrazovanju su različiti, a uključuju ekonomski, socijalni i kulturni društveni kontekst, funkcioniranje obrazovnog sustava i pojedinih škola te obiteljske okolnosti, ponašanje roditelja i njihovu uključenost u obrazovanje djeteta, podsjećaju iz Zagrebačkog psihološkog društva (ZPD).

Istraživanja su jasno pokazala da mladi koji odrastaju u siromaštvu i ekonomskim teškoćama mogu imati problema sa svladavanjem školskog gradiva, školskim uspjehom i školskom uključenosti. Nažalost, intervencije koje im mogu pomoći uglavnom dolaze iz individualnih napora školskog osoblja ili nevladinih organizacija, dok je odgovor države na probleme siromašnih neintegriran i nedovoljan.

Uz socioekonomski status, odavno je poznato da su i odnosi unutar obitelji bitan čimbenik školskog uspjeha. Djeci iz siromašnijih obitelji, djeci kojoj roditelji ne pružaju dovoljno podrške, poticaja i/ili nadzora, djeci koja svjedoče nasilju u obitelji ili su i sama žrtve nasilja, kao i djeci koja svjedoče različitim rizičnim ponašanjima roditelja poput prekomjerne konzumacije sredstava ovisnosti, u školi je teže postići dobre rezultate.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Nekoj djeci koja odrastaju u navedenim nepovoljnim uvjetima upravo je škola sigurnije mjesto. Neka djeca u školi imaju bolji obrok nego kod kuće, imaju produženi boravak u kojem mogu napisati domaću zadaću u miru, imaju svoje radno mjesto u svojoj klupi uz svoje učitelje i profesore koji će im pomoći kada zapnu, imaju model za drukčije funkcioniranje od onog u obitelji i imaju priliku da netko prepozna i intervenira kada se kod kuće dogodi nešto loše'', napominju psihologinje Marina Milković i Ines Rezo.

Uza sve, upozoravaju: ''obitelji neke od te djece inače su u redovitom praćenju centara za socijalnu skrb kroz mjere zaštite prava i dobrobiti djece u nadležnosti centara gdje na tjednoj bazi neka stručna osoba obilazi obitelj. Sada su ovakve mjere svedene na telefonske kontakte stručnih radnika centara, a obilasci vanjskih suradnika određenih za provođenje mjera, prekinuti su (zbog epidemije). Također, dio djece obuhvaćen je različitim programima nevladinih organizacija koje također pružaju podršku obiteljima u riziku, ali sada su i mogućnosti provedbe takvih programa vrlo ograničene''.

Također, postizanje zadovoljavajućeg školskog uspjeha teže je i djeci s teškoćama u razvoju i onoj s različitim zdravstvenim problemima:  ''Ta djeca u školi barem imaju asistente u nastavi i/ili veće mogućnosti prilagodbe sadržaja, a sada su u većoj mjeri prepuštena podršci roditelja u svladavanju nastavnih sadržaja.  Pritom nije isto uči li dijete uz pomoć asistenta educiranog za taj posao ili samo kod kuće pokušava svladati jednaku količinu gradiva kao i ostali''.

Moramo biti svjesni, napominju psihologinje, da zaštitne mjere i online nastava različito pogađaju različitu djecu te da je velik dio šansi za dobar školski uspjeh jednom dijelu djece oduzet online nastavom: ''Nije isto učiti i slušati online nastavu u miru u svojoj sobi i u malom jednosobnom stanu uz ostatak obitelji. Nije isto pratiti online nastavu kad imaš brz internet i svu infrastrukturu da se spojiš u sustav online nastave i kada to nemaš, kad gubiš internetsku vezu, posuđuješ laptop od starije sestre ili pratiš nastavu na mobitelu''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Nije isto kada uza sebe imaš roditelje koji će te hrabriti, sjesti s tobom napisati zadaću, pomoći kada stvari ne idu i zvati školu za tebe da riješe problem i truditi se da ti i u ovim okolnostima kvalitetno osmisle slobodno vrijeme. Ili kada u obitelji gledaš i/ili trpiš nasilje, kada uza sebe imaš roditelje koji se svađaju, koji te kritiziraju i omalovažavaju, koji ne idu na roditeljske sastanke i informacije, a kamoli da se bave online nastavom, koji ti ne žele pomoći jer misle da je učenje samo tvoja briga, koji prekomjerno piju ili imaju teškoće u psihičkom funkcioniranju vjerojatno pogoršane pandemijom'', upozoravaju.

''Dio djece ostao je bez velikog dijela podrške s prestankom pohađanja nastave u školi kao i bez prilike da barem dok traje nastava uče u podjednakim uvjetima. Najmanje što toj djeci treba ove školske godine jest niži školski uspjeh ili pad razreda. Važno je da ovo uzmemo u obzir kada tumačimo razloge nečijeg lošijeg uspjeha u online nastavi te da ga ne pripisujemo nužno manjku truda ili nemaru. U nejednakim uvjetima ne možemo imati jednake kriterije za sve i manje ćemo štete učiniti ako snizimo obrazovna očekivanja sukladno trenutnoj situaciji i sačuvamo djecu i mlade od dodatnog stresa vezanog za školu'', naglašavaju Milković i Rezo.

S obzirom na to da je potrebna veća angažiranost države kako bismo spriječili negativne ishode kod djece i mladih koji odrastaju u različitim socijalnim rizicima, psihologinje zaključuju: ''S obzirom na neizvjesnost ishoda ove zdravstvene krize, možemo vježbati optimizam i zamisliti jedan lijepi ishod. Po uzoru na uspješnu suradnju između znanosti, struke i politike koju imamo prilike vidjeti zadnjih tjedana u kontekstu zdravstvene krize, nadamo se da će to biti poticaj za buduće suradnje relevantnih stručnjaka i političara glede problema socijalnih nejednakosti''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo