analitičar portala OBRIS u direktu / Tabak o propaloj kupovini F-16: 'SAD je upozoravao, bilo je puno stvari koje se rade prvi put na svijetu'

Nada se da će se sada početi razgovarati o najvećem problemu cijelog posla, a to je natječaj

10.1.2019.
22:29
VOYO logo

Vojni analitičar Igor Tabak, koji je jučer objavio detalje iz famoznog američkog non-papera, u RTL Direktu komentirao je propalu prodaju izraelskih zrakoplova F-16 Barak Hrvatskoj.

"Čekamo da Vlada navjerojatnije poništi natječaj. Ako se na varam, na Twitteru su to najavili, to će trebati službeno provesti. Onda su nam ruke odriješene i ponovno smo na početku", kazao je Tabak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nada se da će se sada početi razgovarati o najvećem problemu cijelog posla, a to je natječaj. "Bilo je iz Vlade rečeno da se to neće raditi na taj način, bivše ponude su bivše, to su ponude otprije dvije godine, ali treba napraviti novi natječaj, prikupiti nove podatke jer se cijene i situacija mjenjaju. Treba krenuti ozbiljnije u novi natječaj", kazao je Tabak u RTL Direktu. 

Ministar Damir Krstičević idalje ponavlja kako nema nikakve štete od propalog natječaja. Tabak objašnjava je li to baš tako. "Sve je super jedino avione nemamo. Nitko nije kriv, ali je posao propao. Svi su nešto i radili, troška nema. To su zanimljiva pitanja", tvrdi Tabak. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Hrvatska može održati svoje zrakoplovstvo'

Osvrnuo se i na izjavu predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović da tri MIG-a koja imamo za godinu ili dvije više neće biti operativni. "Hrvatska ima nakon remonta kakav je bio 12 aviona. Od toga su 4 dvosjedi, 8 je jednosjeda, obično se jednosjedi koriste za nadzor zračnog prostora. 3-4 su prizemljeni neko vrijeme, većina leti. Ako 3-4 lete od 4 jednosjeda to je dobar score.

Od F-16 smo očekivali operativnu spremnost 65 posto, od 12 njih 6-7 bi letilo. Hrvatska ima vremena, može održati svoje zrakoplovstvo. To možda može biti teže, može tražiti neke dodatne investicije, ali to nije taj tjesnac koji bi srušio priču", tvrdi Tabak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog propalog posla Izraelci su se na neki način ispričali, ali nisu preuzeli odgovornost nego tvrde da je to bilo van njihovog utjecaja, a skinuli su odgovornost i sa Hrvatske. Jesu li onda Amerikanci krivi za sve? 

"Bit će da tih tri sata koliko se odgađalo novinare je potrošeno na formuliranje jako pažljivo konstruirane izjave. SAD je očito mimo sudjelovanja u natječaju upozoravao. Taj non-paper sam vidio fizički. To je fino sastavljen list sa uputama. Tu nema nečega posebnog što naši stručnjaci ne bi mogli dokučiti. Neke finese u procedurama su bile preporučane drugačije nego što smo mi krenuli u to.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Preporučalo se da se konkretno razgovara s pojedinim državama koje nude, da se detaljno pogleda pojedinačne avione o kojima je bila riječ, da se ustanovi koliko se na njima može raditi zahvata, koliko bi oni koštali i da se podvuče crta i dobiju usporedne cijene, u ovom slučaju za tri ponude F-16, pa tek onda vaditi dozvole i odlučivati temeljem punog uvida u cijene i posao i sa dozvolama na stolu", tvrdi Tabak.

Problem dogovora između SAD-a i Izraela je vrlo bazičan

Ističe kako je to bila i preporuka koja je namjerno bila poslana kao non-paper kako se ne bi stvorio pritisak oko prodaje aviona. "Postupak ishođenja dozvola pretvorio se u neugodnu priču", kazao je Tabak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje gdje je došlo do problema između SAD-a i Izraela, Tabak odgovara kako je taj problem zapravo bazičan. "Tijekom zadnjih više desetaka godina, Izrael ima poseban status u Washingtonu. Imaju uvid i zahvat u F-16 kakav nema nitko drugi na svijetu. To što znaju i mogu napraviti s tim avionom, kad bi dobili dozvolu da to rade bez posebnih konzultancija s Washingtonom to je onda njihov avion. Zadržavanjem tog inelektualnog vlasništva i prava na davanje dozvola SAD je zadržao kontrolu nad proizvodom. 

Dozvolu im nisu dali jer se nisu dogoorili. Kao i svaka druga stvar, ako trebamo dozovoliti moramo vidjeti tko će raditi posao, što sve treba napraviti, koliko će koštati i kome ide trošak. Kad se to dogovori jednostavno je ići raditi", kazao je Tabak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Počinje pranje ruku na sve strane'

Smatra kako je Hrvatska u cijeli deal po pitanju aviona ušla entuzijastično. "Ponijele su nas industrijske suradnje i naznake globalnog partnerstva. S druge strane bilo je puno stvari koje se rade prvi put na svijetu i nisu nigdje rađene, koje su neoubičajene i koje moraju proći dobro da bi se sve sklopilo.

Hrvatska nije postavljala dodatne osigurače. Čini mi se da se imalo puno povjerenja da država kaže nema problema i to je rečeno pismeno. Hrvatsko ministarstvo je to dobilo pismeno, ali to su obećanja koja ako se ne ispune nismo postavili financijske ili druge ograde. To bi sve bilo u redu da su se stvari poklopile", kazao je Tabak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje postoji li politička odgovornost ministra Krstičevića, Tabak odgovara da je to pitanje na koje će premijer idućih dana morati ozbiljno odgovarati. "Vidjeli smo ping pong gdje je ljudima iz struke bilo potpuno normalno da je sva odgovornost na politici, a politici je bilo normalno da su postupali po mišljenju stručnog povjerenstva. Počinje pranje ruku na sve strane", zaključuje Tabak.

Brave
Senorita 89
Versailles
Brak na prvu
Samit
default_cta
Tajne vinove loze
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
Brak na prvu Australija
default_cta
Pirata i kapitano
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
VOYO logo