mutirao u izumiranje? / U Japanu koronavirus uništio sam sebe? Znanstvenici: 'Bili smo doslovce šokirani kad smo to otkrili'

Foto: Shutterstock

Završetak petog vala epidemije koronavirusa u Japanu iznenadio je stručnjake, a pojavila se i zanimljiva nova teorija o virusu

22.11.2021.
Shutterstock

Japan je nedavno zahvatio i peti Covid val, a završio je odjednom, na potpuno neočekivan način i time zbunio znanstvenike. Jedan tim znanstvenika sugerira da je visokozarazna delta varijanta novog koronavirusa mutirala samu sebe u izumiranje u toj otočkoj naciji.

Sredinom kolovoza, u Japanu je zabilježen nagli rast slučajeva COVID-19, a ova je zemlja brojala preko 23.000 novozaraženih dnevno. Trenutno te su dnevne brojke pale na samo 170 slučajeva novozaraženih, a zabilježeni smrtni slučajevi od te bolesti pali su na jednoznamenkaste brojeve u studenom.

Drastičan pad novozaraženih i smrtnih slučajeva uvelike je pripisan vrlo visokoj procijepljenosti, prihvaćanju nošenja maski u javnosti te drugih epidemioloških faktora. No dio znanstvenika ipak smatra da je ovaj pad jedinstven u usporedbi s drugim zemljama koje imaju slične epidemiološke uvjete.

nacionalni stožer /

Najviše mrtvih u ovom valu epidemije! U posljednja 24 sata preminule čak 73 osobe

nacionalni stožer /

Izuri Inoue, genetičar s japanskog Nacionalnog instituta za genetiku, smatra da je Japan imao sreću i svjedočio tome da je delta varijanta uglavnom iskorijenila druge varijante SARS-CoV-2 virusa, prije nego li je izbrisala i samu sebe, prenosi RT.

Već neko vrijeme Inoue i njegovi kolege proučavaju mutacije SARS-CoV-2 virusa te kako na njih utječe protein nsp14, koji je ključan za razmnožavanje virusa.

RNK virusi, poput novog koronavirusa, obično imaju vrlo visoku razinu mutacija, što im pomaže u brzoj prilagodbi na promjene u okolini. No, to otvara i mogućnost za takozvanu "katastrofalnu pogrešku", odnosno kad se loše mutacije nakupe te u konačnici izazovu izumiranje određene varijante. Navedeni protein nsp14 čini se da na neki način pruža pregled pogreški i tako pomaže genomu virusa da ostane ispod praga katastrofalne pogreške.

U slučaju japanskog petog vala COVID-19, Inoue vjeruje da je nsp14 delta varijante zakazao u toj zadaći, obzirom na genetsku studiju uzoraka prikupljenih između lipnja i listopada ove godine.

Suprotno očekivanju njegovog tima, u uzorcima je primijećen nedostatak genetske raznovrsnosti, dok su mnogi uzorci imali genetske promjene na području koje se naziva A394V, koje je povezano s nsp14 proteinom.

„Bili smo doslovce šokirani kad smo to otkrili. Delta varijanta je u Japanu bila izrazito prenosiva te je istisnula sve druge varijante. No kako su se mutacije nakupljale, vjerujemo da je s vremenom postala manjkav virus koji se više nije mogao replicirati, pojasnio je Inoue za navedeni japanski dnevni list.

fnc 15