MLADI BEZ VOZAČKE / Opasni za volanom! Četvero ljudi poginulo: Kako spriječiti vozače koji siju smrt na cesti?

Vozači bez vozačke dozvole odgovorni su za osam posto poginulih u prometu

6.1.2020.
20:45
VOYO logo

Prvo je Osijek, ali i cijelu Hrvatsku potresla vijest da je 22-godišnjak pobjegao s mjesta nesreće nakon što je automobilom, na pješačkom prijelazu naletio na glumca Aleksandra Bogdanovića. Na Božić je preminuo.

Deset minuta prije Nove godine 19-godišnjak je sletio BMW-om, a u nesreći je teško ozlijeđen perspektivni mladi nogometaš. Rano ujutro 4. siječnja 20-godišnjak je sletio s kolnika i ubio sebe i još dvoje putnika. Svi su vozači bili mladi i svi bez vozačke dozvole.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U prosjeku svakog dana policija ulovi 19-ero vozača bez vozačke dozvole, a šokantan je podatak da su baš oni odgovorni za 8 posto poginulih u prometu. Tko su vozači koji sjedaju za volan bez dozvole, što sve ne znaju, zašto su i koliko opasni i kako se policija namjerava obračunati s njima?

6200 prometnih prekršaja vozača bez vozačke

U prvih 11 mjeseci prošle godine vozači koji su vozilima upravljali bez položenog vozačkog ispita, napravili su više od 6 200 prekršaja. Među njima puno onih s najtežim posljedicama. Završetak godine obilježile su dvije takve tragedije. Prvo je mladić bez položenog vozačkog ispita na pješačkom prijelazu u Osijeku ozlijedio glumca Aleksandra Bogdanovića koji je tri dana nakon nesreće podlegao ozljedama. Samo par minuta prije nove godine mladić bez vozačke dozvole skrivio je nesreću u kojoj je teško ozlijeđen mladi golman Karlo Sokač.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Strava u Osijeku: Tri osobe poginule u sudaru, auto smrskan do neprepoznatljivosti

Image

Strava u Osijeku: Tri osobe poginule u sudaru, auto smrskan do neprepoznatljivosti

"U određenim slučajevima radi se o čistoj patologiji. O ljudima koji prkose sustavu i ne odlaze položiti vozački ispit. Tehniku vožnje imaju, no kao i svatko tko sam sebe školuje ne može sve što treba pokriti samoškolovanjem. Zato treba ići položiti vozački ispit, zato treba ići u autoškolu i zato se sve prolazi. Što je vrlo bitno je liječnički pregled. Osoba mora biti zdrava da bi mogla upravljati vozilom i sudjelovati u prometu“, rekao je Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.

"Balavurdiju još možemo preodgojiti..."

"Imamo dvije skupine ljudi koji nemaju vozačku dozvolu. Prva skupina je ona balavurdija koja vozački još nije položila, oni se malo vozikaju, trude se da ih policija ne ulovi, oni se još mogu popraviti, njih još možemo preodgojiti. Druga skupina su ljudi koji nemaju dobre psihomotorne sposobnosti i ne mogu položiti vozački ispit. Oni stalno polažu, padaju i jednostavno od toga odustaju ali od vožnje automobila ne odustaju, dalje se voze kao da imaju vozački ispit“, rekao je sudski vještak za promet, Goran Husinec.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Možemo govoriti prije svega da se radi o nezrelim ljudima psihosocijalne, moralne, intelektualne nezrelosti. Mislim da je najveći razlog nedostatak odgovornosti. Prema životnim situacijama trebate biti odgovorni. Dakle, ne samo prema vožnji, prema prometu, već prema učenju, prema radu, prema odraslim osobama, prema mlađima, međuljudski odnosi traže također razinu odgovornosti, a ako niste postigli tu zrelost onda to znači nedostatak odgovornosti", rekla je prometna psihologinja Ljiljana Mikuš.

Muškarac kažnjen više od 1200 puta

Među vozačima bez vozačke dozvole dio je okorjelih recidivista. Jedan je 75-ogodišnji muškarac kažnjen više od 1200 puta, u zatvoru je bio 75 puta i sakupio ukupno više od osam godina robije, no niti to ga nije otrijeznilo, i dalje vozi. No na sreću takvih je ipak najmanje i krivi su za manji dio nesreća s najtežim posljedicama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Interesantno je da ih najviše ima, gotovo 20 posto između 21 i 24 godine. Nakon toga oni od 18 do 20 godina, njih ima oko 17 posto. Najmanje je onih preko 65 godina, njih je manje od jedan posto kad govorimo o ljudima koje smo ulovili u kršenju tog prekršaja. To nije ukupna populacija jer takva istraživanja, takve podatke nemamo", rekao je Huljak.

Ubili osam posto od svih poginulih osoba u prometu

Tijekom 2019. godine ljudi bez položenog vozačkog ispita ubili su osam posto od ukupno poginulih osoba u prometu, odnosno dvadeset i troje. Miron Huljak ističe da je to vrlo velik broj s obzirom na ukupan broj takvih vozača u populaciji ljudi koji voze.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kad se radi o teškim ozljedama u prometnim nesrećama taj je postotak još i veći. Znači 11,7 posto teško ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama su prouzrokovali vozači bez položenog vozačkog ispita. Nešto je manji postotak kada su u pitanju lakše tjelesne ozlijede ali vidimo da je to jedan veliki ne samo prometni već i društveni problem", rekao je Huljak.

Do nesreća uvijek dolazi zbog slabije koncentracije i nepažnje. Kod ljudi koji su svjesni da voze bez položenog vozačkog ispita, taj je problem još izraženiji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Radi se o tome da svaka nova situacija, a u kojoj on nije često, za njega stresna. S druge strane, nije u kontinuitetu u vozilu i sve što se događa oko njega je za njega pomalo stres. A isto tako stresna je situacija nailazak policije. Prema tome više je koncentriran na traženje policije, nego na traženje situacija u prometu", rekao je instruktor autoškole Petar Matić.

Postrožen zakon

Zbog svega rečenog lani je prvog kolovoza postrožen Zakon o sigurnosti prometa na cestama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kazne mogu biti drastične, kazne mogu biti velike. Koliko ljudi koji nemaju prihoda jer kažu da zbog toga nisu položili vozački mogu plaćati drakonske novčane kazne to ne znam, povratni podatak nemam, ali je stvar u tome da moramo biti svjesni da će određen broj ljudi uvijek postojati. Mi kao policija ćemo se boriti da ih maknemo s ceste", rekao je Huljak.

"Ove godine imamo 25 mrtvih manje što je izuzetnoj dobar rezultat. Znači novi zakon je počeo djelovati, a tek kada sve kazne budu naplaćene onda će zakon djelovati u svom pravom smislu", rekao je Husinec.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Nije sve u kaznama i u kažnjavanju takvih ljudi. Za takve ljude bi trebalo organizirati određenu intervenciju, psihosocijalni tretman, terapiju (….) kako bi on vidio što se događa i zašto nije dobro to što radi", rekla je Mikuš.

Svi sugovornici se slažu da ovaj problem ne može riješiti samo policija. Potrebno je uključiti i psihologe, liječnike, pravosuđe, nevladine udruge i obrazovni sustav.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Sigurno bi u sustavu to trebalo napraviti tako da odmah uz srednju školu kao izborni predmet bude i to. Sigurno da bi to bilo daleko kvalitetnije nego da je to ovako individualno, samostalno itd.", rekao je Matić.

"Kompletno trebamo poboljšati prometnu kulturu i za to nam treba vremena. U kulturnijim zemljama se manje vozi bez vozačke dozvole jesu kazne odavno već strože i to je tamo sramota. I tamo kada netko vozi bez vozačke njegov prvi susjed ga prijavi. Kod nas to nije praksa, mi volimo pomagati jedni drugima, mi ne volimo, kako se to kaže, cinkati jedan drugoga", rekao je Husinec.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve više se bježi s mjesta nesreće

No veće kazne prouzročile su i pojavu koja se sve češće događa, a to je bijeg s mjesta prometne nesreće.

"Međutim trebalo se voditi računa i o ovim posljedicama koje ste naveli: Mi smo znali za to. Već sam više puta govorila o mogućnosti da ljudi zbog strogih kazni napuštaju mjesto nesreće, mislim da je to najteža posljedica. A i sva iskustva drugih država pokazala su da promjena kaznene politike doveli do toga da se efekti primijete i traju do godinu, godinu i pol, tada imate manje prometnih prekršaja i nesreća. Međutim nakon toga se ljudi prilagode i adaptiraju. Čovjek je biće prilagodbe", rekla je Mikuš.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Imamo jako veliki problem što ljudi bježe s mjesta nesreće. Oni pobjegnu, skrivaju se, gledaju traži li ih policija. Kad im susjedi, rodbina kažu da ih policija traži jave se, angažiraju dobrog odvjetnika da ih brani i tako stvore sebi bolji položaj. Znači vrlo moralno pokvareno", rekao je Husinec.

Otišli smo na priručni poligon za obuku vozača na zagrebačkom Prisavlju. Tamo budući vozači uče prve vještine upravljanja vozilom. Kako je osječkog glumca Aleksandra Bogdanovića ubio mladić bez položenog vozačkog ispita, a u činjenici da nije imao dozvolu njegova suputnica ni nakon tragične nesreće nije vidjela problem - zanimalo nas je što kažu vozački kandidati koje sam zatekao na poligonu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Vidim što se događa po vijestima, koliko je nesreća, poginulih, a najviše ih rade mladi vozači ili oni bez dozvole i ne bih to nikada napravila. Niti moje društvo nije takvo, a nisam niti ja takva. Nikada ne bih sjela u automobil s osobom bez položenog ispita", rekla je polaznica autoškole Ivana.

"Nikada mi nije palo na pamet voziti bez vozačke i smatram da je to neodgovorno ponašanje od maloljetne osobe kao što sam ja.  Što se tiče polaganja, mislim da ide super, da ću proći iz prve kao što sam mislio od početka i da će sve dobro proći", rekao je polaznik autoškole Tin.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pred nama je još puno posla da društvo uredimo prema standardima naprednih zemalja. Za to će trebati vremena i uključivanje cijele zajednice. Tek kada i kod nas postane sramota voziti bez vozačke dozvole, a vrlina upozoriti one koji to čine, tek tada ćemo se moći pohvaliti da smo ovaj problem gotovo iskorijenili i promet učinili sigurnijim. Za sve sudionike.

Brave
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Molitva prije zore
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Barbapapa
Brak na prvu Australija
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo