zbog nesreće na radu / Sud mu potvrdio više od 200 milijuna kuna odštete: Tvrtke od kojih se želi naplatiti - u strahu!

Ivanu Peši život je već punih trideset godina epska pravna bitka

19.6.2019.
20:25
VOYO logo

Godine 1989. na autocesti u Italiji otpala mu je rezervna guma. Podletjela je pod prikolicu i prevrnula mu kamion. Zbog višestrukih ozljeda i lošeg zdravstvenog stanja - Ivan Peša na bolovanju je proveo - godinu dana. Nije se više smio vratiti za volan kamiona. Tražio je odštetu. S 80-ak tisuća kuna, nakon nekoliko godina iznos se, zbog tada visokih kamata, popeo na pet milijuna.

Ivanu Peši život je već punih trideset godina epska pravna bitka. A nekad je bio vozač kamiona. I to na međunarodnim turama prema Bliskom istoku. Volio je svoj posao i dobro zarađivao. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tada sam imao dvije ispravne putovnice. Za Iran i za Irak, kako me ne bi proglasili špijunom jer su oni tada bili u ratu. To mi je uvijek bilo draže nego voziti na Zapad. Sve je tamo bilo sređeno", govori Ivan. 

U kamionu je proveo 16 godina. I jedino čega se bojao jest da mu u vožnji ne popusti nosač rezervne gume jer to je, kaže, najopasnije. Ono od čega je strahovao na kraju se i dogodilo, negdje kod Verone, davne 1989. godine. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Vozio sam nekih 15 minuta. Brzina je bila negdje oko 70 kilometara na sat koju sam tek postigao. Sva četiri šerafa su popucala. Otpao mi je kotač pod diferencijal i prikolicu – diglo me na stranu i na branik između traka autoceste i kamion se zaustavio. Zadnje čega se sjećam je eksplozija. Nije mi bilo plaćeno osiguranje. Spavao sam u kamionu četiri dana. Pio mlijeko, vodu i povraćao. Dok nisu iz firme došli s drugim kamionom", govori Ivan.

Teški potres mozga, ozljede diskova. Na bolovanju je bio godinu dana. Za to vrijeme sud je utvrdio iznos odštete. Veljko Miljević njegov je prvi odvjetnik. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zdravstveno stanje mu se pogoršava

"Radi se o najobičnijem predmetu naknade štete za nesreću na radu. Ono što je za običnog čovjeka najvažnije. On je za tu klasičnu nesreću u potpuno uobičajenom postupku pred tadašnjim Sudom udruženog rada imao nedvojbeno utvrđen iznos po iznosima štete potpuno uobičajenima koji se dosuđuju za takve posljedice", govori Veljko Miljević, odvjetnik.  

Nakon toga zdravstveno stanje mu se pogoršava. U kamion više ne sjeda, niti smije. Oduzete su mu profesionalne kategorije, a zbog smanjene radne sposobnosti premješten je na drugo radno mjesto. Pred tadašnjim Općinskim sudom u Zagrebu početkom devedesetih pokreću novi postupak. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Prvostupanjska presuda koja je klasika, čista klasika. U izreci se dosuđuje iznos  taj i taj. 20 000 maraka plus kamate. Nitko ne dovodi u pitanje ništa u vezi s tim iznosom. Idu žalbe na drugostupanjski – on potvrđuje presudu i ona je sposobna za izvršenje", objašnjava Miljević. 

Ovršni postupak trebao je uslijediti i završiti 1994. godine.U postupak se uključuju dvojica sudskih vještaka čiji je zadatak izračunati kamate. Zaključuju, na iznos od 80-ak tisuća kuna odštete koji mu je plaćen - ostalo još nepodmirenih 5 milijuna kuna! O tom iznosu Ivan Peša nije ni sanjao. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To je meni bio šok. To je golemi iznos i ja sam inzistirao da se to utvrdi. Kad je sud utvrdio, meni je bilo normalno da mi to pripada - tko više može reći da to nije moj novac?", govori Ivan. 

Mato Krmek njegov je sadašnji odvjetnik. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tada se na taj način računala kamata. Bila je 17 posto i računala se kamata na kamatu. To danas više nije moguće", objašnjava Mato Krmek, odvjetnik. 

No, tu počinju problemi. Slučaj postaje toliko zamršen da do danas nije riješen. Peša je vozio za tvrtku Kontinental prijevoz koja kasnije odlazi u stečaj, a koja je bila dio Zagrebačkih transporta, kasnije Croatiatrans grupe. Ista se 1994., kada se on pokušava naplatiti, raspada na, Peša sudu i dan danas tvrdi, 18 poduzeća. Među njima i Autobusni kolodvor. Za to ima i papire. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Trgovački sud 5. ožujka 2003. godine dostavlja potvrdu s 18 dužnika protiv kojih se može nastaviti ovrha. Od ovih 18 puno njih danas ne postoji, neki su otišli u stečaj, pripojili se drugim firmama, a mi danas imamo žive sljednike ZG Holdinga – Autobusni kolodvor, APP Požega, Čazmatrans nova i Croatia protekt. Nekom logikom smo krenuli prvo prema Holdingu jer je dobio najviše. A što je zanimljiva činjenica, zgrada Autobusnog kolodvora, na njoj je dan-danas upisan kao vlasnik Croatia transgrupe", objašnjava Krmek. 

Početkom 2013. godine Peša na Općinskom sudu u Zagrebu uspijeva ishoditi rješenje o ovrsi. S iznosom od čak 80 milijuna kuna ovršava Zagrebački holding koji je u međuvremenu preuzeo Autobusni kolodvor. No, u dva dana sve staje. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Sve se promijenilo preko noći"

"Pojavila se famozna potvrda sa 17 poduzeća i ovrha je obustavljena. I to je išlo sa žalbama", govori Krmek.

"Sve se promijenilo preko noći kad su dostavili potvrdu sa 17 poduzeća", govori Ivan. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pešin predmet tada se počinje vrtjeti po višim sudovima. Godine 2018. ponovno kreću na Holding – sve vrijeme tvrde: Autobusni kolodvor je pravni sljednik Croatia transgrupe. Holding i dalje tvrdi drugačije. Sud ovaj put ne odgađa ovrhu, već rješava žalbe. Ni dvadeset godina nakon pravomoćne presude Peša ne uspijeva naplatiti svoj dug.

Sporan je Autobusni kolodvor, za koji Zagrebački holding tvrdi da nije pravni sljednik poduzeća za koje je Peša radio u trenutku kada je doživio prometnu nesreću. Njegove tvrdnje, navodi se u priopćenju Holdinga, nisu osnovane zbog čega se i dalje vodi postupak na Županijskom sudu u Vukovaru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve to vrijeme na izdvojenom računu stoji blokiranih Holdingovih 23 milijuna kuna. Holding sada vodi novi spor. Pokušava Pešinu ovrhu proglasiti nedopuštenom. Općinski sud u Zagrebu u parničnom postupku trebao bi riješiti pomutnju nastalu oko pravnog statusa tvrtke Autobusni kolodvor.

Zagrebački transporti, stoji u Holdingovim prigovorima, navodno su prvo osnovali Autobusni kolodvor kao samostalno poduzeća, zatim ga je gradska skupština pretvorila u javno poduzeće, da bi ga u diobi 1994. Croatia trans pripisala sebi. Dva mjeseca poslije vraća mu se prvobitni status. Holding sudu tvrdi: kolodvor nikada nije bio u sastavu Croatiatrans grupe, osim kratkog razdoblja od lipnja do kolovoza 1994. kao posljedica nezakonitih odluka uprava tvrtki.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Postoje diobene bilance kad je Continental prijevoz prestao postojati. Sve ima crno na bijelo. Svaki upis na registru Trgovačkog suda - to me dobro slušajte - koji odstupa od toga je nevaljani upis. Čovjeka 'vitlaju' 20 godina bez pokrića. Treba li našem pravosuđu 20 godina da utvrdi pravno sljedništvo? Kamate i dalje rastu. To će Ivici Peši sve biti plaćeno ako ne umre – ali onda će biti plaćeno njegovoj djeci", kaže Miljević. 

Spis zna napamet

A Ivan Peša spis zna napamet. Citira čak i sve njegove brojeve. A skupilo ih se tijekom godina. Nije svoj život tako zamišljao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Već sam ga posvetio 30 godina i potrošio sam silan novac. Zato što me cijeli život proganjaju, a nisam ništa kriv", kaže Ivan. 

Pešin sadašnji odvjetnik lani kreće na drugu stranu. Pokušava štetu naplatiti od ostalih sljednika. Pa na Općinskom sudu u Požegi pokreće drugi postupak. Čazmatrans nova, Autoprijevoz Požega i Croatia protekt – nalaze se nasuprot Peši.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ne tražimo drugi iznos. Uvijek istih pet milijuna kuna s kamatom. Bilo tko nam to može ispuniti. Mi smo ovlašteni od svakog tražiti puni iznos. Njihovo je pravo kako će se registrirati između sebe", govori Ivan. 

Sud u Požegi nedavno donosi rješenje o ovrsi koje je šokiralo Croatiju Protekt, jednu od tri tvrtke u novom postupku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"9. svibnja primili smo od Općinskog suda u Požegi ovrhu u kojoj nas ovrhovoditelj Ivan Peša iz Zagreba, ovršuje na 202.728 milijuna kuna. Po presudi suda ovrha stupa na snagu odmah. Ovo nas je strašno šokiralo jer nismo ni znali da se protiv nas vodi ikakav sudski spor, nikada po ovom predmetu nismo ni dobili poziv za sud, a za ovrhovoditelja nismo nikada čuli", tvrde u Croatiji Protekt. 

Ne žele komentirati slučaj

Čazmatrans nova i Autoprometno poduzeće Požega ne žele komentirati slučaj. Navodno su se zbog ove ovrhe obratili Ministarstvu pravosuđa. Te tri tvrtke zajedno zapošljavaju više stotina ljudi i ovrha bi ih mogla odvesti u propast.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sud u Požegi tvrdi da su se žalili na rješenje pa ih upućuje u novu parnicu da odluku proglase nevažećom, no donosi i rješenje o privremenoj mjeri odgode i zabrani provođenja ovrhe. Na to se sada obje strane opet mogu žaliti. A Peša potražuje 202 milijuna kuna. Jer kamate rastu. 

"To je njihov problem. Fućka se nama za to. To su obmane. Vi ste sljednik određene pravne osobe, normalno da su morali znati", govori Ivan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Maratonski sudski postupak Pešin život pretvorio je u epsku borbu. Onu koju planira dobiti na sudu. Jer, kaže, nakon svega - ide do kraja. 

"Što se tiče 202 milijuna, mi smo pribavili literaturu i puno se razgovaralo – zakon kaže da se to mora tako izračunati. Ja sam uplašen i fasciniran iznosom. Ali ako je to tako, onda je to tako", govori Ivan. 

A uplašena je vjerojatno i druga strana. Nitko ne želi pred kamere, Holding u priopćenju ne želi u detalje, priopćenjem se obraća i Croatia Protekt. Čazmatrans Nova i autoprijevoznik iz Požege ne javljaju se.

No, iznos nije konačan.

I o njemu će sudovi još raspravljati, nakon što jednom utvrde, tko mu i mora li mu isplatiti, pravomoćnu dosuđenu odštetu za ozlijedu na radu.

Samit
fnc 15
Gajin svet
Cijena strasti
Hell's kitchen
default_cta
Azbuka našeg života
Tajne vinove loze
Ljubavna zamka
Alvin i vjeverice
Pevačica
default_cta
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Volio bih da sam ovdje
Brak na prvu
Playmobil
default_cta
Sumrak saga: Mladi mjesec
VOYO logo