SLUČAJ BI MOGAO NA SUD / Trake ispred tunela tek iscrtane, a već se raspadaju: Tko je kriv i koliko će košatati novi propust u HAC-u?

Umjesto da radove odrade sami, angažirali su kooperanta koji im je to naplatio više i posao odradio zastarjelom tehnologijom

10.12.2018.
20:10
VOYO logo

Umjesto da linije koje su postavljene prije dva mjeseca podignu razinu sigurnosti ispred 16 tunela - dogodilo se upravo suprotno. Iako su ove vibracijsko reflektirajuće linije postavljene nedavno, već sada izgleda kao da na cesti stoje godinama. Zbog loše izvedbe nemaju kvalitetnu ni potrebnu reflektivnost, a pritom i zadržavaju vodu. Provjera kvalitete radova od strane HAC-a pokazala je da su naručene trake ispred svih tunela loše napravljene i da ih treba zamijeniti.

"Izvršena su mjerenja i ustanovljeno je da postoje određeni nedostaci. Kako fizički tako i u pogledu retrorefleksije", kaže Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mjerenja su pokazala da minimalnu traženu dnevnu i noćnu vidljivost imaju samo linije pred južnom cijevi tunela Sv. Rok.

"Dakle u pogledu retrorefleksije imaju te nedostatke, a mi želimo da budu na vrlo visokoj razini i na taj način ipak očekujemo od izvođača da to izvede onako kako je propisano projektnom dokumentacijom", nastavlja Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uz to naši izvori iz HAC-a tvrde da je iscrtavanje linija koštalo 30 kuna po metru, 70 lipa skuplje nego da je isti posao obavio sam HAC. 

"Same cijene ne bih u ovome trenutku mogao komentirati, ali prema mojim saznanjima cijena je ista, odnosno slična kao i kod vanjskog izvođača", govori Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

HAC ima stroj za iscrtavanje takvih linija, ali tvrde da su posao dodjelili kooperantu jer je njihov stroj bio zauzet bojanjem linija na drugim lokacijama.

Kvalitetu izvedenih radova najbolje pokazuje traka ispred tunela Brezik gdje je pola materijala s trake već otpalo. Što ne čudi kada se zna kako su napravljene. Prije dva mjeseca RTL je objavio ekskluzivnu snimku njihova iscrtavanja zastarjelom tehnologijom uz pomoć pik trake.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uz to što tako iscrtane vibrolinije sada nemaju dovoljnu refleksiju, vozačima prijete i odlomljeni komadi tih linija, koje ophodarske službe HAC-a uopće ne uklanjaju.

"Naravno da ovakvi komadići mogu biti itekako opasni pogotovo ako preko njih prođe kamion ili autobus koji ima efekt usisavanja, odnosno njihove gume imaju taj efekt, i bacanja iza vozila i na taj način mogu izazvati puknuće vjetrobranskog stakla.", priopćuje Rajko Horvat, Zavod za cestovni promet Fakulteta prometnih znanosti.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Profesoru Horvatu s Fakulteta prometnih znanosti pokazali smo i jedan primjerak odlomljene trake. Njegovo stručno oko odmah je otkrilo misterij pucanja.

"Ovdje se može vidjeti da ugrađeni materijal nije bio slijepljen s asfaltom. Znači na ovom dijelu uopće nije slijepljeno i samo je ovo malo držalo i naravno da je to uzrok pucanja", govori nam Rajko Horvat iz Zavoda za cestovni promet Fakulteta prometnih znanosti. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na upit da li se štedilo, odgovara sljedeće: 

"Pa vjerojatno se štedilo, ali ni asfalt se nije pripremio da se takav materijal ugradi."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako je glavni HAC-ov inženjer u dopisu izvođaču napisao da je sada ugrožena sigurnost odvijanja prometa, tu rečenicu nije htio ponoviti pred kamerom. Čak ni kada smo mu pokazali kako naneseni materijal puca pod najmanjim pritiskom.

Postavili smo pitanje da li to može stajati još godinu dana?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Sigurnost prometa u ovom trenutku nije ugrožena obzirom da te vibro linije i zvučne linije i dalje imaju onaj efekat koji trebaju imati, a to je zvučni i vibrirajući efekt", odgovara Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

I to je u suprotnosti s  njegovim dopisom u kojem navodi kako je potrebno sve ukloniti i ponovno izvesti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Trenutno ovo je sada zimski period održavanja i vrlo je teško reći kada će taj rok biti. Dakle s obzirom da su sada utvrđeni nedostaci kakvi jesu, način uklanjanja istih će se definirati", govori nam Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

Horvat tvrdi - nema se što čekati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Nema opravdanja - zimski uvjeti ili nezimski uvjeti. Zakonom o sigurnosti prometa je propisano da cesta mora biti takva, građenje i održavanje, da udovoljava zahtijevima sigurnosti. Ovo sigurno neće biti sigurno za ostale sudionike prometa. A pogotovo ako je od materijala koji može biti sklizak pa kada padne kiša ili snijeg može izazvati efekt klizanja", kaže Rajko Horvat, Zavod za cestovni promet Fakulteta prometnih znanosti. 

Problem je i u tome što HAC želi da linije skine tvrtka SIGNALGRAD koja ih je i postavljala. Prema njihovoj procjeni odšteta i trošak uklanjanja linija iznosi 800 tisuća kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Po uočenim svim nedostacima napravljeno je izvješće i dalje će se svi nedostaci otklanjati o trošku izvođača", Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

U SIGNALGRADU tvrde kako njih uopće nije angažirao HAC već druga tvrtka u sklopu većih radova na tunelima. SIGNALGRAD je trebao samo postaviti linije, a vrijednost posla iznosila je 350 tisuća kuna. Tvrde da je na ovom projektu od početka bilo problema.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Projekti nisu bili precizni. Mijenjali su nekoliko puta. Mi smo molili investitora, budući da se ovakav tip linija radi isključivo na čisti asfalt, da se postojeće linije uklone. To nam nije odobreno. Mi smo morali raditi na 90 posto lokacija preko starih vibracijskih linija.", kaže Marko Sučić, član uprave SIGNALGRAD-a.

Za dokaz nam ustupaju i prepisku iz koje je vidljivo da su HAC upozorili na taj problem još u rujnu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Da se to uopće ne može strojno raditi, jer može doći do oštećenja samog stroja već na prvoj liniji", nastavlja Marko Sučić. 

Ovdje imamo stroj, gotovo isti kakav ima HAC za taj posao. Moglo se raditi strojno, radilo se ručno isključivo zbog njihove odluke da se ne skidaju stare linije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

HAC-ov glavni inženjer tvrdi - sve je bilo prema propisima.

"Ne bih se složio da je bilo propusta u tom dijelu, ali svakako kontorlirat će se kao do sada na vrlo visokoj razini i tražit će se od izvođača kao i do sada i ubuduće visok stupanj profesionalnosti", govori Marko Bujas, glavni inženjer HAC-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U SIGNALGRADU su nam pak dali uvid u građevinsku knjigu i građevinski dnevnik. Iz njih je vidljivo da investitor i nadzorni inženjeri nisu imali nikakve primjedbe. Štoviše, čak su napisali i da im je prihvatljiva kvaliteta materijala.

"Negdje krajem 10 mjeseca su ovjerene sve građevinske knjige, građevinski dnevnici, bez ikakve zamjerke, a sad se onda počelo postavljati da je nešto sporno.", govori Marko Sučić, član uprave SIGNALGRAD-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naknadna pamet nije jasna ni profesoru Horvatu. 

"Već u fazi same izrade njihovi kontrolori bi trebali izuzeti takav materijal, dati ga na ispitivanje i ako izvođač radova nije primjenio materijal dovoljno kvalitetan za tu razinu ceste, naravno da se mora odmah ukloniti i zaustaviti takvi radovi", govori Rajko Horvat, prometni stručnjak. 

U SIGNALGRADU podsjećaju da su dobitnici Zlatne kune, da zapošljavaju 45 ljudi te da se ovim poslom ne bave od jučer.

"U isto vrijeme smo radili posao istim materijalom, istim strojem u Vodicama, za to smo dobili ovjereni građevinski dnevnik i pohvale da smo izuzetno dobro napravili taj posao. Isti posao, isti materijal, isto sve", kaže marko Sučić, član uprave SIGNALGRAD-a.

Nadzorni inženjer iz tvrtke ZG-PROJEKT tvrdi da se retrorefleksija nije ni mogla mjeriti ranije. Prema standardu mjeri se od 30 do 60 dana nakon radova. No profesor Horvat tvrdi da se kvaliteta materijala i njegova postavljanja mogla utvrditi puno ranije.

"Očito da je izostao taj sustav kontrole, ne samo od Hrvatskih autocesta nego i od nadležnih inspekcijskih službi i dogodilo se ovo što se dogodilo. E to će sada biti jako opasno ako se ne ragira na vrijeme", govori Rajko Horvat. 

Zagrebačkoj tvrtki SIGNALGRAD skidanje 6500 metara linija i postavljanje novih, na njihov trošak, ne pada na pamet. Pogotovo ne nakon što su na sve potencijalne probleme unaprijed upozorili investitora. 

"Trenutačno smo u postupku komunikacije s njima i pokušaja da na razuman način, mirno riješimo spor. Mi se nadamo da neće morati doći do nikakvog spora ili parnice. Ukoliko će doći mi ćemo morati biti prisiljeni tužiti ih na trgovački sud jer nikako ne prihvaćamo da je posao izveden loše zbog naše krivice", kaže Marko Sučić, član uprave SIGNALGRAD-a.

Tražit će i dodatno vještačenje retrorefleksije jer je na uređaju kojim je mjeren odbljesak cijelo vrijeme pisalo da nije kalibriran.

"Sumnjamo da mjerenje nije izvedeno kako treba, ali nije ni čudo da te trake nisu kako bi trebale biti jer se ne smije raditi po starim trakama - na što smo ih i upozoravali. Napravili smo po njihovom naputku po starim trakama i sad se oni čude da nešto nije kako treba napravljeno. Stvarno neobično", govori Marko Sučić.

Sumnjaju i da je netko iz HAC-a namjerno poslao ralicu preko vibrolinija te ih tako oštetio prije nego dođe do novog vještačenja. Sve će vjerojatno završiti na sudu pa bi konačni ceh tuđe nesposobnosti mogli opet platiti  građani.

Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo