PRVACI AUTOINDUSTRIJE / Zašto se trebamo ugledati u Slovačku? 380 robota i 3800 ljudi u 24 sata proizvede 1400 automobila!

Ekipa Potrage svjedočila je impresivnom prizoru dok su jedan za drugim automobili izlazili s trake jedne od najvećih tvornica u Slovačkoj

18.9.2019.
20:42
VOYO logo

S više od milijun automobila na godinu, autoindustrija čini gotovo pola njihove ukupne industrijske proizvodnje. Ona u zemlji od samo pet milijuna stanovnika zapošljava čak 250.000 ljudi. Tri smjene neprekidno rade 24 sata na dan, pet dana u tjednu. Od ovoga Slovačka živi. Nevjerojatnih 1400 automobila proizvede se u samo jednoj od četiri velike tvornice koliko ih je u Slovačkoj.

Pogađate, ovakav uspjeh zemlji se nije dogodio slučajno. Povijest slovačkih automobila počela je 1913. s "drndičkom", prvim autom koji je tu proizveden. Proizvodili su poslije Slovaci i neke, čak i za to vrijeme, staromodne aute, najviše za potrebe državnih službi. Godine 1992. su se razišli s Česima, otišla je Škoda i skoro je sve stalo. I Slovačka je prošla jednu ne baš lijepu privatizaciju. I ovdje su mutni tipovi za male novce dobivali pa rasprodavali i gasili tvornice. Ali znate što? Slovačka se industrija ipak uspjela podignuti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najviše zahvaljujući stranim investicijama. Priču o slovačkom uspjehu počinjemo u Žilini, industrijskom gradu od osamdesetak tisuća ljudi koji me malo podsjetio na naš Sisak. Tu žive metalci koji znaju i žele raditi, ali industrija se polako počela gasiti. Tad je stigla 2003. g. - početak revitalizacije. Kia je ovdje otvorila jedinu tvornicu u Europi koja je povukla cijeli kraj. 

Kia Motors Slovakia zapošljava 3800 ljudi

"Kia Motors Slovakia zapošljava 3800 ljudi. Prošle smo godine proizveli 333.000 automobila i gotovo pola milijuna automobilskih motora", kaže Ján Žgravčák, glasnogovornik Kije u Žilini. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odjednom je došao posao za cijeli kraj čiji su stanovnici vični radu s metalom. Od njega sve i počinje. Na početku proizvodnog puta automobila nalazi se samo rola aluminija. Za 16 sati od jedne role nastat će karoserije za čak 18 automobila. Teška industrija u Žilini opet radi, ali spojila se s najmodernijom robotikom koja je pristigla iz Koreje. Zanimalo nas je: zašto se to dogodilo baš u Slovačkoj?

"Članstvo u Europskoj uniji bilo je jedan od najvažnijih faktora zbog kojih je Kia odabrala Slovačku za gradnju svoje jedine europske tvornice. Kao valutu koristimo euro pa je tijek novca mnogo jednostavniji nego u slovačkim krunama koje smo imali prije", govori Žgravčák.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvu tvornicu otvorio Volkswagen

Do 1991. godine u Slovačkoj nije bilo nijedne tvornice. Tad je Volkswagen otvorio prvu u Bratislavi. 2003. godine PSA je otvorio je pogon u Trnavi, godinu poslije Kia je krenula u Žilini, a lani je s radom počela i tvornica Land Rover/Jaguar u Nitri. Prosječna plaća u Slovačkoj je dvjestotinjak kuna viša nego u Hrvatskoj. Iznosi oko 6600 kuna. No, u autoindustriji su plaće dvostruko više. 

"Sustav obrazovanja još ne prati naše potrebe i moramo ga jako gurati. Ove smo godine imali prve polaznike dualne škole koju mi podržavamo. U regiji imamo besplatne srednje škole i pripremamo operatore kako bi znali raditi točno ono što nam treba", kaže Žgravčák.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U školama se poslu uče moderni mehaničari, dizajneri ili pak robotičari koji su u stanju uskladiti nanometarski precizan ples robota. Njih čak 384, triput više nego što ih ima u cijeloj Hrvatskoj, sinkronizirano rade u Žilini. Ipak nedovoljno jer i u Slovačkoj nedostaje kvalificiranih radnika. Stoga ih uvoze iz Ukrajine, Bugarske i Srbije. Nakratko se iz Žiline selimo u Trnavu, u kojoj PSA proizvodi Citroëne i Peugeote. Svi ovi auti proizvedeni su tamo i čekaju transport do kupaca diljem svijeta. U Trnavi smo sa slovačkim ministrom gospodarstva razgovarali o tome kako su uspjeli privući ne jednu, već četiri velike tvrtke.

"Prije nekoliko godina imali smo velik problem s nezaposlenošću. Poticali smo poslodavce da otvaraju nova radna mjesta, što smo plaćali i gotovinom. Davali smo novčanu potporu za kupnju tehnologije, ali i porezne olakšice na razdoblje od pet ili deset godina. To je bila vladina potpora investitorima", govori Peter Žiga, slovački ministar gospodarstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nezaposlenost s 20 pala na 6 posto

U međuvremenu im je nezaposlenost s gotovo 20 pala na 6 posto. Zato mi je i sam premijer pojasnio kako više ne nude silne subvencije.

"Nisam obožavatelj carinskih ratova ili ratova poticajima. Mislim da treba stvoriti dobro ozračje. Morate imati dovoljno obučenih, vještih i obrazovanih ljudi koji imaju dobru produktivnost. Morate ponuditi i dobru kvalitetu", govori slovački premijer Peter Pellegrini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Autoindustrija je baš u ovom trenutku na velikoj prekretnici. Ispod ove cerade skriva se jedan od uzroka promjena. Peugeot E208 prvi je model na struju proizveden u Trnavi. Događaj jako važan ne samo za tvornicu koja prati trendove već i za zemlju pa je automobil otkrio sam premijer. Zbog elektrifikacije i sustava autonomne vožnje, koji mijenjaju dosadašnje šprance u proizvodnji, neki će se proizvođači možda seliti u druge zemlje.

"Imamo veliku konkurenciju, i ne više unutar Europske unije, već i u zemljama Afrike i Zapadnog Balkana. Moramo biti oprezni kako tvrtke ne bi pobjegle i preselile proizvodnju u te zemlje", kaže Pellegrini

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tu je možda prilika za Hrvatsku, što je ljetos Mate Rimac detaljno predstavio premijeru i ministrima koji su obišli pogon Rimac automobila. Tu su bili i predstavnici Porschea, kao i Hyundaija, tvrtke koja ima četiri puta veće prihode od cijelog hrvatskog BDP-a. Palo je obećanje da će se barem vidjeti može li se nešto pokrenuti.

"Ne samo stvarati povoljno ozračje već možda u zajedničkom promišljanju vidjeti koji bi mogli biti još vidljiviji, konkretniji potezi Vlade koji bi dali svojevrsni pečat kao signal automobilskoj globalnoj industriji", kazao je Andrej Plenković, predsjednik Vlade 28. lipnja ove godine. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hrvatska je zemlja koju se zaobilazi

Karta jasno pokazuje kako su obližnje zemlje uspjele učiniti ono o čemu mi maštamo. Slovački susjedi Česi proizvode Škode, Toyote i Volkswagene. U Poljskoj se rade Fiati, Opeli i Volkswageni. U Rumunjskoj - Ford i Renault. U Austriji se proizvode modeli za tri različita proizvođača. BMW otvara novu tvornicu u Mađarskoj, u kojoj već proizvode Mercedes i Audi. U Sloveniji se proizvode Renaulti, a Fiati u srpskom Kragujevcu. Hrvatska je zasad zemlja koju se zaobilazi, što je šteta jer autoindustrija donosi mnogo više od pukih radnih mjesta u tvornicama. U Slovačkoj je čak 300 proizvođača koji rade samo dijelove, slično kao naš AD Plastik koji proizvodi branike za razne brendove. Proizvođači su tvornici u Žilini isporučili i neke od dijelova. Sad kad se u pogonu u Žilini aluminijsko tijelo spojilo sa šasijom i motorom, možemo govoriti o autu. Roboti, opet nevjerojatno precizno, u njega stavljaju kontrolnu ploču težu od 50 kilograma. Ljudi zatim rade one manje teške poslove poput pričvršćivanja. No, kod nas bi bilo lijepo vidjeti ne samo aute, već i tvornice u kojima se oni proizvode.

"Prometna infrastruktura je jako potrebna. Sad je problem to što nije dovršena autocesta. Imamo autocestu samo do Bratislave, a ne i do istočnog dijela pa je ta nedovršena autocesta velik problem. Koristimo se vlakovima i kamionima", govori Žgravčák.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako nešto Hrvatska ima, to su dobre autoceste. Doduše, ima i tromu birokraciju i jako visoka porezna davanja, što nam ne ide u prilog. No, imamo još nekih strateških prednosti.

"Imate luke na moru, što je golema prednost. Mi se koristimo lukom Kopar u Sloveniji kako bismo dijelove iz Koreje i Kine dovezli do Slovačke. Ali morate educirati ljude kako biste imali sposobne radnike", govori Žgravčák.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rimac je optimističan

Sigurno ne možemo ponuditi jeftiniju radnu snagu od istočnijih susjeda, no Mate Rimac optimistično gleda na našu perspektivu. 

"Prednost je što nema drugih proizvođača. U drugim zemljama konkurencija je već tolika da nemaju radne snage. Iako je kod nas zadnjih godina bio egzodus pa je radna snaga otišla u druge zemlje. Ali mislim da tu imamo priliku i vratiti dio ljudi koji je otišao. Osim toga i obrazovanje nam je dosta dobro, ali ga treba usmjeriti prema konkretnim industrijama. Možda je dosta bilo usmjereno na brodogradnju, a sada ga usmjeriti na automobilsku industriju bila bi prilika", govori Mate Rimac, osnivač i direktor tvrtke Rimac Automobili. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Radnici u Kijinoj tvornici u Žilini odradili su proizvodnju do samoga kraja. Posljednja u lancu je OK linija. Tu se svaki auto prvi put pali i ide na provjeru na kojoj mora proći četiri kilometra testiranja. Sportage će se pridružiti više od milijun drugih automobila koji su proizvedeni u jednoj zemlji koja je prema podrijetlu ljudi, veličini, poziciji i povijesti jako slična Hrvatskoj. 

"Želim sve najbolje našim hrvatskim prijateljima, ali vjerojatno nećete dosegnuti naše brojke jer Slovačka je svjetski prvak kad govorimo o proizvodnji automobila po stanovniku. Zbog ovog novog modela i povećanja broja proizvedenih automobila, i iduće ćemo godine zadržati tu poziciju", kaže Pellegrini

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trebamo li kopirati slovački model?

No, možda Hrvatska i ne treba kopirati slovački model. Već je i otvaranje tvrtki koje proizvode komponente dobar put, ali jasno je da bez stranih investicija ne možemo imati još pedeset AD Plastika ili Rimac automobila.  

"Ne mora biti proizvođač kao u Slovačkoj koji napravi cijeli auto ili kao što je u Kragujevcu Fiat. Ali postoji puno dodane vrijednosti i u ovim drugim segmentima. To može biti BOSH, ZDF, koji je najveći investitor u Srbiji koji gradi pogone za električne sustave, gdje će se proizvoditi električni motori za Mercedese, Audije i tako dalje. Kroz industriju dobavljača se također puno toga može napraviti. Ali jedan veliki proizvođač - to je golema investicija koja povlači i hrpu dobavljača za sobom. To bi baš bio 'hattrick'. Ali možda se može krenuti manjim koracima", kaže Rimac

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi korak treba biti transformiranje obrazovnog sustava da proizvodi nove stručnjake jer već za pet do najviše deset godina kompletna će se autoindustrija promijeniti. I Slovaci su svjesni toga da ih čekaju jako teške borbe u obrani titule svjetskog prvaka.

Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo