što se to događa? / Astronomi stalno pronalaze tajanstvene prstenove u svemiru i ne znaju ih objasniti: 'Nikada prije nismo vidjeli nešto slično'

Foto: Shutterstock

Isprva su posumnjali na softversku grešku. No, ubrzo smo potvrdili da su stvarni, koristeći druge radio teleskope.

23.5.2021.
Shutterstock

Posljednjih nekoliko godina astronomi su u dalekom svemiru primijetili pregršt gigantskih i gotovo savršenih objekta kružnog radijusa i sjajnih rubova. To su objekti nepoznate vrste, o kojima astronomi nikada prije nisu izvještavali. Izgledaju poput udaljenih prstenastih otoka te su nazvani “rijetkim radio krugovima”.

Zbog nedostatka objašnjenja njihova podrijetla, znanstvenici ih nazivaju Neparnim radio krugovima ili ORC-ima. Znanstvenici još uvijek točno ne znaju koliko su  udaljeni ali ono što je poznato jest da su objekti pronađeni izvan galaktičke ravnine, piše Live Science

Sve je započelo u rujnu 2019. godine kada je Anna D. Kapińska iz Nacionalnog opservatorija za radio astronomiju u Socorru u Novom Meksiku otkrila prvi neobični krug. Nakon toga je održala prezentaciju na kojoj je pokazala zanimljive objekte koje je pronašla dok je pregledavala nove radioastronomske podatke.

Prizor sablasnog kruga

Naime tada je počela primjećivati vrlo čudne oblike koje nije mogla  uklopiti u bilo koju poznatu vrstu predmeta. Među njima bila je i fotografija koju je Kapinska označila kao WTF?, a bio je prizor sablasnog kruga, koji je samo stajao u svemiru poput bizarnog prstena.

Znanstvenici su tada zaključili: "Nitko od nas nikada prije nije vidio nešto slično, a nismo ni slutili što je to".

Posljednji svemirski spektakl /

Hladno, mračno i usamljeno: Umiranje svemira obilježit će tama, ali nešto bi u njemu moglo svijetliti

Posljednji svemirski spektakl /

Nekoliko dana kasnije, astronom Emil Lenc pronašao je drugi, još sablasniji krug i tako je priča krenula. Kapinska i Lenc počeli su ispitivali nove slike za projekt Evolucijska karta svemira (EMU), napravljene CSIRO-ovim revolucionarnim novim australijskim teleskopom kvadratnog polja Pathfinder (ASKAP).

Puno nepoznanica

Kada je Kapińska primijetila četiri svijetla radijska kruga uočila je da kada su teleskopi pokušali gledati objekte u drugim valnim duljinama, poput optičkog svjetla koje naše oči koriste, oni nisu bili vidljivi  što je ih natjeralo da ih nazovu čudnim radio krugovima (ORC). Još čudnije, svaki od ORC-a imao je galaksiju smještenu gotovo točno u svom središtu. Sva četiri ORC-a svijetle na radiovalnim duljinama, ali su nevidljivi pod infracrvenim ili rendgenskim svijetlom. Dva objekta od njih imaju galaksije na svojim središtima pod vidljivim valnim duljinama, što implicira da su mogli nastati u tim galaksijama. Dvoje ORC-a čine se vrlo bliski jedan drugome, što znači da postoji mogućnost da su sličnog podrijetla.

Astronomi su do sada uspjeli utvrditi da su oni udaljeni nekoliko milijardi svjetlosnih godina i potencijalno veliki kao nekoliko milijuna promjera svjetlosnih godina. Nitko prije nije vidio nešto slično, a u radu objavljenom prošle godine tim je ponudio niz potencijalnih objašnjenja što bi moglo biti, uključujući kvarove na slikanju, iskrivljenja u svemirskom vremenu poznata kao Einsteinovi prstenovi ili novu vrstu ostataka od eksplozije supernove, zatim da je riječ o galaksijama sa zvijezdama u nastajanju, planetarnim maglicama i gravitacijskim lećama.

Gajin svet