neviđen prizor / Bili smo u Samoboru u koji je stiglo čak 4000 spačeka: 'Kad sjednete unutra, vi ste drugi čovjek'

Prodano ih je 4 milijuna, a onda se 1990. francuski 'narodni automobil', odnosno Citroën 2CV, prestao proizvoditi

30.7.2019.
22:47
VOYO logo

Auto koji može prevesti četiri osobe, vreću od 50 kilograma krumpira ili pšenice i u kojem se jaja u košari neće razbiti bez obzira na teren po kojem vozi. E tako je prije 71 godinu zamišljen spaček - automobil koji je kao možda nijedan drugi - izazivao polemike, dvojbe, podsmjeh, ali i oduševljenje.

Prodano ih je 4 milijuna, a onda se 1990. francuski "narodni automobil", odnosno Citroën 2CV, prestao proizvoditi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

29 godina kasnije - i dalje ima brojne obožavatelje: njih 4000 iz cijelog svijeta upravo je stiglo u Samobor.

34 konja, 4 brzine, s gumama od 15 cola, hvata svaku krivinu. Kišobran na kotačima i ljepša verzija traktora - po autocesti ide do 130 km/h - ako mu pomogne vjetar.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sa svojih 500 kilograma na proizvodnu traku došao je kao odgovor na Hitlerovu "bubu" (Volkswagen). U prvih deset godina bio je dostupan samo u sivoj boji. Na osnovi spačeka Citroën je kasnije predstavio modele sa snažnijim motorima i kočnicama: Dijanu i Ami. Ali spaček je spaček! 

U Njemačkoj su ga zvali "patka", u Norveškoj "željezni krevet"

"Prvo je bio bijel pa smo stavili naljepnice. Vjerojatno je najljepši zebra 2CV. Bio je na svakom svjetskom sajmu od 1987. godine." To je puno kilometara? "Da, puno kilometara. Bio je u Meksiku, Maroku", kazuje nam Jack iz Londona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Njemačkoj su ga zvali "patka", u Norveškoj "željezni krevet". U Španjolskoj je imao više imena, primjerice: žaba, koza ili dva konja. A na području bivše Jugoslavije poznat je kao - spaček.

Od 1944. do 1988. proizvedeno je 3,8 milijuna spačeka - a danas ih je u Samoboru čak 4000 i to iz svih krajeva svijeta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svih modela, boja, životinjskih uzoraka - kreativnosti ne nedostaje kod vlasnika ovih izdržljivih "pila". 

L'Marki posljednjih 30 godina posjećuje susrete spačeka. Iako su mu trebala dva tjedna, stigao je i u Hrvatsku. Njegov francuski prijatelj ipak možda neće moći prijeći 1700 kilometara koji su pred njim sljedeći tjedan. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisu kvarljivi ako ih čuvate

"Čuje se čudan zvuk, ne znamo otkuda dolazi, pokušat ćemo riješiti problem. Držimo palce. Treba nam puno sreće", ističe Francois.

Nisu kvarljivi ako ih čuvate, a ono što se svim vlasnicima ovog "ružnog pačeta" sviđa jest to da ako i dođe do kvara, toliko je jednostavan da ga svatko može popraviti. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na jednom mjestu Marokanci, Norvežani, Francuzi... Imaju kamp, buvljak, kupalište, restoran, ali i Muzej spačeka. 

Traction najbrži automobil 50-ih godina 20. stoljeća, koji su najčešće vozili gangsteri, danas je jedan od najskupljih automobila na ovom sajmu. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovisno o popravcima, cijena mu ide i do 50 tisuća eura, a mogao bi pronaći i kupca ovih dana na susretu.

"Spaček je oldtimer, ali mi ga vozimo svakodnevno. Ne priznajemo da ga moramo voziti u određenom momentu na izložbu ili susret. Ide na putovanja i godišnje odmore", ističe organizator Goran Skrbin.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Klub hrvatskih ljubitelja baš ovog modela Citroëna već četiri godine priprema ovaj susret, a već je prestiž i to što su ga uspjeli dovući baš u Samobor, umjesto konkurentskih gradova iz Italije ili Švicarske. Okupio je sve svjetske ljubitelje, ali i domaće. Domoljubni spaček Marko je kupio prije 18 godina za 1000 eura - a sada ga može prodati za najmanje 5 tisuća.

"Kad sjednete unutra, vi ste drugi čovjek. To je sasvim nešto drukčije, opušteniji ste, zaboravite na probleme i kilometri su vam drugačiji skroz", govori Mario Očić, vlasnik spačeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tjedan dana susreta organizirat će se test spretnosti u vožnji u muškoj i ženskoj kategoriji, natjecanje u crtanju za djecu, a tu su i koncerti svaku večer.

"Naravno rock'n'roll koncert zato što je spaček zvuk rock'n'rolla", kaže organizator Darko Zornjak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I kao i rock'n'roll, spaček nikada neće umrijeti. 

Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo