studija dala dobru predodžbu / Znamo li kako su dinosaurusi zbilja izgledali? Fosil ovog Psittacosaurusa bi mogao dati odgovor na to pitanje

Foto: wikia commons

Fosil slatkog, ali pomalo čudnog dinosaurusa poznatog pod imenom Psittacosaurus ili ''papiga gušter'' mogao bi otkriti kako su dinosaurusi izgledali

16.9.2016.
wikia commons

Prema studiji objavljenoj u Current Biology, tim znanstvenika sa Sveučilišta u Bristolu rekonstruirao je fosil Psittacosaurusa, dinosaurusa koji je ličio na pticu, kako bi otkrili raspored boja na njegovom tijelu.

Psittacosaurus je živio prije 100 do 123 milijuna godina, a bio je veličine purana, imao je kljun sličan pticama, nakostriješen rep i rogove koji su izlazili iz obraza.

Kako bi znanstvenici mogli rekonstruirati papigu guštera i njegov raspored boja na koži, morali su sačuvati melanin koji se nalazio na fosilu i onda ga staviti na 3D model dinosaurusa. To su učinili uz pomoć paleoumjetnika Boba Nichollsa.

''Naš Psittacosaurus je rekonstruiran izvana i iznutra. Ima tisuću ljuski različitih veličina i oblika, a samo su djelomično pigmentirani. Bio je to težak proces, ali barem imamo najbolju predodžbu kako su dinosaurusi zbilja izgledali'' rekao je Nicholls.

Rekonstrukcija je otkrila da je Psittacosaurus imao tamniji gornji dio tijela i svijetli donji dio. Ovakav raspored čest je kod životinja koje se mogu kamuflirati, a to je kod Psittacosaurusa značilo da je živio na prostorima gdje se mogao sakriti od grabežljivaca, kao šuma s difuziranom svijetlošću.

''Na fosilu je ostalo tragova kamuflaže, koja je funkcionirala na suprotno osvjetljivanje sjene na tijelo, pa se tako životinja činila plosnatom grabežljivcima. Ostali smo fascinirani na koji je način boja pomogla ovom malo dinosaurusu da preživi'' rekao je voditelj studije dr. Jakob Vinther.

Ova studija također djelomično odgovara na pitanje jesu li dinosaurusi imali perje kojeg je postavio Stephen Bodio u Bird Magazinu.

Toma