sve je povezano / Utječe li Sunce na mikrobiom naših crijeva?

Foto: Pixabay

'Iz moje je studije teško zaključiti koliko je izlaganje Suncu dovoljno za proizvodnju vitamina D u organizmu', kaže autorica studije

29.10.2019.
Pixabay

Vitamin D koji dobivamo iz sunčeve svjetlosti ključan za zdravlje. Manjak ovog vitamina povećava rizik za razvoj multiple skleroze i upalne bolesti crijeva. Tim znanstvenika sa Sveučilišta British Columbia u Vancouveru otkrio je da naša crijeva reagiraju na UVB zrake.

Jednostavni načini kojima možete zaštiti svoju kožu od sunca

Kada su ispitanici koji su patili od manjka vitamina D  bili u tri navrata izloženi UVB zrakama, mikrobiom njihovih crijeva se promijenio, postavši sličniji mikrobiomu ispitanika koji nisu imali deficiti ovog vitamina. Rezultati studije objavljeni su u časopisu Frontiers in Microbiology.

Tijekom istraživanja devet žena uzimalo je vitamin D puna tri mjeseca, a 12 ih nije. Sve su imale svijetlu kožu.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Duhanski dim sadrži najmanje 70 kemikalija koje su kancerogene i može uzrokovati rak pluća, ali još 16 vrsta raka, poput raka debelog crijeva ili raka dojke. Procjene upućuju na to da oni koji puše između 1 i 14 cigareta dnevno imaju osam puta veći rizik umiranja od raka pluća u odnosu na nepušače. Ljudi koji su počeli koristiti solarij prije 35. godine života imaju 87 posto veću vjerojatnost obolijevanja od malignog melanoma u usporedbi s onima koji nikad nisu išli u solarij. I obično sunce šteti, a najopasnije su opekline i to one nastale u ranijoj životnoj dobi, kažu znanstvenici.

(FOTO: Shutterstock)

Ispitanice koje su uzimale suplemente imale su dobru razinu vitamina D u krvi,  dok je kod onih koje nisu uzimale (osim kod jedne) zabilježen manjak vitamina D.

Sve su sudionice imale tri seanse izlaganja UVB zrakama nakon čega je kod svih, bez iznimke, zabilježen porast vitamina D.

Zatim su usporedili sastav mikrobioma crijeva svake ispitanice. Otkrivene su značajne promjene u skupini koja je na početku eksperimenta imala manjak vitamina D.

"Prije izlaganja UVB zrakama te su žene imale manje raznoliki uravnotežen mikrobiom crijeva od onih koje su uzimale vitamin D u obliku dodatka prehrani", napominje viši autor studije, profesor Bruce Vallance.

Osip od sunca: kako si sami možete olakšati neugodan osip

"Otkrili smo da je vitamin D glavni pokretač promjene mikrobioma, objasnila je autorica studije Else Bosman za Medical News Today.

"Poznato je da UVB zrake proizvode vitamin D, a sada počinjemo razumijevati da je taj vitamin važan za održavanje zdravlja crijeva", dodaje.

"Iako su se te činjenice znale pojedinačno, ovo je prva studija koja ih povezuje. Rezultati su bili iznenađujući na način da je snažan učinak vidljiv u roku od tjedan dana", nastavlja Bosman.

Na pitanje koliko vremena treba provesti na suncu kako bismo povećali razinu vitamina D, autorica poziva na oprez. "Tijekom studije koristili smo specijalizirane UVB žarulje koje ne izazivaju opekline. To je bila terapeutski korištena 'fotokupka' u kliničkim uvjetima", objasnila je.

"Iz moje je studije teško zaključiti koliko je izlaganje Suncu dovoljno za proizvodnju vitamina D", zaključuje autorica studije.

Toma