Savjeti stručnjaka
Što je mentalni trening ili kako kvalitetno raditi na sebi?
Pexels

Psihologinja Ana Kotzmuth objasnila nam je kako uz različite alate i tehnike moguće voditi promjene u smjeru vlastite sreće

Mentalni trening je skup alata i tehnika koji proizlaze iz primijenjene psihologije. Njih možete koristiti kako bi unaprijedili vlastiti fokus, održavali motivaciju stabilnom ili postigli emotivnu kontrolu. Nazivamo se Mentalnim treningom jer je potrebno trenirati kako bi postigli promjenu ili ostvarili uspjeh na nekom od ovih područja. Nažalost, ljudi većinom očekuju da će se promjena dogoditi preko noći ili da vas jedno inspirativno predavanje (ili seminar) može preobraziti “preko noći”. Sve što danas jesmo, postigli smo tako da smo se mijenjali malo po malo. Tako se možemo i dalje mijenjati, ali u planiranom i osviještenom smjeru. To je ono što vam Mentalni trening nudi - vođenje promjene u smjeru vlastite sreće.

Što su to alati i tehnike Mentalnog treninga?

Osobu koja odluči raditi na sebi učimo koristiti alate Mentalnog treninga svakodnevno. Uzmimo za primjer vježbu disanja. Naše tijelo je neodvojivo od naših misli ili naših emocija. Ako utječemo na jedno i drugo će se mijenjati. Budući da emocije nemamo pod direktnom kontrolom, moramo naučiti kontrolirati ostalo - odnosno ono što imamo!

Dokaz za to ste vi sami: pokušajte sad (dok čitate ovaj tekst) naljutiti se ili recimo osjetiti osjećaj sreće i blagostanja. Teško da ste u tome uspjeli, nije li tako? No, ako vam kažem da zamislite prvi poljubac, prvu ljubav ili posljednju situaciju koju ste imali u prometu - vjerojatnost pojave navedenih osjećaja raste. Vidite, vaše misli su potakle vaše osjećaje, a tijelo je popratilo cijelu priču određenom reakcijom. Ta reakcija nije uvijek dobra za nas jer nas može izbaciti iz kontrole ili nam zamagliti sposobnost racionalnog zaključivanja. U stresnim situacijama može nam se činiti čak i da smo naglo “oglupili”.

Trbušnim disanjem mi treniramo suprotnu reakciju od one koja se događa kad smo pobuđeni. Primjerice, u stresnim situacijama počet ćete disati plitko i neproduktivno. Duboko disanje kreće iz “trbuha” i opušta naš organizam. Ne samo tijelo nego i naš um. Trening trbušnog disanja omogućava vam korištenje tog disanja onda kad treba, bilo to u prometu ili kod prvog poljupca! Dakle, trbušno disanje može nam sačuvati mir i “hladnu glavu”, a to svima dobro dođe.

Mentalni trening i tjelesno vježbanje

Kod tjelesnog vježbanja postoji jedna zanimljivost. Možemo trenirati tako da razmišljamo o drugim stvarima, primjerice o tome što ćemo danas kuhati ili jesmo li upalili perilicu rublja prije izlaska iz kuće, a možemo i razmišljati o onome što u tom trenutku radimo - o vježbanju.

Prednost drugog načina je u tome što tada trening iskorištavamo u punom smislu riječi, činimo ga inteligentnim. Osviješteni trening ima puno veće efekte na naše zdravlje i tjelesni izgled u odnosu na onaj koji je tek “odrađen”. Također, Mentalni trening (MT) će vas naučiti graditi mindset rasta (growth mindset) koji je usmjeren na angažman i izazove. U treningu to znači da ćete više uživati u procesu i da će napredak bit jasniji i vidljiviji te lakše mjerljiv. Danas nije lako postići napredak i prepreke nas obeshrabruju na svakom koraku. Osoba koja je usmjerena na rezultat, umjesto na proces, doživljava frustraciju i lakše odustaje od postavljenih ciljeva.

Mentalni trening se koristi u svim životnim područjima, ne samo u tjelesnom vježbanju ili u sportu. Uostalom, sve se životne situacije mogu donekle usporediti sa onima u sportskom okruženju. Svatko igra neku životnu utakmicu i za nešto se bori.

Proces rada na sebi

Mentalni trening je u početku edukativan proces. S vremenom, kako osoba usvaja teoriju, MT prelazi u praktičnu primjenu krojenu za svakog pojedinca. Svi smo mi različiti i ono što odgovara jednom ne mora i drugome. Tek kada osoba uklopi tehnike i alate MT-a u svoju svakodnevicu možemo reći da je pravi trening počeo. Uz male pomake na više životnih područja osoba može očekivati velike promjene dugoročno.

Ono što je zanimljivo je to da ljudi koji uđu u proces Mentalnih treninga imaju određene ciljeve i želje no često ih redefiniraju i učine primamljivijima i osobno važnijima. Zabluda je da osoba koja kreće raditi na sebi treba mijenjati svoju osobnost ili svoj karakter. Naša je vizija da, kroz proces rada na sebi, zapravo postajete sve više autentični vi. Osoba se ne mijenja nego postaje sve više svoja.

Ana Kotzmuth (Foto: privatni album)

Mi smo tvrtka koja ima misiju biti dostupna svima. Svačije je pravo ostvariti napredak i ostvariti osobnu verziju izvrsnosti. Upravo zato oganiziramo niz besplatnih predavanja, radionica, a također i pišemo priručnike pomoću kojih možete upoznati Mentalni trening i početi proces rada na sebi. Upamtite za kraj, nikad nije prekasno početi raditi na sebi, a nikad nije ni prerano!

Ana Kotzmuth je psihologinja i Mentalna trenerica. Cijelu karijeru provodi u savjetodavnom radu sa stotinama sportaša, sportašica, managera, glumaca, pustolova ali i sa ostalima u potrazi za izvrsnošću. Predstavlja dio tima vrhunskih sportaša poput Damira Martina (srebrni veslač iz OI Rio 2016.), Lovre Majera (najbolji mladi nogometaš 2017. i 2018.) i Ivana Raiča (kapetan odbojkaške reprezentacije hrvatske). Uz Igora Čerenšeka bila je član tima Davora Rostuhara, jedinog Hrvata na Južnom polu 2018. godine.

Pročitajte još:

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!