Zdravlje
Deset supernamirnica za zdrave dojke
www.profimedia.hr

Knjiga 'Dojke: priručnik za vlasnice' dr. Kristi Funk u izdanju Planetopije pravi je vodič za svaku ženu - smanjite rizik od raka i donesite prave odluke

Donosimo vam savjete iz knjige koja vam može pomoći da smanjite rizik za obolijevanje od raka, kao i rizik za recidiv na temelju zdravih prehrambenih odabira i promjena životnog stila, a sve to potkrijepljeno temeljitim i pouzdanim zdravstvenim istraživanjima. 

Deset supernamirnica za dojke:

1. Kupusnjače i lisnato zeleno povrće

Preporučeno za tebe

Brokula, cvjetača, kupus, kelj pupčar, repa, rotkve, potočarka, kelj, rikola, raštika, bok choy i blitva.

Velika količina izotiocijanata iz kupusnjača mogla bi biti osnovni razlog smanjenja vjerojatnosti obolijevanja od raka dojke. Da se postigne maksimalna dobrobit, jedite ih lagano kuhane na pari ili sirove te temeljito žvačite da razbijete stanične stijenke, što omogućuje miješanje molekula te nastanak sulforafana, superzvijezde izotiocijanata. Sulforafani iskazuju zapanjujuću darovitost u traženju i uništavanju stanica raka dojke.

2. Prehrambena vlakna

Cjelovite žitarice, mahunarke i povrće.

Estrogen hrani te održava 80 posto svih oblika raka dojke. Nažalost, većina žena to ne zna, ili ne zna da je ciljanom prehranom moguće držati estrogen pod nadzorom. Vlakna uništavaju snove raka kad se u vašem gastrointestinalnom traktu vežu s estrogenom i toksinima (izlučite ih stolicom), poboljšavaju inzulinsku osjetljivost i oslobađaju mnogo antioksidacijskih vitamina te spojeva koji sprječavaju rak21. Visok unos povrća suzbija čak i agresivnije, estrogenski negativne tumore. Nastojte konzumirati više od 30 grama vlakana svaki dan da rizik obolijevanja od raka dojke smanjite za čak 50 posto. 

3. Bobičasto voće

Divlje borovnice, brusnice, kupine, maline, jagode i trešnje.

Spojevi poput elagične kiseline, antocijanidina i proantocijanidina ometaju signaliziranje stanica raka, potiču samoubojstvo stanica raka (apoptozu) i inhibiraju angiogenezu. Indijski ogrozd, čija je antioksidacijska moć 124 puta veća od moći borovnice te u sinergiji s tijelom suzbija oksidativno oštećenje nastalo djelovanjem slobodnih radikala. Možete ga upotrijebiti u prahu kojeg ćete pronaći pod nazivom amla i staviti ga u smoothie. 

4. Jabuke

Flavonoli i katehini iz kore jabuke te antocijanini iz crvenih jabuka bore se protiv svih metaboličkih puteva kojima rak pokušava poći, barem kod životinjskih modela. Zabilježeno je da je učestalost raka dojke kod osoba koje svaki dan jedu jabuke 24 posto manja nego kod ljudi koji jedu manje jabuka. Ekstrakti iz kore u laboratoriju zaustavljaju stanice raka deset puta učinkovitije nego ekstrakti iz pulpe tih jabuka, pa ih jedite cjelovite ili usitnjene u blenderu.

(Foto: Promo)

5. Rajčice

Likopen, jedan od karotenoida koji rajčicama daje jarku crvenu boju, moćan je antioksidans koji suzbija upalu i angiogenezu. Zagrijavanje rajčica 15 minuta povećava biološku iskoristivost likopena za 300 posto. Topiv je u masnoći pa apsorpciju dodatno pojačajte pirjanjem ili pečenjem na malo maslinova ulja.

6. Gljive

U usporedbi sa smeđim šampinjonima, lisičkama i bukovačama, obično šampinjoni imaju najjače svojstvo blokiranja estrogena te inhibiraju enzim aromatazu, koji normalno pretvara prekursore estrogena u aktivan oblik koji uzrokuje rak. Ljekovite gljive kao što su reishi, šarena tvrdokoška, shiitake i maitake u Aziji obilno se i uspješno koriste za liječenje različitih oblika raka. Istraživanja otkrivaju da polisaharidi u ljekovitim gljivama stimuliraju imunološki odgovor te iskazuju izravan učinak uništavanja tumora.

7. Češnjak, luk, poriluk, ljutika, vlasac i mladi luk

Bez obzira na to drobite li ih, režete ili žvačete ove vrste luka sa svojstvom jačanja imuniteta trebaju biti svježi kako bi imali antiproliferativno i antioksidacijsko zaštitno djelovanje fitokemikalije alicina. 

8. Kurkuma i začini

Kurkumin smanjuje količinu estrogena, izaziva apoptozu stanica raka, suzbija upalu (inhibira COX-2) i inhibira slobodne radikale. Piperin iz crnog papra povećava biološku iskoristivost kurkumina s jedva uočljive na dvije tisuće puta veću. Pomiješajte četvrtinu žličice praha kurkume ili pola centimetea svježeg korijena kurkume s četvrtinom žličice crnog papra i jednom žličicom masnoće kao što su mljevene sjemenke lana kako biste poboljšali apsorpciju te izbjegli eliminaciju putem jetre – a ova mješavina ujedno je sjajan dodatak salati, riži ili jelima od povrća. Izbjegavajte kurkumu imate li žučne kamence. 

Začini poput klinčića, đumbira, crvene paprike, kumina, cejlonskog cimeta, kadulje, ružmarina, origana i majčine dušice - blagotvorno djeluju na upalu, stvaranje slobodnih radikala i proliferaciju stanica raka, apoptozu, angiogenezu i imunološko funkcioniranje stoga ih koristite u kuhinji. 

9. Alge

Nori, wakame, arame, kombu, dulse, spriulina, irska mahovina, mekabu.

Alge smanjuju opterećenje tijela estrogenom i potiču njegovo izlučivanje urinom te mijenjaju bakterije u crijevima. Među uobičajenim algama su: nori, wakame, arame, mekabu, kombu, dulse, irska mahovina i spirulina. Pokušajte grickati listove nori alge umjesto čipsa ili njome omatati povrće i rižu u boji, a svojem smoothieju dodajte žličicu praha spiruline.  

10. Kakao

Kakao prah (neprocesirani), prepun flavonoida i procijanidina, možete dodati smoothiejima od bobičastog voća kako biste zadovoljili potrebu za slatkim. Uzimanje 40 ili više grama tamne čokolade sa 70 posto kakaa ima antikancerogeno djelovanje jer pruža više antioksidansa nego kombinacija kakao maslaca i šećera.

Čitaj, prati i komentiraj naše priče i na našoj Facebook stranici Život i stil!

Reci što misliš!