Ostani doma
Zdravlje / Psiha
Kako nam znatiželja može pomoći da se riješimo loših navika?
Pexels

'Umjesto da koristimo snagu volje, koja je najslabiji dio mozga, posegnimo u najjači dio mozga - onaj odgovoran za nagrađivanje - i ažuriramo vrijednosti', savjetuje psihijatar

Psihijatar i neuroznanstvenik Jud Brewer već se 15 godina bavi proučavanjem procesa formiranja loših navika i metoda oslobađanja od istih. Za portal Mbg otkriva koji je najučinkovitiji način korigiranja lošeg ponašanja. 

Svaka navika počinje u određenom trenutku, potaknuta nečim, primjerice komadom kolača. U tom trenutku ponašamo se specifičan način - jedemo kolač i osjećamo se nagrađenima - u ovom slučaju naletom dopamina, hormona zadovoljstva koji se luči u mozgu pod utjecajem šećera. Vođeno mehanizmom preživljavanja, naša tijela pamte gdje su i kad dobila ovu ugodu i u potrebi ponovno posežu za njom. Drugim riječima, jednom kada je naš mozak doživio kolač kao nagradu bit će teško othrvati se slatkome. 

Upravo se čita

Preporučeno za tebe

6 toksičnih navika koje vam svakodnevno kradu sreću​(FOTO: Pexels)

To postaje problematično kada počnemo tražiti tu nagradu ne smo kada smo gladni, nego i kad smo tužni, pod stresom ili nam je dosadno.

"Navike postoje da nam pomažu u skupljanju podataka, tako da ne trebamo uvijek iznova tragati za informacijama, već se samo sjetiti vrijednosti nagrade. Problem je u tome što vrijednost nagrade možda više nije toliko visoka, koliko je bila nekada", objašnjava Brewer.

Zbog toga imamo potrebu jesti slatko i u odrasloj dobi iako znamo da nam šteti. "Da bismo promijenili naviku moramo biti svjesni kakva je trenutno stvarna vrijednost", dodaje. U ovom trenutku važna je svijest. Na primjer, ako usredotočite svoju pozornost na to što zapravo želite jesti i probaviti taj kolač u mislima, otkrit ćete da nije toliko ugodan koliko mislite.

Bez puno muke: Odviknite se od šećera i slatkiša uz ove trikove

"Ljudi postaju razočarani tim zastarjelim ponašanjem jednostavno dovodeći svijest u to. Umjesto da koristimo snagu volje, koja je najslabiji dio mozga, posežemo u najjači dio mozga - onaj odgovoran za nagrađivanje - i ažuriramo vrijednosti", objašnjava psihijatar. 

Da biste ovu promjenu razmišljanja proveli u praksi, Brewer preporučuje analiziranje osjećaja znatiželje. Približite se navici kao da je radite prvi put i istražite kako se uistinu osjećate. Nakon što to učinite, možete pronaći ono što Brewer naziva „većom, boljom ponudom“ - novom navikom koja vam sada najviše koristi.

Reci što misliš!