GRAĐANI PROTIV ZNANSTVENIKA / Amerikanci ne vjeruju u evoluciju i globalno zatopljenje

Foto: Thinkstock

Dok 98 posto znanstvenika kaže da su ljudi evoluirali tijekom vremena, u to vjeruje samo 65 posto javnosti.

30.1.2015.
Thinkstock

Američki znanstvenici i javnost imaju prilično različita gledanja na ključna znanstvena pitanja poput uloge ljudi u klimatskim promjenama, genetski izmijenjene hrane (GMO) i evolucije, pokazali su rezultati istraživanja objavljeni u četvrtak.

U istraživanju instituta Pew Research Center 87 posto znanstvenika je reklo da je ljudsko djelovanje glavni uzrok globalnih klimatskih promjena, dok to smatra samo 50 posto javnosti u SAD-u. Četvrtina javnosti u SAD-u smatra da nema čvrstih dokaza da klima postaje toplija, dok je u sličnom istraživanju 2009. to smatralo 11 posto ispitanih.

Pitanje klimatskih promjena izaziva sve veći razdor, a neki vodeći konzervativci izražavaju sumnju da ljudske aktivnosti poput izgaranja fosilnih goriva koje stvara stakleničke plinove doista izaziva globalno zagrijavanje.

Znanstvenici iz agencija vlade SAD-a ovog su mjeseca objavili da je 2014. godina bila dosad najtoplija godina otkad se sustavno prate takvi podaci i okrivili djelovanje ljudi za zagrijavanje Zemlje.

Glede genetski izmijenjene hrane postoji još veći jaz. Sigurnom za jelo je smatra 88 posto znanstvenika a samo 37 posto javnosti.

Što se tiče evolucije, 98 posto znanstvenika kaže da su ljudi evoluirali tijekom vremena, ali u to vjeruje samo 65 posto javnosti.

Podaci proizlaze iz ankete provedene prošlog kolovoza na uzorku od 2.002 punoljetna ispitanika s cijelog teritorija SAD-a, uz statističku grešku od 3,1 posto. Rezultati te ankete uspoređeni s odgovorima od prošlog rujna i listopada 3.748 znanstvenika, članova Američke udruge za promicanje znanosti, vodeće organizacije znanstvenika koja objavljuje i časopis Science. Istraživanje je provedeno u suradnji s udrugom.

Alan Leshner, čelnik udruge, novinarima je rekao da se znanost našla pod pritiskom političkih stavova, vjerskih pogleda na evoluciju i nedostatka znanstvenog razumijevanja genetski izmijenjene hrane.

"Govoriti o važnosti znanosti za društvo naša je jedina nada a znanstvenici se ne smiju ustručavati raspravljati s javnošću, pa i o znanstvenim pitanjima koja izazivaju najveće polarizacije", napisao je je Leshner u uvodniku časopisa Science.

Među ostalim pitanjima u kojima se znanstvenici razilaze u mišljenju s ostatkom javnosti su obvezno cijepljenje djece protiv ospica, zaušnjaka i rubeole (što zagovara 86 posto znanstvenika i 68 posto ostale javnosti), korištenja životinja u biomedicinskim istraživanjima (s čime se slaže 89 posto znanstvenika i 47 posto javnosti), te sigurnosti hrane uzgajane uz pomoć pesticida (što sigurnim smatra 68 znanstvenika a samo 28 posto javnosti).

Skriveno u raju